Stijgbeugels met gedraaide ophanging?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Stijgbeugels met gedraaide ophanging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 23:00

Omdat ik veel moeite heb met mijn voet in de rechterbeugel krijgen na het opstijgen, ben ik op zoek naar nieuwe beugels met een geraaide of draaibare ophanging. Eigenlijk lijkt mij deze manier ook veel logischer dan de ophanging van klassieke beugels.

In mijn zoektocht heb ik zelf al diverse beugels gevonden, ik heb ze hier op een rijtje gezet omdat anderen er misschien ook wijs uit worden, daarnaast ben ik ook op zoek naar ervaringen met onderstaande beugels. Eventuele suggesties zijn uiteraard ook van harte welkom!

Awantec stijgbeugels
http://www.rupa-sports.com/Awantec-stijgbeugel
Prijs: € 79,95
Voordeel: Mooi design, zool is lichtelijk gebogen voor goede hielpositie
Nadeel: De ophanging is niet draaibaar waardoor het lastig/onmogelijk wordt de beugels op te steken.

IJslanderbeugels
http://www.rupa-sports.com/IJsland-beugels
Prijs: € 19,95
Voordeel: Prijs en verkrijgbaarheid
Nadeel: Ophanging niet draaibaar, ik vind ze ontzettend lelijk qua vorm.

Veiligheidsbeugels uit duitsland, sprenger look a likes
http://reitsport-prutsmuts.com/steigbueg ... -mit-gummi
Prijs: € 55,49
Voordeel: Ophanging is draaibaar, nette prijs
Nadeel: Voetbed is slechts 11cm breed

Sprenger beugels met geroteerd oog
http://www.dochorse.nl/sprenger-stijgbe ... etrackernl
Prijs: €152,50
Nadeel: Prijs, beugelophanging is niet draaibaar

Safestyle beugels
http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... style.html
Prijs: €84,95
Nadeel: De openvorm spreekt mij niet aan, er kunnen geen standaard beugelzooltjes in.

GPG Stijgbeugels pro grip
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... s-pro-grip
Prijs: €118
Nadeel: De prijs, het 'veersysteem' lijkt mij niets, de beugels zijn erg 'lang' waardoor mijn beugelriemen nog korter moeten en ik heb al hele korte benen.
Voordeel: Beugels zijn door rotatie makkelijk op te steken.

Sprenger ISI stirrup
http://www.calevo.com/cgi-bin/calevo/pr ... 30407.html
Prijs: €55
Voordeel: Hetzelfde als de gewone klassieke fillis beugels maar dan met gedraaid oog, je kan er zelf allerlei beugelblokjes in doen.
Nadeel: Ophanging niet draaibaar.
Ook verkrijgbaar in nederland, maar dan wel duurder: http://www.horze.nl/stijgbeugels/spreng ... 16152.html

Stübben MDC ultimate
http://www.dochorse.nl/st-bben-stijgbeu ... imate.html
Prijs: €179,95
Voordeel: Draaibare beugelophanging
Nadeel: Prijs

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties..

badass

Re: Stijgbeugels met gedraaide ophanging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:06

180 euro voor een paar beugels :=

Ik vind de enerlaatste wel het mooist en het meest praktisch zoals je zelf ook aangeeft, maar dan heb je wel problemen met de ophanging inderdaad

Jaime_

Re: Stijgbeugels met gedraaide ophanging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 23:10

Ja echt hè! Ik heb het er niet voor over hoor :o Je ziet steeds meer 'design' beugels die ruim over de honderd euro gaan. Het is natuurlijk net wat je belangrijk vind. Maar ik vind het zonde om zoveel geld aan beugels uit te geven. €75,- is eigenlijk wel mijn max.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:13

reitsport-prutsmuts.com _O-.

Sommigen zijn wel heel duur. Die laatste lijkt me het handigst maar om daar nou 180 euro aan uit te geven :=.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:16

Ik heb de safestyle beugels. Dit omdat ik veiligheids beugels wilde voor aan boomloos zadel die ik toen de tijd had. Ik vond het prima beugels. Helemaal geen last van dat ze open zijn. Verder merk ik geen voordeel aan het gedraaide. Kon normaal altijd standaard beugels gewoon makkelijk terug vinden als ik die verloor maar bij de gedraaide gaat het lastiger op de een of andere manier.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:21

Elinex304 schreef:
reitsport-prutsmuts.com _O-.

Sommigen zijn wel heel duur. Die laatste lijkt me het handigst maar om daar nou 180 euro aan uit te geven :=.

Haha, daar zat ik ook al even raar om te kijken.

Idd flinke prijzen voor een paar beugels.

Ik heb zelf veel ervaring met de IJslanderbeugels, die vind ik persoonlijk superfijn en ik wil niet meer anders.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 23:23

Oh een ervaringsdeskundige! Dat is mooi, waarom wil je niet meer anders dan ijslander beugels, m.a.w. kan je vertellen wat er dan zo fijn aan is?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:24

Ja die IJslanderbeugels zien er fijn uit :j.
Zit de beugelriem ook niet gedraaid en in de weg. En die zijn niet eens zo duur.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:27

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:30

Ik heb de ijslanderbeugels, wel mooiere dan op het plaatje trouwens. Super fijne beugels, mooi en ook nog eens voor een redelijke prijs.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:31

Ik heb al jaren de Sprenger ISI beugels. Kon ook niet goed met mijn rechter voet de beugel vinden en had altijd de beugel scheef onder mijn voet. Ik ben er erg tevreden over.
Als ik nog een andere stijgbeugel zou willen zou ik voor de laatste van Stübben kijken op marktplaats. Nieuw vind ik die veel te duur.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:07

Jaime_ schreef:
Oh een ervaringsdeskundige! Dat is mooi, waarom wil je niet meer anders dan ijslander beugels, m.a.w. kan je vertellen wat er dan zo fijn aan is?

Naast het feit dat ze dus anders hangen, toch dat ze niet draaien. Mijn ervaring met beugels die ook nog kunnen draaien, is dat het minder stabiel is, en bij diegene waar ik mee reed, kwam er zand in het draai ding wat een erg naar geluid maakte :+

Het opsteken is ook wel een oplossing voor te vinden volgens mij. En anders kan je ze in een theedoek wikkelen en over je zadel leggen.

Succes met je keuze!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:14

Ze zullen allemaal wel doen wat je zoekt hoor :j

Voordeel van de "vaste" ophanging is dan weer dat die altijd haaks op je zadel hangen en inderdaad geen gedoe met een draai-oog dat stroef / pieperig kan gaan worden. Maar wel het nadeel dat opsteken van je beugels niet meer precies zo gaat zoals je wellicht gewend bent.

Het nadeel van de Safestyle is verder dat je toch wat last kan hebben van de ontbrekende zijkant.
Over het algemeen merk je daar helemaal niets van tijdens het rijden, maar mocht je eens uit je beugel schieten ofzo dan kan het wel een stuk lastiger zijn om die beugel terug aan je voet te krijgen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:16

Ik heb de SafeStyle beugels, de open kant hangt naar binnen en valt daardoor niet op. Ze zijn wat zwaarder waardoor ze vrij stabiel blijven hangen als je ze verliest. Ik rijd er nu al 5 jaar mee denk ik en wil niet anders meer. Ik heb nog nooit last gehad van de open kant, ik vind het juist wel een veilig gevoel dat je er niet in kan blijven hangen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 09:28

Aan die nadelen van een draaiende bovenkant had ik nog helemaal niet gedacht! Lijkt me inderdaad ontzettend irritant als het piept of er zand tussen komt. Bedankt :)

Dan vallen er al weer een paar af en wordt de keuze wat makkelijker..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:47

Ik heb een aantal keer met ijslanderbeugels gereden(bij het rijden op een paard van een ander), maar ik vind ze ontzettend fijn. Inderdaad de gedraaide ophanging, maar ook door de slag in de beugel zelf.
Het is dat ik heel blij ben met mijn eigen stijgbeugels(ik heb er 1 waarvan het voetbed kantelt). Maar als die een keer kapot gaan, worden het voor mij de ijslanderbeugels.

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:33

Je hebt ook nog de Enlightened equitation stijgbeugels ontworpen door Heather Moffet die reguliere stijgbeugels onlogisch vond. Haar beugels hebben een vaste gedraaide ophanging, een breed voetstuk en bevorderen een goede houding. Verder zien ze er van een afstand heel normaal uit, niet erg opvallend. Succes met je zoektocht!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:34

Je kunt ook je beugelriem zelf draaien als je de gesp onderaan doet. Heb je hetzelfde effect, maar dan met gewone beugels.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:29

@ Farouk, ik heb ze gezocht op internet, zijn er inderdaad ook uit als fijne beugels. Kan ze alleen nergens in nederland vinden?

@ Speedster, huh? Hoe dan? Ik heb nu ook de gesp van mn beugelriemen onderaan, en dat geeft echt niet hetzelfde effect hoor, mijn beugelriemen hangen dan nog steeds hetzelfde en zijn niet ineens 90 graden gedraaid.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:33

Ik heb al jaren de gpg beugels...ik wil niet anders meer haha, veer systeem moet je even aan wennen maar ik vind ze super. Heb ze toen zelf aangeschaft wegens rug klachten ( erge klachten ) en ik merkte echt verschil met de " gewone beugels " minder stug je kunt de klappen van de beweging beter opvangen zeg maar ;)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:34

Ohja en ik heb geen last van een " piepende ophanging " ;) en heb ze toch al wat jaartjes

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:36

Toen onze dochter (nog) jonger was, heb ik voor haar safestyle beugels gekocht. Ik vond ze veilig (hele jonge kinderen neigen er toch naar om de voeten ver in de beugels te steken) en heb nooit gemerkt dat ze ze eerder verloor maar wel dat ze ze erg makkelijk weer aan haar voeten deed (lijkt tegenstrijdig maar onze dochter vindt het heerlijk om een beetje met haar benen te zwaaien (of voor haar zadel te leggen, of achterstevoren te gaan zitten etc. etc. :') ) en als ze weer "normaal" zat was het insteken en klaar)

Omdat ze tegenwoordig, net als ik, sporadisch nog met laarzen rijdt, heeft ze nu dezelfde beugels als ik. EZ-Rides met korfjes. Ook die doe je heel makkelijk weer aan je voeten (maar ik vrees dat deze bij jou in de categorie "niet mooi" zullen vallen :P)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:40

IJslanderbeugels! Die heb ik al een tijdje, omdat ik me ook ergerde aan de onlogische traditionele beugeldraai/ophanging. En een stuk plaat in een vroeger eens gebroken rechterenkel heb zitten: met de IJslanderbeugels hoef je die beugel aan de voet niet te draaien, dat zit veel logischer voor mij.
Ik heb ze met een steigerend paardje erop aan de buitenkant.

Ze zitten gewoon aan m'n Wintec Dressuur zadel, kan ze dan ook niet opsteken, maar ik leg ze (na opdoen van zadelbeschermhoes) gewoon kruislings over het zadel.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:41

Voor mij ook de gpg pro grip! Erg tevreden over en als ze eventueel gaan piepen... ff wat kruipolie erin en klaar! En geen beugelblokjes meer die verslijten *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:50