Beenbescherming bij paarden met sokken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Beenbescherming bij paarden met sokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 16:31

Ik kon het niet goed vinden op het forum, daarom maar even een nieuwe start:

Welke beenbescherming past fatsoenlijk bij paarden met sokken zoals een Tinker bijvoorbeeld? En is ook effectief daarnaast...

Het gaat om peesbescherming en ondersteuning van voornamelijk de voorbenen.

Bedankt voor de hulp alvast en wellicht foto's om te verduidelijken?

terpentijn

Re: Beenbescherming bij paarden met sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:35

Vraag: waarom zou je peesbescherming willen bij een sokkenpaard als een Tink? Tikt die zich aan met wondjes als gevolg? Ondersteuning of hoe men het noemt geven peesbeschermers ieg niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:36

Misschien niet de reactie waar je op had gehoopt, maar tenzij je paard zich open haalt, zou ik niet beginnen aan peesbeschermers bij paarden met sokken. De temperatuur loopt dan onder de peesbeschermers zo hoog op dat het schade toe kan brengen aan de pezen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 16:38

Dat dacht ik dus ook al, gewoon helemaal geen bescherming. Het gaat echter wel om een jong ding wat ingereden gaat worden en in verband met balansverlies en bijbehorende ongelukjes dacht ik zo om wat preventieve bescherming voor de "balanszoekende" periode te gebruiken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:47

Als het dier normaal gangwerk heeft zou ik er niet aan beginnen. Juist beenbeschermers (buiten het verwarmende effect dat niet per se gunstig voor de pezen is) geven ook juist een wat afwijkende loophouding bij met name een jong paard (wijder, hoger). Dat hoeft helemaal niet voordeliger uit te pakken. Sokkenpaarden hebben sowieso al een beetje een "buffer" tegen aanslaan.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 21:23

Reuze bedankt, ik voel me gesteund in mijn gedachtegang! Heerlijk, dat scheelt alweer een naar gevoel!