[WN] westernzadel nakijken of het nog goed past (zuid-limburg)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

manuela_j

westernzadel nakijken of het nog goed past (zuid-limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 12:34

Hallo allemaal,
Onze dame loopt nu een halfjaar onder het zadel, ze loopt niet raar ofzo. Maar ze is wel wat veranderd kwa bouw, groter en breeder geworden. Ze is nu 3,5 jaar dus zal zeker nog wel meer veranderen. Maar hoe weet ik nu of het zadel nog goed past? Wil ook niet dat we straks een rittenkaart bij de fysio moeten halen.
Iemand tips?

DubbelFun

Re: westernzadel nakijken of het nog goed past (zuid-limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:14

Als je zadel uit (en weer in) elkaar kan kun je met de kale boom passen, anders zul je met 'hulpmiddelen' als een infraroodmeting aan de slag moeten, want niemand heeft röntgenogen :D

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 14:55

Um ja geen idee eerlijk gezegd :o
het is een crates

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:13

Dat zegt niet zoveel :) Elk merk heeft diverse lijnen in kwaliteit (en prijs). Vaak kunnen alleen de duurdere (richting/boven 2000) goed uit elkaar (en weer in elkaar :D ) (naar ook dat is geen wet van Meden en Perzen :D )
Als je een beetje handig bent kunt je zelf een Carola-pad maken om te kijken wat voor afdruk het zadel achterlaat.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:29

Ideaal zou zijn dat je een afdruk kon maken van je paard zijn rug.En deze daarna tegen het zadel houdt om te kijken of het mooi aansluit.Ik denk daarbij aan klei.Maar dan moet je paardje wel rustig stil blijven staan.
Mijn zadelpasser gebruikt nu een plooibare 'visgraat' die hij eerst op de rug legt en aanpast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:34

En een veel voorkomende fout die daarbij gemaakt wordt is dat de mal in het zadel gelegd wordt op een plek waar hij het beste lijkt te passen en niet de plek waar een zadel hoort te liggen ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:35

Vraag Evelien van Eurohorse eens om langs te komen?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:33

DubbelDun schreef:
En een veel voorkomende fout die daarbij gemaakt wordt is dat de mal in het zadel gelegd wordt op een plek waar hij het beste lijkt te passen en niet de plek waar een zadel hoort te liggen ;)

Klopt.Maar als je het correct doet,vind ik dit persoonlijk de beste oplossing.
Veel zadelpassers kijken enkel hoe het zadel ligt en voelen even onder het zadel of het nergens knelt.

Dit is hoe het bij mijn grote pony's werd gedaan;
De verkoper/zadelpasser bekeek eerst de pony.Aan de hand hiervan selecteerde hij ca. 10 zadels.
Die werden één voor één op de rug gelegd,zonder pad/onderlegger.De ligging werd nauwkeurig geïnspecteerd.
Van deze 10 bleven er na de eerste pasbeurt telkens ca. 3 over.
Bij de volgende stap worden de overgebleven zadels aangesingeld.Indien een zadel aan de schoft dan nog verder naar beneden zakte of kantelde,viel dit uit de boot.
Vervolgens moet je even rijden met 1 of 2 resterende zadels.Indien de ligging dan nog hetzelfde is als voorheen,heb je geluk als er uiteindelijk 1 zadel overblijft.Het westernzadel mag achteraan ook niet in de rug prikken.
Dan neemt hij nog eens de vorm van de rug op met de 'visgraat' en legt deze in het zadel.

Heel dit proces neemt ongeveer 3 uur in beslag.
Mijn zadelpasser is ook zo eerlijk om te zeggen wanneer hij helaas niets heeft wat goed past.

Bij het passen van mijn Continental Equiflex had hij ook de kale boom voorhanden.

Dit is toch een correcte manier van passen,neem ik aan.
Of zijn er nog andere zaken waarop gelet moet worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:36

@Vicky: dat klinkt afdoende en geeft een grote paskans. Alleen bij nieuwe zadels loop je kans dat na een paar maanden gebruik het leer beter om de boom gaat zitten en het zadel dus niet meer goed ligt.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:07

Ik zou Evelien van eurohorse vragen. Iemand bij mij op stal heeft een zadel gekocht dat nu ergens klaar zou moeten zijn, wellicht goed te combineren dat jij ook een afspraak kunt inplannen :)

Maureenppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:31

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:38

Ik zou ook Evelien aanraden. Ze is eerlijk, en verkoopt liever geen zadel dan iets wat niet goed ligt.