Poll: Welk (engels) type zadel het beste voor de paardenrug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Welk (engels) type zadel vind jij het meest vriendelijk voor de paardenrug?

Boomloos zadel
3 (11%)
Boomzadel
15 (57%)
Semi-Boomloos
2 (7%)
Flexboom zadel
6 (23%)

Totaal aantal stemmen: 26

Mandy_89

Poll: Welk (engels) type zadel het beste voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:52

Ik zit het mij al een tijdje af te vragen en een echt antwoord is er niet op.
Welk (type) zadel is het beste en vriendelijkste voor de paardenrug?

Daarbij gaan we natuurlijk uit van een correct passend zadel, van een kwalitatief goed merk

Onder de typen zadel bedoel ik:

Boomzadel (zoals Kieffer, Stubben, KN)
Boomloos zadel ( zoals barefoot, freeform, ghost)
Semi- Boomloos (zoals trekker, hidalgo, startrekk)
Boomzadel met in een meer of mindere mate beweegbare boom,
even in de poll genoemd de flexboom zadels (zoals o.a. de WoW zadels)

Mijn mening is erg verdeeld,
- boomloos: beweegt in alle opzichten mee met de paardenrug, maar zit je toch vaak met punt belasting te kijken bij de beugelophanging
- boomzadel: onder een bewegend paard kan een starre boom het paard minder in de bewegingen volgen, dus sneller belemmeren of bij bepaalde bewegingen misschien zelf knellen.
-semi-boomloos: geen ervaringen mee, het klinkt goed. Maar in hoeverre verdeeld een leren boom de druk in de lengte(dus hoeveel punt druk krijg je bij de beugelophanging)
- Flexboom zadels: zoals bij de wow met een beweeglijk kopijzer die de bewegingen van de schouders volgt, klinkt ook goed

Ben erg benieuwd naar jullie mening wat nou het beste is voor het paard!

En weet je nog een ander type zadel te benoemen die ik niet ken, laat het weten! :)

Mandy_89

Re: Poll: Welk (engels) type zadel het beste voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:53

Eventuele reden van je keuze mag je natuurlijk hieronder neerzetten!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 08:14

Het beste zadel is een zadel dat exact past bij het paard, en bij de ruiter. Niet ieder paard wordt blij van meer beweging in het zadel zelf (dus (semi) boomloos en flexibel, en niet ieder paard wordt blij van een zadel dat niet meebeweegt (dus een boomzadel). Er is dus niet een "BESTE" soort zadel voor ieder paard. Het beste zadel is voor ieder paard anders.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 14:38

Klopt een echt antwoord is er niet op. De poll is dan ook op persoonlijke mening welk zadel het meest vriendelijk is voor de paardenrug. En daarbij wordt dan ook altijd er van uit gegaan dat het zadel correct past.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:43

Uitgaande van een passend zadel ben ik van mening een zadel met een(flexibele)boom(flexibele boom en normale boom gaat bij mij op een hoop)
Voor wat ik er over geleerd heb word de druk dan het beste verdeeld als er een boom in het zadel verwerkt is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:47

Een zadel moet eerst en vooral passen! De rest is er voornamelijk om marketingredenen aan de haren bij gesleept.

Probleem is dat veel zadels gewoon niet correct zijn voor het paard waar ze op liggen of de ruiter waar het onder ligt maar dat eventuele problemen aan vanalles en nog meer wordt geweten, behalve aan een slecht passend zadel.
En nee, zadelmakers met "interessante" lijsten aan erkenningen zijn ook geen garantie.

Kortom, verdiep jezelf terdege in de materie, dan is de helft van het probleem al opgelost........

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:55

Een goed passend zadel is het beste lijkt mij.

Je gaat ervan uit dat alle type zadel goed passen, maar wat is dan het verschil voor de paardenrug? Het past toch?

Ik denk dat het er meer vanaf hangt wat je doet(dressuur, springen, endurance, western etc) en wat je persoonlijke voorkeuren zijn.