Zadel voor ruiter met korte benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Zadel voor ruiter met korte benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 09:25

Goedendag!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijn dressuurzadel. Heb al een paar zadels van stalgenootjes uitgeprobeerd en heb zelf een wintec en een knight rider gehad. Nog steeds heb ik niet gevonden wat ik zoek, namelijk een zadel waar mijn benen ver geboeg onder de zweetbladen vandaan komen dat ik een kuithulp kan geven.
Mijn kontje past niet meer in de ponyzadels (heb 17") dus dat is ook geen optie.

Wat ik precies zoek is dus een zadel met korte zweetbladen, een smalle twist, ongedwongen zit en iets steun aan het dijbeen.
Maar opties met alleen korte zweetbladen zal ik zeker naar gaan kijken, en zijn misschien fijn om te noemen voor mensen die ook korte benen hebben maar net wat andere wensen ;)

Een veelzijdigheidszadel heeft de zweetbladen teveel naar voren gesneden, waardoor de beugels wat korter worden en de beenligging dus minder lang. Aka niet wat ik zoek ;)

Wat misschien ook nog handig is om te noemen is dat ik een arm studentje ben en dus geen duizend euro kan uitgeven. Het wordt sowieso een tweedehands zadel. ;)

Alvast dank voor jullie inbreng en ervaringen :)

Setteli

Re: Zadel voor ruiter met korte benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:36

Ik heb een Klimke Miller dressuurzadel, met kortere zweetbladen. Wel met een kniewrong.
Ik ben zelf 1.54, maar kan er heerlijk in zitten.
Ik doe hem helaas wel weg, omdat ie niet past op mijn nieuwe paard. Dus ik wil hem wel verkopen. Het si wel een 17,5 inch. Bij interesse doe maar een pb

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:37

Een vriendin van mij rijd met een Hulsebos zadel met verkorte zweetbladen, dit is destijds door iemand besteld bij Hulsebos met korte zweetbladen en zij heeft hem gewoon tweedehands.
Misschien kun je zo'n soort zadel ook wel gewoon tweedehands vinden?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:25

Setteli, klinkt goed je hebt pb.
Esther, bedankt voor de tip, ik was er al naar aan het zoeken op mp maar het is echt heel lastig te vinden. Vandaar dit topic. Als je vriendin em ooit kwijt wil... ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:34

Ik heb ook korte pootjes en kan heel goed zitten op de stubben scandica. Heeft mooie dijbeenwrongen die heel hoog geplaatst zijn en dus op de goede plek zitten voor korte benen. De zit is mediumdiep, dus ook niet zo gedwongen. En is 2e hands nog best leuk aan te komen!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:38

Goede tip Liselot! De dijbeensteun is namelijk standaard te lang of te laag geplaatst om nuttig te zijn. Dan zit je er met je knie op :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:44

Klopt, dat is bij mij ook het grote probleem. Ga heel snel met mijn knie over de wrong. Bij dit zadel heb ik daar absoluut geen last van :)

Lodewijk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:50

Ik herken het probleem verschrikkelijk. Een monoblad kan je hier mischien ook bij helpen alhoewel echt alleen mijn voet er vaak onderuit steekt.

Zelf heb ik een springzadel euroriding jade en ben er heel tevreden mee!!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:56

Ik heb al een super fijn springzadel waarbij ik op het moment gewoon de beugels heel lang doe en er zo dressuur mee rijd. Dit is echter niet ideaal aangezien je dan met je knie achter en onder de kniewrong zit. Plus je moet je benen voor je gevoel erg naar achter leggen omdat het zwaartepunt en beugelophanging anders liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:13

Ik zat met mijn korte (en stevige) benen erg goed op de Massimo trail. Niet te brede twist, (goddelijk) zacht zitvlak, korte zweetbladen. Vergelijkbaar met vzh zweetbladen, maar dan rechter afgesneden.
Niet te diepe zit en wrongen waren verstelbaar (hier zaten de grote blokjes er onder).
Afbeelding

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:27

Kieffer Frysk.
En nee die is niet speciaal voor Friezen!
In de ruitersportzaak waar ik werkte verkochten we die veel aan de kleinere dame.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:00

Die massimo ziet er prettig uit, lelijke blokjes maar die zie je toch niet als je erop zit ;)
Heb even gekeken naar de Frysk maar dat schijnt een vzh zadel te zijn, ik zoek echt dressuur of zoals hierboven vzh richting dressuur.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:02

Sunneva schreef:
Die massimo ziet er prettig uit, lelijke blokjes maar die zie je toch niet als je erop zit ;)
Heb even gekeken naar de Frysk maar dat schijnt een vzh zadel te zijn, ik zoek echt dressuur of zoals hierboven vzh richting dressuur.

Frysk is ook in dressuur leverbaar

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:07

Heb je daar toevallig een site bij Friesam? Google heeft me nog niks opgeleverd...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:07

Sunneva schreef:

Daar zie je inderdaad niets van. Ik vond het ook lelijk. Maar het zat enorm lekker, dus nam ik het uiterlijk maar voor lief :D
Ik reed er overigens ook gewoon wedstrijden mee, dat ging prima.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:09

Sunneva schreef:
Heb je daar toevallig een site bij Friesam? Google heeft me nog niks opgeleverd...

Kom er nu achter dat die niet meer leverbaar is in dressuur.

Misschien een leuke 2e hands die zie ik nog wel eens (nu niet dus) op marktplaats

Wel een afbeelding
http://www.bokt.nl/markt/ad/295334/kief ... sk-te-koop