Hoe fries beschermen met springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe fries beschermen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:20

Hallo,

Deze week begin ik met mijn fries echt een beetje te springen. paard en ruiter beiden groen in het springen, eerder in de manege lessen wel gesprongen. (standaard manege les)
Morgen begin ik met een springlesje.
Maar nu wil ik mijn paard wel goed beschermen. Ze heeft namelijk een jaar geleden een behoorlijke pees blessure gehad rechts achter., waar ze gelukkig helemaal van opgeknapt is.
Wat raden jullie aan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-14 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseRider13

Re: Hoe fries beschermen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:22

gewoon goede peesbeschermers en evt. ook nog springschoenen

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:23

Ik raad eigelijk aan om nog niet op wedstrijd te gaan, als je morgen pas je eerste les krijgt en ze een peesblessure heeft gehad.

Maar als je het toch wilt, gewoon de normale springbescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:26

Liksteen schreef:
Ik raad eigelijk aan om nog niet op wedstrijd te gaan, als je morgen pas je eerste les krijgt en ze een peesblessure heeft gehad.

Maar als je het toch wilt, gewoon de normale springbescherming.

Het is ook niet een echte officiële wedstrijd, daar beginnen we nog niet gaan. Daarom heb ik de post ook even aangepast anders kwam het misschien wat raar over.
Het is iets onderling wat op de manege wordt georganiseerd. Je kunt zelf aangeven of de hindernissen lager of hoger moeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:27

Heeft het paard wel eens gesprongen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:30

Bizzybijtje schreef:
Heeft het paard wel eens gesprongen?

Jawel, niet vaak. :j Alleen we springen nog gewoon over hindernisjes van 50 a 60 cm heen. Hoger durf ik nog niet te gaan, Laatst vrijgesprongen, met hulp uiteraard. En ik had verwacht dat ze het moeilijker zou vinden. Maar het ging behoorlijk soepel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:43

Ik kreeg net ineens het bericht dat ik niet moet springen met mijn fries omdat ze een jaar geleden een peesblesure heeft gehad. Kan het veel kwaad? Is het echt zo gevaarlijk?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:51

Als ze goed hersteld is lijkt me dat geen probleem. Ik neem aan dat als je nooit meer had mogen springen de DA dit wel aangegeven had.
Om even in te gaan op je vraag, ik zou niet gaan springen met de beschermers die je in de link hebt gezet.
Je kan beter peesbeschermers nemen met een 'harde' schaal. Als je googled op peesbeschermers komen ze wel naar voren.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:54

Peesbeschermers met een harde buitenkant. En goede stevige springschoenen aan de voorkant. E.v.t van die lange peesbeschermers aan de achterkant? Al zou je daar het nu even van moeten uitzoeken, want dat zou ik niet weten. Bandages, of ander zacht materiaal is sowieso af te raden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:57

Bernoe schreef:
Als ze goed hersteld is lijkt me dat geen probleem. Ik neem aan dat als je nooit meer had mogen springen de DA dit wel aangegeven had.
Om even in te gaan op je vraag, ik zou niet gaan springen met de beschermers die je in de link hebt gezet.
Je kan beter peesbeschermers nemen met een 'harde' schaal. Als je googled op peesbeschermers komen ze wel naar voren.

Welke dierenarts verwacht nu dat je met een Fries gaat springen....Ik zou het inderdaad ook niet gokken met een oude peesblessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:59

Bernoe schreef:

Het was niet zo extreem dat ze naar een DA is geweest, we hebben het advies van de manege-stal eigenaar opgevolgd. 3x per dag koelen en als het na een paar dagen niet minder werd DA erbij. Gelukkig werd het minder en is het helemaal genezen. Velen zouden dit dom vinden, ik ook begrijp me niet verkeerd, ik had liever direct de Da gebeld. Maar de mede eigenaar heeft dit besloten. Maar misschien kan ik alsnog advies vragen aan een Da...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:00

janderegelaa schreef:
Bernoe schreef:

Welke dierenarts verwacht nu dat je met een Fries gaat springen....Ik zou het inderdaad ook niet gokken met een oude peesblessure.

Hoezo zou je niet met een fries kunnen springen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:01

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat je het niet snel verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:02

Ik krijg ook tips van mensen om helemaal geen peesbeschermers om te doen....?
Want peesbeschermers zouden helemaal niet goed zijn als je een peesblesure hebt gehad..

Overigens heeft ze na de peesblezure wel weer gesprongen, ze heeft nooit weer ergens last van gehad.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:04

AmoorM schreef:

Overigens heeft ze na de peesblezure wel weer gesprongen, ze heeft nooit weer ergens last van gehad.

Dan mogen deze mensen dat wel eens gaan uitleggen in dit topic, ben wel benieuwd wat de reden is. Draagt ze ijzers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:06

kwii schreef:
AmoorM schreef:

Dan mogen deze mensen dat wel eens gaan uitleggen in dit topic, ben wel benieuwd wat de reden is. Draagt ze ijzers?

Nee dat heeft ze niet.
Ik ben nu overigens wel een beetje bang voor een eventuele terug komst van de peesblezure..

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:13

Maar die mensen die je in een pb vertellen wat je moet doen en niet openbaar doen dat zodat hun "goeie tips" hier niet afgekraakt worden. Je moet gewoon springen met de normale spring bescherming zoals met elk paard op wedstrijd of les. Het enige is dat je echt goed warm moet rijden ivm die vorige pees blessure. Genezen of niet, zoiets houd altijd een soort van stijfheid dus niet "koud" gaan springen. Goed in rijden op beide kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:50

kwii schreef:
AmoorM schreef:

De reden is dat het te warm wordt onder de pezen en dan grotere kans op blessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:50

Hmm ik heb de DA gebeld voor advies en zij zeggen niks te kunnen doen zonder eerst een scan te maken. Maar dat kost dus even 200 euro..... Ik twijfel enorm, het is al een jaar geleden en we hebben al een paar keer weer gesprongen...
Wat ik sowieso wil doen is extra goed in en uit stappen na het springen en coolingsgel smeren na het springen. Misschien is het beter om te controleren als we echt meer gaan springen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:57

Het heet toch niets voor niets pees BESCHERMERS? Het beschermt dus de pees. Ik zou anders even de DA die toen ook heeft geholpen met haar blessure informeren

EDIT: oeps, overheen gelezen dat je al had gebeld. Ik zou t rustig opbouwen zodat d'r pezen kunnen wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:07

iiSunshine schreef:
Het heet toch niets voor niets pees BESCHERMERS? Het beschermt dus de pees. Ik zou anders even de DA die toen ook heeft geholpen met haar blessure informeren

EDIT: oeps, overheen gelezen dat je al had gebeld. Ik zou t rustig opbouwen zodat d'r pezen kunnen wennen

Ze is toen niet naar de DA geweest. Mijn vader de mede eigenaar heeft op de manege-stal eigenaar vertrouwd. Hij zei 3x per dag koelen en rust en als het een week later ook nog geen verbetering in zat dan naar de DA. Toen zat er verbetering in dus zijn we zo door blijven gaan, heel langzaam opgebouwd. Met 10 min stappen op het harde..
Dit was overigens niet mijn keuze, ik was liever direct naar de DA gegaan, dus een discussie hier over lijkt me zinloos.

Ik heb net weer een andere DA gebeld, die ook 100 euro goedkoper is qua scan.
Ik heb gevraagd of ze dat kunnen beoordelen zonder scan, dat moest ze overleggen met een DA en ik wordt terug gebeld.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:11

Gewoon goede (harde) peeskappen om doen en inderdaad springschoenen. Dan goed warm rijden, dus echt stap, draf en galop meepakken (en dan niet in vogelvlucht) en dan kan je gewoon springen ;).
Als je het niet vertrouwt kan je inderdaad ook een scan laten maken

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:28

Als je een fries met (flinke) sokken hebt, zal het met peesbeschermers erg warm worden bij de pezen. Maar zonder is ook niet erg verstandig. Het is niet zo heel lang geleden. Ik zou het springen even laten voor nu.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:44

Hoe lang heeft ze last gehad van de blessure? Als het na een week al veel beter was klinkt het niet heel erg heftig. Maar als je het zeker wil weten kan dat alleen door een scan te maken, of de pees beschadigd is kan je vaak aan de buitenkant niet zien.
Zeker wel bescherming om doen met springen. Bij voorkeur goed vertilerende bescherming. Dat is wat duurder, maar heb je wel profijt van omdat het risico dat de pezen oververhit raken een stuk kleiner is. Ik zou als ik je verhaal zo hoor zeggen dat je dat lage parcours best kan springen. Goed losrijden, rustig aan doen in het parcours (geen scherpe bochten of overhaast springen) en na het rijden goed uitstappen en de benen goed koelen. Zeker het been met de blessure, die kan je het beste zo'n tien minuten koelen.