Pony, minder willen uitgeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Verara

Pony, minder willen uitgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 17:29

Hallo iedereen *\o/*

Ik vraag me al een poosje iets af.
Voor mijn gevoel mogen de benodigdheden voor een kleine pony allemaal niet zoveel kosten als die voor een grotere pony of paard. Ook is er voor mijn gevoel veel minder te krijgen.
Minder te krijgen snap ik ergens nog wel, er zijn nu eenmaal minder mensen die hun pony'tje dik in de dekens hebben staan dan hun paard.

Maar als ik dan wat koop voor mijn pony, dan heb ik wel graag iets meer kwaliteit.
Nu heb ik een Bucas deken aangeschaft voor zowel mijn haf als mijn dartmoor. Voor de Star zijn er keuzes te over, voor Vera was er welgeteld keuze tussen twee dekens.
Als singel heb ik voor Vera uiteindelijk maar een leren dressuursingel van barefoot gekocht voor bij haar zadel, omdat ik gewoonweg geen fatsoenlijke leren singel in ponymaat kon krijgen.

De andere kant op merk ik het ook.
Het zadeltje van Vera staat te koop, omdat we het inrijden hebben uitgesteld en kontje van dochter wel doorgroeit. Een gloednieuw zadeltje van wintec, met fijne singel, beugels en een dikke pad. Totaal over 250e aanschaf. En natuurlijk is het mijn eigen "schuld" dat ik dit aangeschaft heb en toch niet gebruikt heb. Maar meer dan 50-75e wil men niet aan uitgeven, het is immers maar een zadeltje voor een kleine pony...

Ervaren meer mensen dit? Mag het voor een kleine pony wel wat minder, qua kwaliteit, volgens de gemiddelde mening? Is er geen vraag naar iets meer bovengemiddelde kwaliteit voor kleine ponyspullen? Of kan ik gewoon niet zoeken? :P

Renee_S

Re: Pony, minder willen uitgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:33

Kwa zadel kan ik de logica begrijpen gezien veel ponys die ik in de omgeving zie niet/nauwelijks geredem worden en dan is het mss 1 of 2 keer door een verzorgstertje dat er recreatief op rond hobbelt,dan hoeft er geen duur zadel op, als het maar goed ligt.
Dekens vind ik een ander verhaal... Maarja er zal blijkbaar toch minder vraag naar zijn om de een of andere reden

_leukerdd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:34

Het is natuurlijk kleiner, dus wss ook wat goedkoper, maar ik vind het onzin dat je voor een mooi zadel minder zou mogen betalen omdat het een kleine pony is. Een klein beetje minder oke maar zoveel, nee dat slaat nergens op vind ik :)

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 19:24

Ik snap het gewoon niet zo goed. Ja, ik snap dat het om geld gaat. Heb ik ook niet bepaald op mn rug groeien :D Maar de maat dier vs aanschafprijs van de benodigheden? Dát snap ik niet.
Mijn pony verdiend even goede en comfortabele spullen als mijn paard. Wat écht goed ligt, en niet "wel aardig" dus prima.

Misschien komt het ook omdat het mijn eigen pony is. En er geen verzorgertjes op rijden, maar mijn eigen dochter...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:30

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch? Ik heb mini's en betaal toch echt evenveel als een aantal jaar geleden voor mijn reus.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:34

Ja echt super vervelend. Ik heb er met name last van bij zadels, er is echt veel minder te vinden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:32

Ik merk het ook wel. Al vind ik soms wel dat ze voor bepaalde dingen net zo veel vragen als voor bij een groot paard terwijl er veel minder materiaal gebruikt word >;) Dat vind ik dan wel weer vreemd.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 20:48

Gydja schreef:
Ik merk het ook wel. Al vind ik soms wel dat ze voor bepaalde dingen net zo veel vragen als voor bij een groot paard terwijl er veel minder materiaal gebruikt word >;) Dat vind ik dan wel weer vreemd.

:D Is ook wel een beetje vreemd.
Maar ik wil gewoon graag kwaliteit. Oók voor mijn dwergje van 1.20 *D

Zadels is inderdaad lastig dus. Vera heeft niet een hele lange rug (gelukkig) Maar in die kleine maatjes is er gewoon weinig keus. Vooral in kwaliteit.

KimD schreef:
Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch? Ik heb mini's en betaal toch echt evenveel als een aantal jaar geleden voor mijn reus.

Ik vind het ook niet meer dan logisch, om kwaliteit te willen voor mijn pony. Maar schijnbaar zijn er zat mensen die dat niet logisch vinden, want, maar een pony...
Ik heb trouwens wel het idee dat er voor hele mini's wel weer meer te krijgen is? Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik dat niet zoek, maar zo lijkt het mij toe.
Maar voor de gewone kleine Bpony is er weinig, terwijl er toch genoeg kinderpony's zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:03

Vreemd ja inderdaad...

Als de tandarts komt dan komt die voor mijn eigen paard maar ook voor de pony van de kinderen. Is er een ostheopaat nodig bel ik die net zo snel voor de pony als voor 't paard. Maar soms heb ik het idee dat pony's altijd maar soberder moeten zijn en dus blijkbaar ook minder behoefte hebben aan passend tuig en goede zorgen? :o? Niet mijn mening iig....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:07

Gydja schreef:

Gypsy schreef:
Vreemd ja inderdaad...

Als de tandarts komt dan komt die voor mijn eigen paard maar ook voor de pony van de kinderen. Is er een ostheopaat nodig bel ik die net zo snel voor de pony als voor 't paard. Maar soms heb ik het idee dat pony's altijd maar soberder moeten zijn en dus blijkbaar ook minder behoefte hebben aan passend tuig en goede zorgen? :o? Niet mijn mening iig....

tja gipsy misschien benoem jij het goed, soberder maar tja waar is de grens...ik merk het ook vaak.
en ook als er dan gezegd word is die pony dat dan waard?

als je waarde wilt moet je goud kopen dat is een goede belegging, een paard is dure liefhebberij maar je krijgt er een hoop voor terug! :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:09

Ja inderdaad, natuurlijk komt een makkelijke ronde rug bij pony's vaker voor, maar dat betekend niet dat elk 20 jaar oud zadeltje er daarom maar opgeknald kan worden....

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:09

Van de zomer had mijn shet al weer voor de 3e keer koliek. Ik dus meteen met het paard aan de wandel en niet naar de les die ik zou hebben. Ik ben daar dus al flink kwartier aan het lopen en mijn oma (de eigenlijke eigenaar van de pony) vraagt zich nog af of ze wel de dierenarts moet bellen... tja als je het paard dood wil hebben niet nee.

Kijk ik snap het ook wel. De pony kost haar kwa dierenarts kosten al meer dan dat de pony zelf heeft gekocht en wat hij ''waard'' zou zijn. Maar in sommige gevallen kan je ook wel te zuinig zijn. Denk echt dat het een oma trekje was. Want ze heeft echt het beste voor de paarden over. Gelukkig heeft oma de dierenarts toen gelijk wel gebeld. Anders had ik het zelf gedaan. Maar stond er echt raar van te kijken toen ze dat aan me vroeg.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 21:21

Gydja schreef:
Van de zomer had mijn shet al weer voor de 3e keer koliek. Ik dus meteen met het paard aan de wandel en niet naar de les die ik zou hebben. Ik ben daar dus al flink kwartier aan het lopen en mijn oma (de eigenlijke eigenaar van de pony) vraagt zich nog af of ze wel de dierenarts moet bellen... tja als je het paard dood wil hebben niet nee.

Kijk ik snap het ook wel. De pony kost haar kwa dierenarts kosten al meer dan dat de pony zelf heeft gekocht en wat hij ''waard'' zou zijn. Maar in sommige gevallen kan je ook wel te zuinig zijn. Denk echt dat het een oma trekje was. Want ze heeft echt het beste voor de paarden over. Gelukkig heeft oma de dierenarts toen gelijk wel gebeld. Anders had ik het zelf gedaan. Maar stond er echt raar van te kijken toen ze dat aan me vroeg.

Nou ja, dat ook een beetje. Vera koste als magere 2 jarige ongeveer een kwart aan wat ik aan harnachement en overige benodigdheden voor haar heb liggen...
Het is inderdaad een beetje die instelling, een pony is sober, dus het moet allemaal maar kunnen. Blij dat men het hier wel herkent, maar het zelf niet zo voelt, trouwens *\o/*

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:25

Ik wou dat mijn pony's goedkoper waren als mijn paarden haha
dekens voor de paarden zijn veel makkelijker te vinden en hebben een makkelijkere pasvorm als voor die kleine welshjes van mij
net als halsters de ene moet van maat pony de ander van shet mijn paarden gewoon simpel full
en dan nog de ellendig lange zoektocht naar transport beschermers!!
nou krijg bijna spijt dat ik over ben naar 2 welshjes haha ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:29

Tweedehands kan al een hele hoop schelen! Ik heb zelf een kieffer Munchen gekocht die in totaal 1 jaar stil lag en 1 jaar in gebruik is geweest, was niet ver weg & prima staat. 125 euro voor betaald. Voor het deken van mijn paard(die trouwens ook Vera heet! (: ) Heb ik wel wat extra betaald.

Voor mijn pony was ik ook aardig wat geld kwijt inderdaad. Mijn tip is uitendelijk toch, tweedehands en kijk op Facebook bij bepaalde FB groepen hebben ze heel goedkoop dingen te koop staan voor pony's!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:31

OneAndOnlyx schreef:
Tweedehands kan al een hele hoop schelen! Ik heb zelf een kieffer Munchen gekocht die in totaal 1 jaar stil lag en 1 jaar in gebruik is geweest, was niet ver weg & prima staat. 125 euro voor betaald. Voor het deken van mijn paard(die trouwens ook Vera heet! (: ) Heb ik wel wat extra betaald.

Voor mijn pony was ik ook aardig wat geld kwijt inderdaad. Mijn tip is uitendelijk toch, tweedehands en kijk op Facebook bij bepaalde FB groepen hebben ze heel goedkoop dingen te koop staan voor pony's!

2de hands is een hele goeie maar toch vind je sneller 2de hands een deken maat 195 als 145 ;)
en gek genoeg zijn die kleine dekens hier in de buurt in ieder geval binnen 5 minuten verkocht

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:35

Tjah tis vervelend maar het moet toch gemaakt worden. Kost net zo veel mensen enz daarbij wordt het minder verkocht als grote maten.
En een klein aantal dekens maken kost net zo veel als een grote partij grote dekens maken

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:39

Fotografie91 schreef:
OneAndOnlyx schreef:

2de hands is een hele goeie maar toch vind je sneller 2de hands een deken maat 195 als 145 ;)
en gek genoeg zijn die kleine dekens hier in de buurt in ieder geval binnen 5 minuten verkocht

Blijven kijken en anders toch maar langs de Epplejeck(waar ik een deken kocht voor 80 euro, wat ik niet duur vind voor winter 200 grams ribstop)

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:42

Ik heb ook heel lang gezocht naar een goede singel voor mijn pony maar ik heb nu toch een goede springsingel gevonden. Van dekens inderdaad minder keus, ik heb ook een bucas maar vind het niet zo erg dat ik niet zoveel keuze had, zolang het goed past. Voor mijn paard heb ik ook veel tweedehands, voor mijn pony niks behalve zadel.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:00

sowieso heb je minder voer nodig voor een kleine pony. ook zijn dekens en halsters in een kleinere maat goedkoper. Maar of dat nou zo veel scheelt...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:06

ik ben dan wel n zeeuw :o ,
maar ik heb al meer dan eens een dekentje gemaakt uit een grote 2e hands deken, die een uit de mode kleur had maar niets mankeerde! en je hebt altijd genoeg reparatie materiaal! alleen de fornituren moet je soms wel even zoeken maar ook die zijn te vinden.
(ja zelfs de verkoopster/ stalgenoot vroeg of ik er ook zo een voor haar dochters pony kon maken.) ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:34

Nou ja... mijn pony heeft gewoon niet zo heel veel spullen. Halsters en een deken (van Rhino, ik wil wel goede spullen voor d'r) Dingen als zadeltje enzo heb ik niet, ze is niet eens ingereden. Maar voor haar halster heb ik ongeveer net zo veel betaald als voor die van mijn ruin. Ze delen ook dingen, zoals borstels.

Dat ze me minder kost aan hooi en bekappen vind ik dan wel weer een voordeel :P