Bit/Neusriem combinatie voor paard met "tongprobleem"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Bit/Neusriem combinatie voor paard met "tongprobleem"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 10:46

Hoi!

Ik ben op zoek naar ervaringen van andere bokkers. Mijn paard heeft altijd op een lage neusriem i.c.m. een happy mouth dubbelgebroken watertrensje gelopen. Het begon ons op te vallen dat hij steeds zijn tong aan de rechterkant legt waardoor zijn lippen niet over elkaar vallen en je steeds een stuk tong ziet. We kwamen er toen achter dat hij op zijn bitje had gebeten waardoor er een klein scherp randje aanzat, waarvan wij dachten dat dit de oorzaak was. Toen overgegaan op een normaal dubbelgebroken watertrens. Maar hier liep hij niet fijn mee, nu rijd ik hem al een hele tijd op een ongebroken watertrens waar hij het eigenlijk heel fijn op doet.. Maar het probleem blijft, zijn tong. De tandarts en veearts hebben beide gekeken en kunnen niks vinden. Heb een speciale zalf gehad wat een siliconenlaagje aanbracht op zijn mondhoeken voor als het daar eventueel aan zou liggen. Maar niks helpt, hij doet het ook als de neusriem loszit. Z'n tong loopt voor mij idee ook altijd wat blauwer aan.. En ik weet echt niet hoe ik het moet oplossen. Heeft iemand een idee? Het liefst zo vriendelijk mogelijk natuurlijk! Ook andere neusriemen wil ik overwegen!

belle_boef

Re: Bit/Neusriem combinatie voor paard met "tongprobleem"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:47

Tongproblemen zijn meestal aan aaleuningsprobleem. Ander tuig gaat enkel het symptoom misschien wegwerken maar niet je probleem oplossen

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 10:49

belle_boef schreef:
Tongproblemen zijn meestal aan aaleuningsprobleem. Ander tuig gaat enkel het symptoom misschien wegwerken maar niet je probleem oplossen

Dat snap ik, maar aangezien er geen duidelijk probleem is zie ik geen andere oplossing. Waar dacht jij aan? Er is niks veranderd in de training van dit paard alleen sinds hij dat scherpe randje aan zijn appelbitje heeft gehad is hij het gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:51

Wat zegt je tandarts ervan? Zij kunnen meestal goed advies geven wat betreft bit en tong/mondproblemen :)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 10:52

Blijheid schreef:
Wat zegt je tandarts ervan? Zij kunnen meestal goed advies geven wat betreft bit en tong/mondproblemen :)

Tandarts is geweest en kan helaas niks vinden wat het probleem hiervan is.. Hij wordt elk half jaar gecontroleerd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:53

Toch denk ik dat je het in je manier van trainen miet zoeken. Wellicht sluit dat niet aan bij je paard en heeft hij dat lang kunnen verbergen. Wellicht ergens pijn Of ongemak als jij er van overtuigd bent dat het niet aan je manier van rijden ligt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 10:56

belle_boef schreef:
Toch denk ik dat je het in je manier van trainen miet zoeken. Wellicht sluit dat niet aan bij je paard en heeft hij dat lang kunnen verbergen. Wellicht ergens pijn Of ongemak als jij er van overtuigd bent dat het niet aan je manier van rijden ligt

Maar waarom doet hij het dan ook gewoon als hij stilstaat, er rijdt regelmatig een jong kind van 9 mee met een lang teugeltje, daar doet hij het ook bij. Verder doet hij niks met zijn tong, hij legt hem alleen naar rechts waardoor je hem ziet? Is dit een aanleuningsprobleem, durf ik niet te zeggen..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:57

Is tijdelijk met een hoge neusriem rijden een optie?
Mocht je paard vaak zn mond opendoen dan heb je waars te weinig ruimte.

Je kan dan kijken naar een dunner bit of bitloos.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:58

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 10:58

minikatje schreef:
Is tijdelijk met een hoge neusriem rijden een optie?
Mocht je paard vaak zn mond opendoen dan heb je waars te weinig ruimte.

Je kan dan kijken naar een dunner bit of bitloos.

Hoge neusriem heb ik geprobeerd maar daar veranderd het niet bij helaas.. Daar kan je hem alleen mee dichtsnoeren en dat is niet wat ik wil. Hij doet zijn mond trouwens niet open alleen zn lippen raken elkaar niet aan de rechterkant.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 10:59

galaxyfizzy schreef:
En hij kan zijn tong wel goed kwijt met het bit in zijn mond? Zelf werk ik alleen nog maar bitloos met mijn paard, maar ik heb voor hem ook een Myler level 2 in de kast liggen mocht ik ooit besluiten ook met bit willen te werken. Tandarts gaf aan dat hij weinig ruimte heeft in zijn mond en toen had ik eerst een Myler level 1 gekocht voor hem. Maar daar bleef hij mee rommelen. Toen een Myler level 2 gekocht en dat was perfect. Hij heeft daarmee ruimte voor zijn tong wat hij te weinig had met de level 1. Uitgaande dat het bij jou geen problemen zijn van andere aard, zou een bit met meer tongruimte misschien een optie zijn om uit te proberen.

Bedankt voor je tip! Ik heb eigenlijk geen idee, morgen komt toevallig de tandarts en ga dan eens laten kijken hoeveel ruimte hij in zijn mond heeft. Als dit toch de oplossing zou zijn zou ik erg blij zijn! Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:02

Ik vind vooral dat blauw aanlopen heel gek, dat gebeurt dus ook als je wandelt/longeert/opzadelt met bit in?
Je zou haast zeggen dat hij klem komt te zitten, anders loopt het niet blauw aan, maar klem waar tussen dan :? Een ongebroken trens geeft natuurlijk wel wat druk op de tong, maar knijpt niet. Gebruik je een erg dik bit misschien? En waarom is het blijkbaar prettiger voor je paard om zijn tong opzij te houden waar hij klem komt dan gewoon recht?
Aanleuningsprobleem zou kunnen, maar is alweer minder logisch als hij hetzelfde doet met wandelen met bit in.

Hmmm

Enige wat ik nog kan verzinnen is om weer terug te schakelen op hetzelfde soort bitje als voor dit probleem, misschien vond hij dat happy mouth materiaal op een of andere manier toch prettiger? Of een dunner bitje, of bit met tongboog proberen?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:07

neem eens contact op met een bitfitter. Deze kan het best passende bit voor je vinden.
Dit in combinatie van wat aanpassingen in je training en je bent al een heel eind verder

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:08

belle_boef schreef:

Ik heb er ook een gehad die het alleen bij een soort bit deed, dus was helemaal geen aanleuningsprobleem geweest, ging dat zelfde bit er weer in dan hing de tong weer buitenboord.

TS al eens een Myler level 1 geprobeerd, dit soort bitten hebben wat tongvrijheid, zijn dunner,...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:12

Is tijdelijk bitloos rijden geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:12

x_tico schreef:
belle_boef schreef:

Dat snap ik, maar aangezien er geen duidelijk probleem is zie ik geen andere oplossing. Waar dacht jij aan? Er is niks veranderd in de training van dit paard alleen sinds hij dat scherpe randje aan zijn appelbitje heeft gehad is hij het gaan doen.

Een nieuw appelbitje kopen waar geen scherp randje aan zit?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:15

x_tico schreef:
Blijheid schreef:

Tandarts is geweest en kan helaas niks vinden wat het probleem hiervan is.. Hij wordt elk half jaar gecontroleerd.

Heeft de tandarts ook nog iets gezegd over de vorm van de mond? Want kaakbreedte en tongdikte zijn ook van belang voor het vinden van een passend bit.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 11:15

Bedankt voor alle tips!

Appelbitje durf ik niet aan omdat ik bang ben wanneer hij er weer op bijt het terug komt.. Ik denk dat ik een myler bitje ga proberen met meer tongvrijheid! Hij doet het echt meteen als het bit ingaat, ook met longeren etc.. vandaar dat ik ook niet aan een aanleuningsprobleem dacht! Ik heb wel een bitloos hoofdstel Knert, maar denk als het bit er weer in gaat het probleem nog niet weg is..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:50

Als ik het zo lees zou een bitfitter je misschien kunnen helpen, maar je zou ook kunnen kijken naar een Cranio-sacraal therapeut.
Wanneer er spanning op het tongbeen of het kaakgewricht is kan dit zeker problemen met het aannemen van het bit veroorzaken.
Een cranio-sacraal therapeut kan deze spanning verminderen/doorbreken.
Daarbij vind ik het wel erg goed om te horen dat er al een tandarts bij geweest is!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:50

Aangezien het paard het ook doet zonder ruiterhand die aan het bit komt, zeg ik ook: kies een dunner bit met tongvrijheid, zoals de myler level 2.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 11:59

Bitfitter had ik trouwens ook al gecontacteerd maar die had pas over enkele maanden tijd, vandaar dat ik het hier vroeg. Op een Cranio-sacraal therapeut ga ik eens googelen, klinkt wel interessant!

Myler bitjes ga ik ook naar informeren en morgen even overleggen met de tandarts!

Fijn dat er zo meegedacht wordt :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:13

Mijn eerste ingeving is net als de rest inderdaad te weinig ruimte in de mond om ook nog dit bit kwijt te kunnen. Daarnaast kan hij wellicht erg gevoelig op de tong zijn en dit uit de weg willen gaan. Dit zijn allemaal dingen waar een ervaren bitfitter je verder mee kan helpen. Mylerbitten kun je op diverse adressen proberen voor je besluit hem te houden. Ik zelf ben hier tijden geleden ook op overgestapt nadat ik constateerde dat mijn merrie haar mond nauwelijks kon sluiten met een HH dubbelgebroken bitje (ook niet dik!). Daarnaast merk ik bij mijn merrie ook verschil tussen het rijden met een standaard hoofdstel en de Micklem (ontziet zenuwknooppunten). Is er geen andere bitfitter die je op weg kan helpen?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 12:33

Fairytail schreef:
Mijn eerste ingeving is net als de rest inderdaad te weinig ruimte in de mond om ook nog dit bit kwijt te kunnen. Daarnaast kan hij wellicht erg gevoelig op de tong zijn en dit uit de weg willen gaan. Dit zijn allemaal dingen waar een ervaren bitfitter je verder mee kan helpen. Mylerbitten kun je op diverse adressen proberen voor je besluit hem te houden. Ik zelf ben hier tijden geleden ook op overgestapt nadat ik constateerde dat mijn merrie haar mond nauwelijks kon sluiten met een HH dubbelgebroken bitje (ook niet dik!). Daarnaast merk ik bij mijn merrie ook verschil tussen het rijden met een standaard hoofdstel en de Micklem (ontziet zenuwknooppunten). Is er geen andere bitfitter die je op weg kan helpen?

Ik ga eens opzoek naar een andere bitfitter in de buurt! Dat rambo hoofdstel heb ik ook naar gekeken, mag dit gewoon op dressuurwedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:42

x_tico schreef:
Fairytail schreef:

Ik ga eens opzoek naar een andere bitfitter in de buurt! Dat rambo hoofdstel heb ik ook naar gekeken, mag dit gewoon op dressuurwedstrijd?

Ja mag gewoon op wedstrijd. Ik heb het hoofdstel ook geprobeerd maar het deed bij mijn paard helemaal geen verschil uitmaken helaas.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 12:46

Oke.. Weet iemand hoe dit hoofdstel valt? Hij heeft normaal maat full, zou full dan oke zijn?