Waar ligt het probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Waar ligt het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:35

We hebben een 16 inch zadel. Die heeft een paar keer op mijn shet gelegen. Word nu niet meer gedaan omdat het aan alle kanten te zien is dat hij te groot is. Dit zadel heeft een wijde boom. Als hij op de shetlander ligt en je drukt op de boom dan gaat de achterkant van het zadel omhoog. Houd dit in dat de boom te breed is, dat het zadel te lang is of nog iets anders?

lies_sparkle

Re: Waar ligt het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:47

Te breed, te lang, geen goede pasvorm, geen vulling die bij het lichaam past...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:48

16 inch is mega veel te groot voor een Shetlander en zoals liespower94 al zegt te breed, te lang, slechte pasvorm en geen vulling die bij het lichaam past. Ik suggesteer dat je op zoek gaat naar een ponyzadel dat je pony past.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:55

Dat is dus de reden waarom wij dus het zadel er niet meer op leggen. Hij is er een keer op geweest om te kijken of het past en het is er een paar keer op geweest tijdens het beleren. Nu hebben wij een 12 inch zadel gekocht en als het goed is is hij er vrijdag. Als hij niet past gaat hij weer terug. Maar ik vroeg me dus af dat het 16 inch zadel niet goed past, ligt dat aan de breedte van de boom of aan alle factoren. Maar zo als bovenstaand te lezen aan alle boven staande factoren. Ik kan hier uit dus niet op maken of de boom maat dus medium moet zijn inpl van weid?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:04

Dat ligt volledig aan hoe je paard gebouwd is, is het een slanke of een grove shet? veel of weinig schoft? korte rug of lange rug? breed of smal?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:13

Of een zadel past op niet is afhankelijk van zoveel dingen dat je dat niet zo van een stukje tekst kunt beoordelen.

Mijn ervaring is dat een goed passend zadel kopen een dure aangelegenheid is waar je flink wat tijd in moet steken en je daarnaast ook eigenlijk niet zelf kunt. Ondanks dat het een shetje is zou ik adviseren om een zadelpasser langs te laten komen met goed wat tweedehands zadels dat scheelt je waarschijnlijk behoorlijk wat kosten als dat je zelf verwoede en goedbedoelde pogingen doet om iets passend te vinden :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 12:10

Het punt is meer of ik aan de hand van dit zadel kon beoordelen of ik nou een medium of wijde boom nodig had. Niet helemaal duidelijk omschreven. We hebben verschillende zadels gepast ook advies gehad van de zadelmaker. Hij heeft ons een aantal zadeltjes gezegd die waarschijnlijk op onze pony zou passen (die hij zelf niet had) en daar zijn we dus naar gaan kijken. Hij gaf aan dat we een medium of weide boom nodig hadden maar dat lag ook weer aan het zadel. We kopen natuurlijk ook niet zomaar een zadel hij moet wel echt goed passen. Er is iemand bij die er meer verstand van heeft tijdens het passen van het bestelde zadel. Maar nogmaals ik hoopte dus uit dit stukje tekst wijs te worden wat dus de verkeerde factoren waren aan het 16 inch zadel waar we op moeten letten bij het 12 inch zadel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:23

Kan je niet het beste een zadelmaker laten komen en vragen wat die denkt ? Die kan de rug ook exact zien... betekent niet dat die gelijk een zadel moet aanmaken maar kan je wel de goede informatie geven...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:30

Ik denk dat de lengte van het zadel heel erg van belang is, meet de lengte van de kussens ook een sop. Het ene zadel is het andere zadel niet en kan makkelijk een stuk langer zijn door bijvoorbeeld de vorm van de kussens.

Daarnaast ga eens met je handen onder de kussens door om te controleren of de druk overal gelijk is en dat hij vooral niet door de breedte van de boom teveel in de schoft spieren drukt. En kijk bij het einde van het zweetblad eens naar de kussens of het zadeltje daar niet brugt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 15:29

Bedankt voor det tips en informatie :D