Zijn drukplekken pijnlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Zijn drukplekken pijnlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:46

Ik heb nu een aantal weken een nieuw paard.
Heb haar nu 4 weken onder het zadel. Ze heeft nog geen maat zadel omdat ze met de week verandert.
Ik heb zelf aardig kijk op wat past en wat niet kwa zadels, dus hou het steeds nou lettend in de gaten.

Nu heeft ze de laatste drie keren met opzadelen singelnijd laten zien.
Dus ik ben opzoek gegaan waarom ze dit doet.
Onder de buik op de plek van de singel niks geks.
Wat ik wel tegen kom als ik naast de schoft voel, voel ik aan een kant een dunne bult.
Ik dacht gelijk aan een druk plek. maar kan er in knijpen drukken enz ze geeft geen kik.
Zeg ik het zadel er op, gaat alles nog goed maar zodra ik de singel onder de buik aanpak dan word ze boos.

Zou het misschien kunnen dat de huid is geïrriteerd onder de buik ze is geschoren.
Bontje om de singel doen dan nog eens proberen....

Zadelmaker is overigens al gebeld maar kan pas in januari.

matasja

Re: Zijn drukplekken pijnlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:39

Gok dat een drukplek even veel pijn doet als een blauwe plek bij ons..
Er zachtjes op drukken kan dan bij ons ook maar er constant een klemmende sok oid tegenaan hebben is echt geen pretje. Misschien dat ze daarom pas reageert met aansingelen? Omdat ze weet dat het dan een tijdje zeer zal doen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:04

Ik ga ff niet meer met haar rijden. Vind dit niks. Eerst ff oplossing hier voor vinden

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:13

Probeer anders eens een bontje onder het zadel te leggen, vooral omdat het paard nog steeds veranderd.
Ik denk dat een drukplek wel pijnlijk is, heb zelf ligplekken op mijn rug gehad na een operatie waardoor ik alleen op mijn rug kon liggen en ik kan vertellen dat die best pijnlijk zijn.
Ik denk dat je dat wel kunt vergelijken met drukplekken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:21

Ik bedoel eigenlijk meer doen ze pijn als je met je hand er op drukt. Want ze lijkt iets zwellingen te hebben naast de schoft. Beide kanten wel voelde ik net. Maar ik kan er gewoon op drukken met me vingers. Zijn het dan wel drukkingen. Niet een spier die eerder niet opviel omdat er geen problemen waren

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:41

Nou net nog een keer opgezadeld, en ze gaat nu gillen met opzadelen, sprong zelf ff met de benen de lucht in.

Ik denk nu eigenlijk dat ze geen last heeft van haar zadel maar dat het beetje een hormoon probleem is.
Ze was de laatste keer heel erg hengstig, als ze onze ruin in de verte zag dan liep ze al pissend verder.
Voor die hengstigheid vertoonde ze tegenover onze ruin het zelfde gil gedrag als ze vandaag met zadelen deed. Ze ging dan ook gillen bijten en springen met hem in de buurt.

Ik denk dat ik vanavond mijn instructrice even laat mee kijken als ik opzadel......
Ik weet zelf niet zo goed wat ik hier nou mee aan moet.
Had de dierenarts al gebeld net en die gaf aan dat als het idd een drukplek zou zijn op de druk dat ze dan ook al wel zou moeten reageren als ik er op druk met me hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:47

Zwelling + verzet en dan nog denken dat het hormonaal is?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:50

Sowieso even je paard rust geven en de zwelling/ drukking laten genezen.
En toch even een zadelmaker naar je zadel laten kijken.

Een jong paard veranderd snel, maar als je zadel drukkingen veroorzaakt moet je het toch na laten kijken.

Verder zou je een bontje kunnen gebruiken om druk beter te verdelen, maar pas nadat de drukking genezen is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:52

Bizzybijtje schreef:
Zwelling + verzet en dan nog denken dat het hormonaal is?

Ik weet niet zeker of het een zwelling is, het is namelijk niks pijnlijk.
Heb advies bij de dierenarts ingewonnen, en die zegt als dat een drukking is dat moet ze ook aangeven dat het pijnlijk is als je er opdrukt en dat doet ze niet. Het is ook niet warm of zo.
Ik denk dat het een vetkwabje is wat nu opvalt omdat ik iets zoek wat haar gedrag verklaart.

Daarbij zegt de dierenarts een paard wat pijn heeft gilt niet, die gaan meestal dan door de benen.

dit is wat mijn DA zegt hoor, ik zelf vind het erg lastig wat ik er mee aan moet.

Ik kan zo opstappen bijvoorbeeld als het zadel haar pijn doet zou ze zich daar toch ook bij moeten verzetten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:54

Maar ik vraag me nu vooral af of het wel een drukking is en geen vetkwabje die me eerder niet opviel.
Is een drukking niet warm of pijnlijk als ik er aan kom. je kan hem ook niet zien je voelt het alleen als ik met me vingertoppen strak over de huid heen ga.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:56

Als ze echt een drukplek heeft is het niet gek dat ze steeds erger gaat reageren, het zal tenslotte ook steeds meer pijn doen... Ik zie het natuurlijk niet vanaf hier maar ik zou het toch eerder in de richting van je zadel zoeken. Irritatie door het scheren lijkt me niet, kan natuurlijk wel maar het lijkt me eerder dat ze bij het aansingelen protesteert omdat het zadel dan pijnlijk naast de schoft drukt. Ik zou er dan ook absoluut geen bontje onder leggen, wordt het zadel alleen nog maar smaller van.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:05

Ja zadelmaker is ook al wel gebeld hoor. Kan alleen pas in januari terecht

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:09

Dat duurt nog best lang dan, goed dat je hebt gebeld. Ik vind wel dat je DA nogal zwart-wit denkt, ieder paard reageert toch anders op pijn. Ik denk ook niet dat zelf even op de plek duwen echt goed vergelijkbaar is met een continu knellend zadel. Immers roepen wij ook niet meteen 'au' als we even op een blauwe plek duwen, maar als je het een tijdje belast zal het toch wel goed pijn doen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:16

Ik zal denk ik ook best wel terecht kunne bij een andere zadelmaker. Maar ik ga altijd naar country mill in nijkerk en die zijn zo kundig. En hebben veel zadels tweedehands liggen. Als dit zadel niet blijkt te passen heet hij vast nog wel wat passends voor haar

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:21

Mijn paard ging op een gegeven moment ook opeens steigeren. Zadelmaker dacht dat het zadel goed lag (had me niet zijn rijden>groen paard). Osteopaat merkte niks. Daarna een andere singel gekocht en paardlief deed niks meer. Blijkbaar heeft ze een hekel aan neopreen singels.

Dus misschien ligt het aan je singel? (Zodra zadel is uitgesloten)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:28

ik heb al bontje on de singel gedaan, en ik heb een anatomische leren singel geprobeerd.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het aan me zadel ligt. die ligt zo mooi. Als je met je hand er onder door gaat voelt de druk ook overal even veel.
Maar goed laten ze er maar ff na kijken. ga zo nog ff andere zadelmaker bellen hij is ook heel goed misschien kan die wat eerder

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:55

Jehhhh dinsdag aanstaande komt er een zadelmaker.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:59

Fijn! Zelfs al komt het niet door het zadel, dan is het toch wel fijn om dat zeker te weten.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:53

Om alvast het zadel uit te sluiten rijd eens een paar minuten zonder dekje en laat je instructrice meekijken wat er met het zadel gebeurd als jij erop zit en stapt, draaft evt galoppeert. Haal het zadel er daarna af en kijk naar waar ze zweet. Is de druk gelijk dan laat het zadel een gelijke zweetplek na. Drukt hij alleen op de schoft dan zal daar zweet zitten en verder
wellicht nergens of veel minder dan op die plek. Makkelijk te testen en alvast wat uit te sluiten voordat de zadelmaker komt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:56

Ze zweet nergens ze is geschoren, maar ook onder het zadel zweet ze nergens.
Ik kijk normaal altijd of me paard droge plekken heeft onder haar zadel.
Maar ze heeft ook niks geen gekroeste haartjes onder het zadel, en zweten doet ze niet dus dat kan ik niet testen. verder weet ik al dat het zadel netjes blijft liggen, hij klappert niet oid. gaat niet schreef zitten