Is dit zadel mij te klein?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Is dit zadel mij te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 20:39

Hoi,

Ik wist niet of ik deze nou bij ruiter of harnachement moest plaatsen, hoop dat ie goed staat.

Dit zadel heb ik nu alweer bijna een jaar, maar de laatste tijd verandert mijn houding erin.
Ik zit teveel voorover en voel me ook voorover gedrukt op de een of andere manier.
Ook zit ik niet echt op mijn 'kont'.
En dat terwijl mijn houding eerder altijd wel normaal was, ik schaam me er bijna voor..

Nu vraag ik me af of de zitting niet gewoon te klein is voor mij?

Het zadel is verder wel passend op het paard, het is dus niet dat het zadel ineens een heel andere ligging heeft gekregen. Hij is gewoon bijgehouden door een zadelmaker.

Ik heb een foto, misschien een beetje een rare, maar ik hoop dat het wat te beoordelen is..

Afbeelding

Het zadel is een 17 of 17,5 inch..

:)

Ketly

Re: Is dit zadel mij te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:41

Voor het beeld en je eigen gevoel zou ik wel een inchmaat groter nemen. Je geeft zelf aan dat je er niet lekker meer op zit. Het lijkt zo nog prima te passen vanaf de foto.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:48

Ik zou eens een ander zadel proberen. Ik had ook een aantal jaar hetzelfde zadel, maar op het laatst kon ik er op de een of andere manier ook niet lekker meer in zitten. Heb nu een ander zadel, en nu zit ik weer heerlijk. In mijn geval was het zadel te groot voor mij, en de kniewrongen qua vorm niet fijn.
Edit, om je vraag nog even te beantwoorden, het zadel lijkt op deze foto niet te klein, maar het is wel een wat lastig te beoordelen foto vind ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:50

Is die voor niet wat gezakt op de schoft?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 20:54

Bedankt voor de reacties!
Idd ik kan beter even een foto zoeken die geheel van de zijkant is...

Wat bedoel je Cemlys?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:55

Wanneer je zadel voorover kiept op je paard kan het zijn dat jij ook niet meer lekker kunt zitten. :)

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:58

Ik denk het wel, is wellicht wel iets mooier en waarschijnlijk ook prettiger voor je zelf. Is het niet anders een idee om in de winkel verschillende zadels te proberen, het moet namelijk niet ook alleen goed liggen op je paard maar jij moet er ook lekker in zitten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:01

Ja dat is inderdaad een idee roooooss.. Misschien moet ik dat gewoon even doen..

Het kan toch zo zijn dat je, als je zadel te klein is, door die lepel voorover gedrukt wordt? Of is dat een rare gedachte van mij?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:24

Dat kan. Ben je zelf veranderd? Als dat niet zo is, en je zat eerst wel lekker, dan kan het prima zo zijn dat je paard veranderd is en dat daardoor je zadel naar voren kiept. Dan ga jij mee naar voren.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:27

Ik ben wel iets aangekomen ja.. zo'n 4 kilo verschil met toen ik het zadel kocht.. dat moet toch niet zoveel uitmaken?
Het zadel is wel steeds een beetje aangepast en vooral breder gemaakt omdat paard ook breder werd..

:+
ik denk dat ik maar even wat zadels moet gaan proberen..

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:00

volgens mij moeten je beugels andersom!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:05

Vanaf deze foto is dat niet te beoordelen, heb je echt een foto netjes recht van de zijkant nodig :j

Je ziet op deze foto een ruiter die met holle rug en billen naar achteren zit en dat kan prima veroorzaakt worden door een zitting die achteraan omhoog loopt onder de zitbeenknobbels van de ruiter....maar je hebt ook hele volksstammen die "gewoon" met zo'n puntkont hebben leren zitten terwijl het zadel hen op zich prima past :P

En het kan inderdaad ook nog zijn dat het zadel gewoon niet op de juiste manier op het paard ligt, waardoor je in die houding gezet wordt.

Kortom: wil je dat anderen het vanaf foto goed kunnen beoordelen, plaats dan een foto recht van opzij met eventueel nog zo'n zelfde foto maar dan zonder ruiter, en nog 1 zonder zadel zodat te zien is hoe het zadel ligt en waarop, dan kan je meestal wel redelijk inschatten wat er fout gaat :)