Maten van zadels - kieffer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Maten van zadels - kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 21:14

Ik ben samen met mijn zusje de stal eens aan het opruimen en wil graag een aantal overbodige zadels verkopen.
Zo hebben we samen nog 2 kieffers, alleen voor ik ze op internet wil zetten wil ik graag de maten weten, zodat ik die erbij kan vermelden.
Ik kan er zo 123 wijs uit worden hoe het werkt. De maten staan wel in het zweetblad gedrukt.
http://www.mijnalbum.nl/Album=SFKU6KQ4
http://www.mijnalbum.nl/Album=SFKU6KQ4#JIAUHBGA
(sorry krijg de foto's niet als image in de tekst, nu staan ze achter de link)
Het zijn in ieder geval twee verschillende maten.
Waar staan de nummertjes voor? Hoe kan ik achter de inchmaat komen en achter de boommaat?

Heb ook gelezen dan münchen overal op staat bij kieffer, maar dit kan toch ook het type zijn?

Ik hoor het graag!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:52

Het gaat om vrij oude zadels zie ik. Het onderste nummer staat voor de inchmaat; 2= 17,5 a 18 inch en 1=17 a 17,5 inch het nummer er boven is het unieke nummer van dit zadel. Dan kun je op de beugelriemhaak het productiejaar aflezen. Het type staat normaal in geel gedrukt maar dit is inderdaad niet meer te zien. Kieffer München staat voor de origineel fabriekslocatie.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 25-11-14 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Re: Maten van zadels - kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:55

als ik het goed heb is maat 1 17,5 en 2 18 inch

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 21:57

Oke! Bedankt Fairytail
Even om het uit te leggen
Bij 1 zadel staat bij het productie nummer een 1 bij de ander een 2. Dit is dan dus de inchmaat
Er staat ook onderaan het zweetblad bij beide zadels ook een 1 en bij de ander een 2.
Waar staan die dan voor?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:00

Als je een foto van het hele zadel post kan ik nog wel kijken of ik het model herken. Het bovenste nummer is het serie nummer het onderste (enkele) nummer is de inchmaat. Standaard worden de zadels met mediumboom geleverd maar of dat al die tijd zo is gebleven? Ze kunnen altijd worden aangepast alleen het nieuwe boomtype van kieffer is erg makkelijk (zelfs aan huis dacht ik) aan te passen het oude kost veel meer werk.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 25-11-14 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:01

Kieffer heeft standaard een medium boom , deze is door een zadelmaker te vermaken

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:03

Volgens mij zijn alleen de kieffer bomen van zadels die na een bepaald jaar gefabriceerd zijn, te vermaken..

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:03

type naam staat toch vaak op het flapje aan de singelstoten?

Mijn kieffer van 10 jaar oud was ook te vermaken dus zal wel standaard iets van kieffer zijn hoor

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:06

Het hoort inderdaad op beide te staan, volgens mij is het zweetblad gedrukt en het flapje gegraveerd? Maar ja of dat flapje er nog is?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:07

tanjaatjuhh schreef:

Mijn kieffer van 10 jaar oud was ook te vermaken dus zal wel standaard iets van kieffer zijn hoor

Okee dat zeggen de zadelmakers die ik spreek altijd :+ mijne van 1999 was ook gewoon te verwarmen en te buigen..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:07

Als het twee dressuurzadels zijn, heb ik wel interesse !

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:08

bouwjaar van kieffer zadels staat trouwens in het beugelriem haakje geperst

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:09

sadekeshia schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Okee dat zeggen de zadelmakers die ik spreek altijd :+ mijne van 1999 was ook gewoon te verwarmen en te buigen..

Bedoelen ze daar niet gewoon het type boom mee? Er is een type dat makkelijker dan de standaard te vermaken is en dan is er nog de aller nieuwste boom die je onder warmte kunt vermaken. Wellicht dat als het zadel oud is dat sommige zadelmakers er geen zin in hebben? Ik heb ieder geval nog nooit gehoord dat de oude modellen niet te vermaken zijn.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 25-11-14 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:20

Oh oke dan zal dat het vast zijn idd.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:29

Afbeelding

Afbeelding

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:33

Die bovenste lijkt erg op mijn lech profi

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:35

sadekeshia schreef:

Volgens mij is het een Wien (later de Lech profi geworden). Althans ik vind de oude Wien sprekend op de nieuwe Lech lijken :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:38

Fairytail schreef:
sadekeshia schreef:

Volgens mij is het een Wien (later de Lech profi geworden). Althans ik vind de oude Wien sprekend op de nieuwe Lech lijken :j

Die zijn wel behoorlijk verschillend qua zit.. Verder is de kniewrong natuurlijk een stuk dikker..
Ik vind de lech profi wel lekker zitten maar de wien niet..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:42

sadekeshia schreef:
Die zijn wel behoorlijk verschillend qua zit.. Verder is de kniewrong natuurlijk een stuk dikker..
Ik vind de lech profi wel lekker zitten maar de wien niet..

Op zicht vind ik ze lijken, op zit ben ik er niet over uit :') Ik heb het idee dat beide modellen elkaar een poos geleden ergens zijn gekruist. Heb op een wien gezeten die ik echt vergelijkbaar vond (althans de eigenaar zei dat het een Wien was)maar een nieuwere wien vond ik ook niets. Maar of het een Wien of Lech is zou ik hem toch voor moeten zien. Vind die modellen op zicht behoorlijk op elkaar lijken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:18

De bovenste is een Wien, en de onderste is of een Munchen of een Bavaria.
En kwa verstellen, dat is zowel bij de oude als nieuwe modellen mogelijk. Ik ken net 1 model wat geen aanpasbare boom heeft. Bij de meeste bomen gaat dat door middel van infraroodlicht. En er is nu ook een boommodel wat koud aan te passen is. Deze hebben ze nu een jaar of 2 a 3.

Voor de rest wat de nummers aangaat: de 1 en 2 staan idd voor de zitmaat. En als het zadel niet te oud is (zeg even van voor 1990) kan je op de steigbeugelriemhaak een nummer vinden, dat is het jaartal waarin het zadel gemaakt is. De oudere modellen hebben vaak ook een grijze/licht gekleurde haak. Daar staat die nummering niet op. En de andere nummers kan je een mailtje sturen naar Kieffer zelf, zij kunnen je zo vertellen waarvoor die staan. Mailen kan zowel in het Duits als Engels.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 00:33

Ah bedankt!
Fijn dat fairytail mijn foto's even heeft laten zien, ik ben daar zo onhandig in. :(:) Kan niemand de link openen/zien trouwens? (dat zal dan wel niet haha)
Maar dat zijn ze dus.. Ik zal die nummers voor de volgende lezers en volgers nog even beter proberen te posten zodat iedereen ze wel kan zien straks.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:11

Afbeelding

Afbeelding

Als ik dan toch bezig ben :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:17

De foto's in je openingspost waren te zien hoor. Maar de rest van die nummering moet je echt voor bij Kieffer zelf zijn. Ik ken geen openbare uitleg waar die precies voor staan. Maar Kieffer zelf kan je aan de hand daarvan alle info geven.
Net de nummers eronder, dat zijn dus de zitmaten.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 02:27

Heeft het eerste zadel(die zwarte) de wrongen onder het zweetblad of in het zweetblad zitten? Zitten ze er onder dan is het een Wien en zitten ze erop dan is het een Lech. Het is sowieso geen profi uitvoering, die hebben namelijk een extra diepe zit en dat heeft deze niet

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 13:23

Oke! Weet iemand misschien ook een of een aantal zadelmakers die zadels inkopen? Zou makkelijk zijn ben ik er zo vanaf. Misschien ligt het ook aan bepaalde merken. Heb twee kieffers, zaldi, thorrogood en een euroriding.