Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
belle_boef schreef:Tongproblemen zijn meestal aan aaleuningsprobleem. Ander tuig gaat enkel het symptoom misschien wegwerken maar niet je probleem oplossen
belle_boef schreef:Toch denk ik dat je het in je manier van trainen miet zoeken. Wellicht sluit dat niet aan bij je paard en heeft hij dat lang kunnen verbergen. Wellicht ergens pijn Of ongemak als jij er van overtuigd bent dat het niet aan je manier van rijden ligt
minikatje schreef:Is tijdelijk met een hoge neusriem rijden een optie?
Mocht je paard vaak zn mond opendoen dan heb je waars te weinig ruimte.
Je kan dan kijken naar een dunner bit of bitloos.
galaxyfizzy schreef:En hij kan zijn tong wel goed kwijt met het bit in zijn mond? Zelf werk ik alleen nog maar bitloos met mijn paard, maar ik heb voor hem ook een Myler level 2 in de kast liggen mocht ik ooit besluiten ook met bit willen te werken. Tandarts gaf aan dat hij weinig ruimte heeft in zijn mond en toen had ik eerst een Myler level 1 gekocht voor hem. Maar daar bleef hij mee rommelen. Toen een Myler level 2 gekocht en dat was perfect. Hij heeft daarmee ruimte voor zijn tong wat hij te weinig had met de level 1. Uitgaande dat het bij jou geen problemen zijn van andere aard, zou een bit met meer tongruimte misschien een optie zijn om uit te proberen.
Een ongebroken trens geeft natuurlijk wel wat druk op de tong, maar knijpt niet. Gebruik je een erg dik bit misschien? En waarom is het blijkbaar prettiger voor je paard om zijn tong opzij te houden waar hij klem komt dan gewoon recht? belle_boef schreef:Tongproblemen zijn meestal aan aaleuningsprobleem. Ander tuig gaat enkel het symptoom misschien wegwerken maar niet je probleem oplossen
x_tico schreef:belle_boef schreef:Tongproblemen zijn meestal aan aaleuningsprobleem. Ander tuig gaat enkel het symptoom misschien wegwerken maar niet je probleem oplossen
Dat snap ik, maar aangezien er geen duidelijk probleem is zie ik geen andere oplossing. Waar dacht jij aan? Er is niks veranderd in de training van dit paard alleen sinds hij dat scherpe randje aan zijn appelbitje heeft gehad is hij het gaan doen.
x_tico schreef:Blijheid schreef:Wat zegt je tandarts ervan? Zij kunnen meestal goed advies geven wat betreft bit en tong/mondproblemen
Tandarts is geweest en kan helaas niks vinden wat het probleem hiervan is.. Hij wordt elk half jaar gecontroleerd.
Fairytail schreef:Mijn eerste ingeving is net als de rest inderdaad te weinig ruimte in de mond om ook nog dit bit kwijt te kunnen. Daarnaast kan hij wellicht erg gevoelig op de tong zijn en dit uit de weg willen gaan. Dit zijn allemaal dingen waar een ervaren bitfitter je verder mee kan helpen. Mylerbitten kun je op diverse adressen proberen voor je besluit hem te houden. Ik zelf ben hier tijden geleden ook op overgestapt nadat ik constateerde dat mijn merrie haar mond nauwelijks kon sluiten met een HH dubbelgebroken bitje (ook niet dik!). Daarnaast merk ik bij mijn merrie ook verschil tussen het rijden met een standaard hoofdstel en de Micklem (ontziet zenuwknooppunten). Is er geen andere bitfitter die je op weg kan helpen?
x_tico schreef:Fairytail schreef:Mijn eerste ingeving is net als de rest inderdaad te weinig ruimte in de mond om ook nog dit bit kwijt te kunnen. Daarnaast kan hij wellicht erg gevoelig op de tong zijn en dit uit de weg willen gaan. Dit zijn allemaal dingen waar een ervaren bitfitter je verder mee kan helpen. Mylerbitten kun je op diverse adressen proberen voor je besluit hem te houden. Ik zelf ben hier tijden geleden ook op overgestapt nadat ik constateerde dat mijn merrie haar mond nauwelijks kon sluiten met een HH dubbelgebroken bitje (ook niet dik!). Daarnaast merk ik bij mijn merrie ook verschil tussen het rijden met een standaard hoofdstel en de Micklem (ontziet zenuwknooppunten). Is er geen andere bitfitter die je op weg kan helpen?
Ik ga eens opzoek naar een andere bitfitter in de buurt! Dat rambo hoofdstel heb ik ook naar gekeken, mag dit gewoon op dressuurwedstrijd?