springen met springzadel, echt fijner?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

springen met springzadel, echt fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 22:54

Hoihoi,

Ik zit in dubio om een springzadel te kopen (tweedehands)..

Sinds ongeveer een jaar ben ik in het bezit van een ontzettend leuk paard die een leuk sprongetje kan maken. Ik wil haar in de toekomst ook gaan uitbrengen op wedstrijden, maar zover zijn we nog lang niet.

Ik rijd haar nu met een dressuur zadel en daar spring ik ook vaak mee. Met paarden die ik in het verleden heb gereden heb in ook vaak met dressuur zadel gesprongen en eentje met vz zadel, maar ik kan me niet meer herinneren hoe dat zat. Zelf ondervind ik voor mijn gevoel nog geen hinder met het dressuur zadel denk ik.. naja, mn onderbeen komt wel eens te ver naar achter vanwege de diepe zit van het zadel.

Wellicht heeft een van jullie ervaring en kunnen jullie mij vertellen wat ik 'mis' als ik zonder springzadel spring en wat voor mij dus zeker voordelen zullen zijn als ik er wel een zal hebben.

Heb ik bijvoorbeeld een beter contact met mijn paard waardoor ik bewegingen beter voel? Of zal ik juist een stuk stabieler zitten? Welke voordelen zal mijn paard ondervinden? Of voelt zij weinig verschil? En wat moet een springzadel hebben om een fijn springzadel te zijn?

Wat ik fijn vind aan springen met mijn dressuur zadel is dat het mij door de diepe zit en grote kniewrongen, beter in het zadel houdt.

R12312

Re: springen met springzadel, echt fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:56

Met een dressuurzadel kun je absoluut niet mee zitten boven de wat hogere sprongen, je zit je paard dus in de weg.

Je krijgt veel meer balans op een paard als je een tijd met een plat springzadeltje rijdt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:02

igor001 schreef:
Hoihoi,
Wat ik fijn vind aan springen met mijn dressuur zadel is dat het mij door de diepe zit en grote kniewrongen, beter in het zadel houdt.

Dan kun je beter eerst aan je zit gaan werken :Y) Met een dressuurzadel kan je best eens voor de lol springen. Maar hoge hindernissen en parcoursen zou ik toch echt met vzh/springzadel doen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:04

ik neem soms wel eens een sprongetje met mijn dressuurzadel na de training maar als ik echt ga springen leg ik toch mijn springzadel erop. Dit zit fijner naar mijn mening.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 23:12

antje_vip schreef:
Dan kun je beter eerst aan je zit gaan werken :Y) Met een dressuurzadel kan je best eens voor de lol springen. Maar hoge hindernissen en parcoursen zou ik toch echt met vzh/springzadel doen.

:j daar moet ik ook zeker aan werken met springen, maar het voelt gewoon als een stukje meer zekerheid. Merk nu al dat ik een stuk minder durf dan vroeger :Y)

Er wordt veel gezegd dat het 'fijner' is met springzadel, maar wat maakt het fijner? Daar ben ik naar op zoek :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:14

igor001 schreef:
Er wordt veel gezegd dat het 'fijner' is met springzadel, maar wat maakt het fijner? Daar ben ik naar op zoek :)

Zoals ik al eerder zei, je kan veel beter mee zitten boven de sprong. Dus voor je paard is het heel wat fijner. Een goede verlichte zit kun je niet op een dressuurzadel krijgen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:17

Ja is wel fijner, en een betere beenligging boven de sprong en beter voor je rug.

dewijagroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:47

een springzadel vind ik persoonlijk fijner zitten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:58

Heb je weleens geprobeerd je beugels korter (= op springmaat) te doen bij een dressuurzadel met dike wrongen? Dat gaat dus niet! En je beugels korter is essentieel om correct in de verlichte zit te zitten zonder de druk op je beugels (=deel van je balans) te verliezen!

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 00:06

Gomir is me voor maar inderdaad in een dressuur zadel kun je je benen / knie niet in kwijt! Dus kun je niet mooi in verlichte zit zitten.

En wat als je achter de beweging zit? Klap je fijn met je kont op de lepel van je diepe zit ;) auw.

Horsecheck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:49

Een dressuurzadel is gemaakt om goed te kunnen zitten voor dressuur, dus ook met langere beugels. Een springzadel zorgt er voor dat je ook je beugels korter kunt doen, en fijn met je paard kunt mee zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:51

Het scheelt vooral in balans, nu zit je je paard in de weg.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:54

Een springzadel scheelt heel veel, zeker als je nu met een dressuurzadel springt. Maar ook vergeleken met een VZH zadel vind ik een springzadel veel fijner om mee te springen.
Je kan veel beter je balans houden boven de sprong en het helpt je met een betere houding :)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:01

Bedankt voor de reacties. Morgen ga ik een springzadel passen en zal ik het verschil merken. Ik was vooral benieuwd naar wat ik nu dan zal 'missen'. Waarschijnlijk heb ik zelf de hinder nog niet ondervonden omdat we nog niet zo hoog springen. Maar zeker ook omdat het voor het paard veel zal schelen, heb ik besloten een springzadel aan te schaffen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:08

Met een springzadel is 1 je basis houding al veel beter op de sprong, waardoor je makkelijker mee kan zijn en dat is dus veel fijner voor je paard. Waardoor die de kans krijgt beter te basculeren en dus beter te kunnen gaan springen -> wat weer lekkerder zit voor jou.

Je beugels kunnen bij een dressuurzadel vaak niet kort genoeg om echt je steun te hebben boven de sprong. Een springzadel biedt hier alle ruimte voor. Wat ik zelf een must vind is een kuitwrong, deze houd je onderbeen veel beter op zijn plek waardoor je je druk op je beugel kunt houden. Mijn paard wordt gek als hij mijn been in zijn flank voelt..

De zit van een springzadel is vaak vlakker wat het makkelijker maakt om in verlichte zit te zitten, wat je balans ten goede komt. "vast'' zitten in een zadel kan wel fijn zijn, alleen voor je paard vaak echt niet.

succes!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:11

Capriootje: bedankt voor je reactie. Duidelijke uitleg!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 08:39

Ik heb altijd alleen maar een dressuurzadel gehad en sprong dan wel eens daarmee maar kon nooit lekker meegaan boven de sprong en druk houden op de beugels was ook heel moeilijk. Nu heb ik er sinds de zomer een springzadel bij en mijn houding boven de sprong is nu veel beter en ik kan gekke sprongen ook een stuk beter uitzitten nu. Ook heb ik het idee dat mijn paard nu beter springt omdat ik beter zit en het dus fijner voor hem is.

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:08

Ik zweer bij mijn springzadel. Ik maak nog wel eens een klein huppelsprongetje met een dressuurzadel, maar het komt zowel mijn houding als de houding van mijn paard niet ten goed

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:21

Ik had het probleem ook dat ik er geen kon vinden met fijne kniewrongen en een fijne zit. Nu heb ik de nieuwe (1x gebuikt) prestige paris overgenomen van mijn buren en ik vind ht stukken pretiger! Verder het ik altijd op een geverdressuurt vzd zadel gesprongen. Maar na de overgnag van ponys naar paarden was ik toch echt toe aan een ander zadel vooral op hoge hindernissen en vergeet jet n keer evht niet uit komen niet!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 09:16

Het springzadel past! Ik merk dat ik boven de sprong inderdaad meer steun heb, en mijn onderbeen een stuk beter op zijn plaats hou en niet te ver naar achteren leg.

Overigens merk ik wel dat je op een springzadel een stuk minder stevig/stabiel zit, als je paard eens op zij springt. Maar ik moet natuurlijk ook even wennen aan het zadel.

Aan het paard merk ik nog niet zo veel verschil. Maar we hebben met dit nieuwe zadel nog niet hoger dan 60cm gesprongen, dus dat komt vast nog wel :)

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:18

Inderdaad vind ik uit eigen ervaringen een springzadel echt veel beter met springen.
Ik heb een dressuurzadel met diepe zit en goede kniewrongen, dus daarmee springen is bijna onmogelijk( Klein cavaletje gaat nog net)
Het klopt dat je ook wat losser zit en veel minder stevig/stabiel. Ik moet er altijd even aan wennen als ik van zadel switch. Maar als je weer even een kwartier ermee rijdt, is dat gevoel eigenlijk meestal (bij mij dan) wel weg.
Succes met het springzadel, fijn dat die past!