Stalbeschermers, ervaringen en advies gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Stalbeschermers, ervaringen en advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 18:04

De eerste keer oud en nieuw komt eraan voor mij met mijn paard aan huis. Vanwege de ligging van ons huis tegen een woonwijk aan, hebben we (vrijwel zeker) besloten dat het paard 3 dagen ergens anders gaat bivakkeren en helaas zal dat waarschijnlijk in een box zijn.

We zijn namelijk bang dat hij van de schrik uitbreekt en dan zichzelf of anderen beschadigd. De omheining is 1.80 met daarvoor schrikdraad op 1.65. Een vreemde weide vind ik ook eigenlijk geen optie, omdat hij in het verleden over en door vaste omheiningen is gegaan van 1.50 en over schrikdraad van 1.65. Dat laatste hebben we op zich nu onder controle, maar in paniek kan een paard rare dingen doen (en zeker weer oude gewoontes oppakken). Alleen een binnenbak/binnenpaddock ergens zou dan overblijven naast een box.

We zijn nu dus aan het rondkijken wat er mogelijk is. Maar ik zet dit specifieke paard absoluut niet graag in een box, hij heeft namelijk nog altijd littekens op zijn voorbenen van de laatste keer dat hij 's nachts in een vreemde omgeving 3 nachten in een box moest staan. Hij heeft zijn benen langs de muren geveegd waardoor hij op beide koten voor een bloedende plek had zitten van ruim een vinger lang en 2 vingers breed.

Die stalling was sowieso niet ideaal aan het begin (waarom doet er niet toe), maar dit risico wil ik toch ook niet weer lopen. Hij krijgt sowieso onbeperkt (eigen) hooi, een dikke laag zaagsel en eigen voer. Net als thuis.

Ik zoek dus beenbescherming die in principe 24/7 om kan blijven voor 3 dagen. Ik zal hem er zelf zo veel mogelijk uit halen, maar dan blijven er toch nog 20 uur per dag over dat hij bescherming om krijgt. Hij krijgt ze voor en achter om, want na nacht 3 kwam hij achter stokkreupel de stal uit. Dat is de druppel geweest en daarna stond hij 24/7 buiten.

Het is een paard van 1.80 met flinke benen. En ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken of wat handig is. Hij draagt normaal niks aan bescherming, ook niet met springen o.i.d.

pien_2010

Re: Stalbeschermers, ervaringen en advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:33

VSW → HAR

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:39

Stable boots kan je nemen.
Van Epplejack zijn fijn! Kosten 50 euro voor 4 stuks.

Ik gebruik ze zelf voor transport, maar ze heten niet voor niets stable boots.
Zou dan eventueel wel een springschoentje erbij om doen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:39

in dit geval vind ik dat er 24/7 toezicht moet zijn op het paard. Ik zou beenbescherming in ieder geval nooit inlaten als je weet dat het paard veel stress heeft. Verder denk ik aan transportbeschermers.

Ik zou het paard überhaupt niet in een box willen hebben, maar in een grotere ruimte met minimaal een ander paard zodat hij de stress kwijt kan door te bewegen. Een licht roesje is geen optie?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:21

Bandageren met onderbandages en rustbandages?
Ik vind dat dit de beste bescherming geeft.
Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn,
maar mijn blinde paard stond in de binnenbak bij vuurwerk, zodat hij ruimte had als hij in paniek zou geraken.
Het eerste jaar dat hij 24/7 op de weide stond, ben ik s nachts met oudjaar bij hem gebleven en heb hem aan de longe gehouden, voor moest hij in paniek geraken. Zijn vriendin en mijn paard hebben tijdens het vuurwerk rustig hooi staan knabbelen. Alleen bij het begin van de knallen was hij iets onrustig. Het jaar nadien ben ik ook bij hen gebleven maar hadden ze precies niet in de gaten dat er vuurwerk was.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:36

Roesje is inderdaad geen optie. Het paard heeft sinds die 3 nachten een aantal keer een middag op stal gestaan (voor een clinic) en stond daar behoorlijk rustig (ook zichzelf niet beschadigd). Het is dus niet zo dat hij constant probeert de stal of zichzelf af te breken, maar er zullen momenten zijn dat hij alleen is en ik wil hem dan niet zonder bescherming hebben. Ik durf dat risico niet te nemen.

Een binnenbak of binnenpaddock zouden ideaal zijn, maar hoewel ik er zeker mijn ogen voor open hou, heb ik geen flauw idee wie daar zijn ruimte voor open zou stellen. Vorig jaar stond hij ergens in de polder, daar kon hij rustig het vanaf een afstand bekijken. Maar die stalling is verhuisd en hij staat daar dus niet meer (en het is dus voor hem geen vertrouwde omgeving meer).

Om aan te geven hoe heftig het vuurwerk "aan" huis is. Afgelopen jaar was het iets rustiger, toen stond het alleen maar blauw en veel knallen. De jaren daarvoor trilden de ruiten letterlijk in de sponningen, ze zijn in deze buurt niet vies van nitraten e.d. Anders hielden we hem lekker aan huis. Maar iedereen raad het ons af, zelfs met vuurwerktraining (rookmachine, knalerwten, knallen van de luchtbuks, discobal met kleurenlicht erop en vuurwerkcd).

Bandageren lijkt me inderdaad de beste bescherming geven, alleen kan ik het niet. Het zakt bij mij altijd af, waardoor het juist weer gevaarlijker wordt, helaas. Die stable boots zijn inderdaad handig, het geeft me ook weer een nieuwe zoekterm om verder te kijken. Top!

Ik neem alle tips en overdenkingen mee. We zijn er ondertussen al anderhalve maand mee bezig (in ons hoofd), maar we zijn nog niet tot een ideale oplossing gekomen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:38

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:45

Altijd rot dat vuurwerk.

Ik zou het zelf ook niet aanraden als je het hebt over nitraten in je buurt etc.

Even verhuizen naar een andere stal is dan inderdaad beter. Verder het op stal houden lijkt mij ook niet zo'n heel goed idee. Misschien een advertentie plaatsen in een supermarkt? langs gaan bij maneges in de buurt? voor een binnenbak zou het ideaal zijn. Natuurlijk heel lastig te vinden maar de kans dat hij zich zelf daar bezeert is veel minder groot als dat hij in een stal staat.

En als er echt geen optie is, dan zou ik hem inderdaad met de stable boots van de EJ in de stal zetten. Een ander rustig paard dat er aan gewend is er naast? Zou dan ideaal zijn een paard dat rustig staat en blijft geeft vaak ook rust aan een ander paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:51

@Imre: Heel lief van je, maar dat is helaas te ver weg. We hebben een klein trailerprobleem. Want de vrachtwagen waarmee hij normaal vervoerd wordt, is bezig aanpassingen te ondergaan en nu durft mijn moeder er niet mee te rijden (met hem erin). Want hij loopt braaf de trailer in, maar er ook direct weer uit, en als we de stang snel genoeg dicht krijgen gaat hij vol op de stang zitten voor een tiental seconden. Daar is wel een trucje voor om dat te verminderen, maar mijn moeder vindt de situatie niet verantwoord genoeg op het moment om daar mee te rijden en dus moet ik lopend naar de stalling toe of (indien onze eerste keus lukt) laten we hem halen door de stalling die een zeer grote trailer heeft. Hij past namelijk ook slecht in de meeste trailers doordat hij overmaats is en het moet dus allemaal behoorlijk hufterproof zijn.

Het klinkt een beetje als uitvluchten verzinnen, maar die situatie is best gecompliceerd.

Hij komt, indien we voor een box kiezen, als het goed is inderdaad bij andere paarden te staan in een vrijwel vuurwerkloze omgeving, dus waarschijnlijk zijn de paarden daar ook gewoon rustig (die paarden zijn gewend om 24/7 op stal te staan). Radio aan en klaar.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:54

Kun je niet op de avond zelf hem aan de longeerlijn meenemen naar een rustige plek. Ik zeg o&n picknick aan het strand! :+

Zou het in een vreemde weide echt zo erg zijn als hij op een enigszins afgelegen locatie met andere paarden staat? Tegenover mijn ouders staan namelijk wat paarden in een semi-natuurgebied. De omheining is niet ideaal, maar met de gedachte dat ze een heel stuk kunnen rennen zonder bij de omheining in de buurt te komen is het toch wel te doen?

Anders kun je natuurlijk ook bij maneges rondvragen of hij een nachtje in de binnenbak mag vertoeven tegen betaling?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 12:08

Die over en door de omheining was niet uit paniek. Dat was puur omdat er aan de andere kant (meer) gras stond of het korter was dan omlopen als zijn buurpaard ergens anders stond. Dus ik ben erg terughoudend om hem in een vreemde weide te zetten waar de omheining niet op hem is aangepast. Hij vergeet ook wel eens een beentje met springen dus dat kan het echt geen prikkeldraad zijn, los van dat ik dan een paard buiten kan vangen. In Achterberg is hij dwars door 2 balken van de houten omheining en een laag schrikdraad gelopen om bij het gras te komen terwijl hij nog hooi had. Toen heeft de boer hem aan het schrikdraad gehangen en sindsdien heeft hij voor schrikdraad wel respect. Maar ik ga er in een vreemde omgeving niet zo maar vanuit dat hij dat blijft houden.

Dat laatste gaan we inderdaad ook proberen, maar hij kan ook weer niet alleen staan en hij staat nog niet samen met de shetten in een paddock op het moment, er zit nog een hekje tussen. Hij kan namelijk ook niet met alle paarden, hij heeft wel eens de neiging te gaan jagen. Zeker in situaties waar hij zich onzeker voelt, zoals een andere omgeving. De shetten en hij staan dus alleen samen als we erbij zijn en de shetten uitwijkmogelijkheden hebben (hoewel het op zich nu goed gaat. Maar op de vorige stalling durfde ze er uiteindelijk geen ander paard meer bij te zetten omdat hij zo plotseling kon om slaan, behalve vlugge shetten waarvoor ze dan een hoekje afzette. Hij vindt veranderingen lastig om mee om te gaan en op de vorige stalling kwam ik veel minder op een bepaald moment, en toen is het mis gegaan. Eerder ging het prima).

Voor mijn gevoel zijn er altijd feestende jongeren op het strand bij o&n, maar of dat terecht is weet ik eigenlijk niet. Het vuurtorenstrand is in ieder geval geen strak plan, het hondenstrandje betwijfel ik het ook van, langs de dijk. Het is zo lastig dat ik er niet kan gaan kijken vantevoren, want dan zijn die jongeren er ook niet :+

Het is trouwens over het algemeen een GVR, en helemaal niet zo lastig in de omgang. Alleen wel eentje met een behoorlijke gebruiksaanwijzing, blijkbaar. In het dagelijks leven valt dat echt niet zo op. Het begint zo wel als een onmogelijk paard te klinken namelijk, en dat valt eigenlijk wel mee.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:14

Hmm, dat hebben wij ook gehad. Bij Moussa was het over het hek springen gelukkig gewoon een puberfase.

Het strand is, in ieder geval bij ons, altijd rustig met o&n. Ik zou zelf echter voor het strand bij de Shamrock Inn gaan, omdat je daar meer ruimte hebt.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:33

Gewoon een week naar de lokale manege?
Staat het paard alleen? Ik heb er ook een die gespannen raakt op stal, maar samen met een ander paard is hij de rust zelve.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:15

Mijn paard staat op een pensionstal een soort van in the middle of nowhere. Geen vuurwerk in de buurt dus. Overdag op de paddocks, savonds en snachts op stal. Maar dat is niet echt in de buurt (Vaassen)
Er zijn wel stallen vrij.. waaronder ook 1 van 4x4 ofzo.