Ik denk dat jij een kaakgekruist systeem bedoelt? Die hebben inderdaad wel altijd een frontriem en de riempjes kruisen hier natuurlijk onder de kaak door, dus dan is een aparte keelriem wat overbodig. Bij een kingekruist systeem kruisen de riempjes onder de kin en zou er ruimte genoeg zijn voor een keelriem, maar toch is deze weggelaten. Ik heb al wel gezien dat mensen hier zelf een keelriem aan vast knutselen zodat het hoofdstel in ieder geval niet af kan glijden.
Ik snap dus niet helemaal waarom kingekruiste hoofdstellen de enige zijn (naast vaak ook IJslandse hoofdstellen) die de front- en keelriem weglaten, zeker omdat het bijna hetzelfde is als een kaakgekruist hoofdstel, alleen kruisen de riempjes net wat lager.
Maar vanwege de weinige respons op mijn vraag denk ik dat niemand echt helemaal het nut ervan snapt
Het enige wat ik kan bedenken is dat men het fijn vindt dat er zo min mogelijk om het hoofd van het paard zit. En sommige mensen zullen het misschien mooier vinden met minder riempjes, maar voor mij geldt dat niet.