Welke singel voor een extreem bewegend dressuurpaard...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charissaijff

Welke singel voor een extreem bewegend dressuurpaard...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:36

Beste Bokkers,

Ik zit met en probleem. Ik rij op een bijna 4 jarige dressuur merrie en ik zie dat haar haar bij de singel-stoten beschadigd is. In de vorm paar haren afgeschuurd voor de singel en een paar eronder. Ik rij haar met een normale neopreem singel van 70 cm. Ze loop extreem ruim, groot en haar bouw is een chique/smal/niet dik/niet rond sportpaardje. Nu dacht ik aan een anatomische singel (of iets anders??). Ook om haar nog meer ruimte te geven en misschien met bont? Wat denken jullie? Ze heeft geen singelnijd.

Ik hoor graag jullie meningen!

Ik hoef geen commentaar over haar leeftijd en rijden, maar ben gewoon benieuwd wat voor singels jullie zouden adviseren
Laatst bijgewerkt door charissaijff op 29-11-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Re: Welke singel voor een extreem bewegend dressuurpaard...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:39

Fairfax :D Duur, maar top!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:40

Haar kleiner laten bewegen?
Ik heb hetzelfde probleem gehad en met allerlei singels lopen klooien. Het beste werkt nu om mijn neopreen singel met schapenbontje erom te doen en trainen om hem kleiner te laten bewegen. Als ze dat ruime uit zichzelf al hebben dan houden ze dat en als ze dan sterker is, zal ze zich ook minder snel stuk lopen daarop.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:40

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Mattessingels, ook geschikt voor ruime bewegers (uit eigen ervaring).

charissaijff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:44

Icrack schreef:
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Mattessingels, ook geschikt voor ruime bewegers (uit eigen ervaring).

Mijn eerste keus zou op dit moment ook gaan naar een Mattessingel, maar welk type moet ik dan hebben? Ik vind het allemaal beetje onduidelijk en erg op elkaar lijken....

charissaijff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:48

liedjuh2 schreef:
Haar kleiner laten bewegen?
Ik heb hetzelfde probleem gehad en met allerlei singels lopen klooien. Het beste werkt nu om mijn neopreen singel met schapenbontje erom te doen en trainen om hem kleiner te laten bewegen. Als ze dat ruime uit zichzelf al hebben dan houden ze dat en als ze dan sterker is, zal ze zich ook minder snel stuk lopen daarop.

Zo loopt ze gewoon. Ik rij niet extreem hard en om met haar als nog geen 4 jarige al te verzamelen vind ik haar echt nog veelste jong. Ik wil dat ze lekker op haar eigen natuurlijke manier simpel de bak rond gaat 10 a 15 min. Maarja ik wil natuurlijk geen slijtage op haar lichaam....

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:54

Zo dacht ik ook, tot mijn paard met peesblessure stond die ( in combinatie met groeispurt) daaraan te wijten was. Vandaar dat ik dit meegeef.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:14

Hier wordt een kleine uitleg gegeven welke singel je waarvoor kan gebruiken. Zelf gebruik ik de Asymetrische singel.
http://www.hipponet.be/index.php?action ... 51&lang=NL

Lekker laten lopen, al loopt ze ruim. Mijn merrie, ook 4 jaar, loopt van nature ook ruim. Niks mis mee :-) Alleen wat lastiger met singels idd. Na verschillende uitgeprobeerd te hebben ben ik zeer tevreden over deze singel. Geen open en of kale plekken meer en ruimte genoeg voor haar bewegingen...perfect!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:20

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin behoorlijk sceptisch was of het zou werken, maar ben nu na een half jaar gebruik overtuigt.

Mocht je besluiten om voor een Mattes te gaan zou ik wel goed om me heen kijken. De prijzen kunnen nogal eens verschillen. Het kan je een behoorlijk stukje voordeel opleveren.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:26

Wat ook nog wel eens wil helpen is een zo lang mogelijke singel, zodat de gespen zo hoog mogelijk zitten en niet zo achter de benen, waardoor ze zich daar op stuk lopen zegmaar..

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:31

Volgens mij horen je gespen een handbreedte aan de onderkant zadel/zweetblad te zitten.