[WN] Boomloos western zadel voor mijn oude pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ildja

Boomloos western zadel voor mijn oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 11:43

Ik heb een pony van 35 jaar oud. Hij is ong 1.44m. Zijn bouw is veranderd, ik vind zijn huidige zadel niet meer goed passen. Nu ben ik op zoek naar een boomloos westernzadel. Ik heb mijn oog laten valllen op een Barefoot Arizona (2e hands).

Heeft iemand hier ervaring mee? Of ervaring met andere boomloze westernzadels? Hij heeft een hoge schoft gekregen en een klein beetje ingezakte rug. In de zomer is hij wat mager, in de winter wordt hij weer lekker dik. Ik zal proberen een foto van hem te plaatsen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:59

Ildja omdat ik verwacht dat je bij western tackroom beter antwoord krijgt op je vraag heb ik het topic verplaatst van HAR → WN-TR

pmarena

Re: Boomloos western zadel voor mijn oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:56

Als het een recente model Arizona is, zeker wanneer die al VPS heeft, dan moet een wat oudere rug geen enkel probleem zijn hoor :)

Wel rekening houden met de noodzaak van een goede pad met inlages die dik genoeg zijn om de ruggengraat goed vrij van druk te houden :j

Ildja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:43

Na even puzzelen hier de foto's van mijn pony.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:48

Ik zou als pad een swaybackpad adviseren, die overbrugt de dip in de rug wat zodat het zadel niet al te veel hoeft in te buiten.
Als je pony 's zomers zo mager wordt zou je iets in zijn voerpatroon moeten aanpassen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:50

Wat DD al zegt, Swayback pad eronder. Ik had op mijn oudje, ook met holle rug, ook een boomloze (BM). Swayback eronder die ving de holling goed op.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:27

Een zadel zonder VPS kan ook hoor, Pmarena. Daar heb ik met zo'n rug plenty ervaring mee. Wel voor goede dikke inlages in de pad zorgen, of dubbele.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:47

Uiteraard kan dat ook :j

Maar ik vind met VPS persoonlijk fijner omdat dat toch weer wat gedoe met inlages scheelt, dan komt er al een stukje ruggengraatvrijheid en demping uit het zadel :)

Die van mij is ook boven de 20, gezakte rug en wat weinig bespiering wegens amper rijden en een VPS zadel vind ik toch echt makkelijker qua ligging. Ik vind zelf 2 setjes inlages toch wel de max hoor, meer gebruiken past niet lekker in de pads :)

Ildja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 09:52

Ik heb uiteindelijk de swayback pad erbij besteld. Bedankt allemaal voor het meedenken. :)