Gel- of foampad gebruiken ja of nee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leprycorn

Gel- of foampad gebruiken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:01

Hoi allemaal,

Me nieuwe paardje had een zadel erbij toen ik hem kocht wat dus blijkbaar helemaal niet goed lag. Was boommaat 4 en hij heeft boommaat 3 nodig. Onder het oude zadel had hij een gelpad liggen omdat de oude eigenaren zeiden dat hij een wat gevoeligere rug heeft (klinisch gekeurd en niets gevonden). Is een menpaard (en altijd al geweest voordat ik ermee aan de slag ging onder het zadel).

Maar nu heb ik een nieuw zadel gekocht (helemaal nieuw) wat wel goed op hem ligt. Ondertussen had ik voordat de zadelmaker er al was de gelpad verwisseld voor een foampad omdat ik die zelf prettiger vond. Gelpad bleef nooit zo mooi liggen.

Kans was dus groot dat hij gevoelig op z'n rug was door de te grote boom van het zadel. Maar dit weet ik niet zeker.

Moet ik nu het foam/geldpad eronder uit laten bij het nieuwe zadel?
Zadelmaker zei tegen me dat ik hem er gewoon onder kon laten. Maar moet eerlijk zeggen dat ik er niet op zit te wachten om altijd met zo een pad moet blijven rijden, tenzij het echt (medisch) noodzakelijk is.

Hebben jullie misschien tips of adviezen voor mij?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:03

Ik zou gewoon zonder rijden. Het versmalt de boom, wat in het geval van de te wijde boom prettig is, maar voor een goed passend zadel juist onprettig. Maar het makkelijkste is het uit te proberen. Ga eerst 5x zonder rijden, en rij dan 5x met. Zit er verschil in? Zo ja, welke is fijner? En dan heb je je antwoord wat het beste voor jou(w) (paard) is. Als het geen verschil maakt, dan kan je hem er dus ook tussenuit laten.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:17

Ik zou alleen op aanraden van je zadelmaker een extra pad gebruiken. Mijn zadelmaker vertelde mij dat een gelpad juist heel strak trekt onder het zadel en meer kwaad doet dan goed. Als je nu een goed zadel hebt dan lijkt mij een pad niet nodig.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 09:55

Ben blij dat me vermoeden ook de gedachten zijn van anderen.
Gisteren voor het eerst met me nieuwe nieuwe nieuwe zadel gereden zonder foampad.
(lang verhaal, maar de eerste 2 nieuwe zadels waren niet goed, dus heb nu een 3e nieuwe gekregen in 4 weken tijd).

Hij is sowieso al heeeeeeel bokkerig en springerig dus het is echt moeilijk te bepalen of het karakter/omgeving met teveel prikkels/onkunde/geen balans/pijn/verkeerd zadel/geen foampad is. Gisteren was het bokken wel heel erg maar dat zegt nog niets. Zal er eerst een paar keer mee moeten rijden om te kijken of het erger wordt of hetzelfde blijft.

Meneer is en blijft er eentje met een erg groot karakter :+