Tips voor een bitlooshoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MevrouwtJ

Tips voor een bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 15:28

Hallo!

Ik heb een periode terug getwijfeld om bitloos te gaan rijden. Dit heb ik toen toch weer aan de kant geschoven. Nu begint het toch weer een beetje te borrelen van binnen. Ik wil graag onderzoeken of m'n haf hier beter op reageert. Ik heb helaas geen bekenden die bitloos rijden, waardoor ik het niet kan lenen en uitproberen.

Ik heb gelezen dat het per paard erg verschilt en je het beste veel kan uitproberen. Toch wordt de side pull vaak aangeraden.

Wat raden jullie aan en waarom? En welk merk? Het gaat om een haflingerdame van 22, waarmee ik wil bereiken dat ze heerlijk ontspannen in de bak loopt. Qua dressuur willen we niet omhoog klimmen, ik vind het belangrijkst dat ze ontspannen is en dat ze er plezier in heeft. Ook houden we van buitenritjes die we ook elke week maken. Vooral recreatief dus :)!

Ik hoor graag van jullie! Brand los!

Vooral voor het eerste hoofdstel zoek ik wel een hoofdstel voor een betaalbare prijs, maar die uiteraard van voldoende kwaliteit is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:32

Je zou het kunnen proberen met een gewoon halster.
Halstertouw aan de zijkanten klippen en rijden maar.
Reageert ze goed dan kan je een hoofdstel kopen.
Of haal je bit van je hoofdstel af en probeer aan de zijkanten van je neusriem op de een of andere manier je teugels te bevestigingen.
Desnoods maar je kleine lusjes van een strotouwtje aan je neusriem waar je dan je teugels aan kan maken.
Is maar om te oefenen dan he.
Om te kijken of jij en je paardje het wat vinden.

MevrouwtJ

Re: Tips voor een bitlooshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 08:41

Bedankt :)! Ik had gekeken voor een cross rope bridle, aangezien die van redelijk betaalbare prijs is. Maar ik lees ook her en der dat daar amper mee te rijden is. Zou dit handig zijn om mee te beginnen?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:35

Dat is een heel andere werking,moet je wel aan wennen.
Bedoel je een van leer,of een touwhalster?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:47

Met een halster uitproberen kan op zich wel maar het is niet te vergelijken met een goed bitloos hoofdstel.

Ik rij zelf met het kaakgekruiste systeem, maar ik train dan ook voornamelijk dressuurmatig. Daar vind ik dit type hoofdstel het meest geschikt voor (bij mijn paarden in ieder geval). Maar ik denk dat een sidepull ook prima geschikt is voor wat jij er wil. Uiteindelijk zal het toch een kwestie van uitproberen zijn wat het best bij jullie past.

Ik zou even kijken voor een 2e hands hoofdstel om te proberen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:49

Ik geloof dat er ook een site is (paardnatuurlijk wellicht?) waar je hoofdstellen gratis kan uitproberen.
Anders woon ik bij je in de buurt, ik heb een hackamore, en kingekruist. (en touwhalster maar dat is niet echt een hoofdstel natuurlijk) Als je eens wilt proberen.. :)

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:38

Tinkerloos schreef:
Dat is een heel andere werking,moet je wel aan wennen.
Bedoel je een van leer,of een touwhalster?

Is een soort touwhalster alleen net wat beter geschikt om mee te rijden las ik.

Daan_Ordeal schreef:
Met een halster uitproberen kan op zich wel maar het is niet te vergelijken met een goed bitloos hoofdstel.

Ik rij zelf met het kaakgekruiste systeem, maar ik train dan ook voornamelijk dressuurmatig. Daar vind ik dit type hoofdstel het meest geschikt voor (bij mijn paarden in ieder geval). Maar ik denk dat een sidepull ook prima geschikt is voor wat jij er wil. Uiteindelijk zal het toch een kwestie van uitproberen zijn wat het best bij jullie past.

Ik zou even kijken voor een 2e hands hoofdstel om te proberen :)

Bedankt :) Ik had al op marktplaats gekeken, maar kon nog niet iets naar mijn wens vinden.

Captain schreef:
Ik geloof dat er ook een site is (paardnatuurlijk wellicht?) waar je hoofdstellen gratis kan uitproberen.
Anders woon ik bij je in de buurt, ik heb een hackamore, en kingekruist. (en touwhalster maar dat is niet echt een hoofdstel natuurlijk) Als je eens wilt proberen.. :)

Dankje! Ik zal is even gaan googelen! En bedankt ik zal het onthouden, lief van je! :D

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:39

Ik rijd met een sidepul en ben daar heel tevreden over. Ik denk dat voor jou de bosal wel geschikt is! Schijnt heel vriendelijk en duidelijk te zijn naar het paard en dus ideaal om recreatief en buitenritten mee te rijden :)

Vind ze stiekem ook wel gaaf.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 10:25

Dank voor je reactie :)

Ik zal er straks is even op googelen :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:27

Wat ik heb gedaan om bitloos te proberen is zo'n hoofdstel met lage neusriem kopen
(http://paard-stunter.nl/wp-content/uplo ... 090170.jpg) en daar de bakstukken eraf halen. Teugels aan de ringetjes en je hebt een soort side pull. Heb ik toen voor 2 tientjes gekocht om te proberen :).

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:06

Via http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=01 kun je bitloze hoofdstellen in bruikleen krijgen. Je moet dan wel lid worden.
Er staat ook veel informatie op de site over de werking van verschillende bitloze optomingen

Bij http://www.permicavallo.nl/bitloos.php hebben ze ook een testservice en een probeerconsult

Eventueel zou je ook een kennismakingsles met mij afkunnen spreken en dan neem ik mijn kaptoom (werkt als side pull) mee.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 10:11

Bedankt allemaal voor de reacties en tips :)

Ik heb samen met de eigenaresse besloten om voor een kaakgekruist bitlooshoofdstel te gaan. Online is ook veel te lezen dat dit de makkelijkste overgang is van bit naar naar bitloos vanwege de druk op het hoofd. We gaan het gewoon proberen! Nou wil ik rond de zeventig euro zitten voor een hoofdstel inclusief teugels en heb ik onderstaande gevonden:

http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... dstel.html

Er staat nergens duidelijk beschreven wat voor systeem het is. Bij de bovenste twee kan het op verschillende manieren gebruikt worden en bij de onderste staat vrij weinig. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Ik weet dat ik nu echt klink als een downie, maar ik wil gewoon oprecht de goede keuze maken voor m'n haflingerdame :Y).

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:20

Ik zou niet voor een hoofdstel gaan met een dunne neusriem, die je net liet zien op de site van divoza. kijk misschien eventjes naar de Emiel Voest hoofdstellen, daarbij word de druk op een hoger oppervlak verdeeld.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:20

De kaakgekruiste hoofdstellen van Pagony ben ik niet weg van, vind de release niet om over naar huis te schrijven. Voor dat geld zou ik eerder kijken naar deze:
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2680 ... kgekruist/

De onderste die jij noemt, van F.R.A., is een sidepull.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 10:27

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:48

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 10:54

@Vilar

Ziet er inderdaad goed en mooi uit. Alleen moet ik de teugels nog extra kopen en dat past helaas niet bij mijn budget -O-

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:57

Persoonlijk zou ik ook eens kijken op bijvoorbeeld Marktplaats. Aangezien het toch om te proberen is, straks is het niks en dan is het wel zonde als je een duur hoofdstel hebt gekocht waar je niks meer mee doet. Natuurlijk kun je die wel weer verkopen, maar je krijgt er dan veel minder voor terug.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 11:05

Kirsha schreef:
Persoonlijk zou ik ook eens kijken op bijvoorbeeld Marktplaats. Aangezien het toch om te proberen is, straks is het niks en dan is het wel zonde als je een duur hoofdstel hebt gekocht waar je niks meer mee doet. Natuurlijk kun je die wel weer verkopen, maar je krijgt er dan veel minder voor terug.

Ja daar heb ik ook zeker al gekeken! Ik had een mooie van Emiel Voest gevonden, maar die was zonder teugels veertig euro, dus als ik daar teugels bij koop, kom ik op het zelfde bedrag uit. Al is Emiel Voest waarschijnlijk wel van betere kwaliteit. Over de rest was ik niet echt te spreken, maar ik hou het natuurlijk wel in de gaten :j.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:00

Ik zou een fra nemen ;) ik heb ook nog een bontje onder de neusriem bij mijn kaakgekruist bitloos hoofdstel :)

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:33

op zoek naar info over sidepulls kwam ik op dit topic.

Het is niet alleen maar een kwestie van bit er uit en 1 of ander sidepull, bosal of trainingshalster er op en klaar.
Overigens is de uitdaging aangaan om bitloos te gaan rijden wel super!!
Ik train mijn paard met de methode van warwick schiller. stap voor stap ook met allang beleerde paarden startend met grondwerk, via online subscription maar voor een eerste indruk kun je ook de 100den gratis filmpjes bekijken op YouTube

uitspraak van Warwick:

"If your horse can't stand, walk trot and canter on a loose rain then that means that you use contact for control and not for communication. This can lead to an anxious horse and dull responses to your aids"

Zonder bit is dus prima te rijden mits je je paard dusdanig traint dat je de teugel en bit/sidepull/bosal/touwhalster niet nodig hebt voor het houden van controle. Een sidepull/bosal enz zijn niet perse zachter of vriendelijker als je ze op de verkeerde manier gebruikt voor controle. ( je kunt indien je ze fout gebruikt zelf het neusbeen er mee breken!)

succes met het overstappen op bitloos!!