bitkeuze

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jado2000

bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 00:21

Hallo,

Ik zoek advies voor de keuze van een ander bitje. Momenteel rijd ik met een enkelgebroken watertrens. In de zomer en inde bak loopt ze hier best fijn op. Echter de winter komt er aan! Buiten gaat ze er soms gewoon met mij vandoor, soms in draf al.. in het bos of strand een galopje wordt dan een race.

Nu weet ik dat dit vooral een rijtechnisch probleem is. Ook het aan de been zijn is een probleem, zeker wanneer ze het op een lopen zet. Dit paard is tot zijn 7e niet dressuurmatig bereden, uberhaupt weinig mee gedaan. Het rijtechnische verhaal werk ik aan, maar is niet 1, 2, 3 opgelost.

Ik heb ook een utrechtse stang. Hier heb ik wel wat meer mee te vertellen, al durft ze deze ook vast te pakken en te gaan. Bovendien geeft ze soms ook wat verzet op dit bit door de tong uit te steken. Zelf heb ik ook het idee dat een gebroken bitje fijner rijd.

Het bitje is duur puur voor de dagen dat ze pittiger is en dan enkel voor buitenritten. Een noodrem is dan wel zo prettig.

Wie o wie?

zebra89

Re: bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:38

Ik denk dat je niet naar een zwaarder bit moet gaan maar moet zoeken naar de noodrem. Bij de western sport leren ze bijv. een paard flexen om hem zo een noodrem aan te leren.
Heb je zijn gebit al eens laten nakijken? Misschien heeft hij last van het bit waardoor hij buiten minder goed reageert?

silvershardo

Re: bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:13

Myler kan ik misschien wel adviseren.
il rijd er zelf ook mee, naar mijn gevoel raakt het bit niet het gehemelte en is het niet te dik, te dik is niet goed omdat het niet goed in de mond pas t (naar mijn mening).
myler kan in een stangbitje veranderen door er druk op te zetten.
natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn maar neem aan dat iedereen dat wel begrijpt.
ik heb een snelle c-pony die graag met het bit speelt waardoor hij onrustig in de mond word. Ik was altijd bang om een stangetje te gebruiken maar het helpt in dit geval wel. Het zorgt ervoor dat hij rustiger is en blijft.
ik vind dit het vriendelijkste bit waarmee ik ooit heb gereden en beter dan enkel of dubbel gebroken. Natuurlijk kan het ook met een gewoon bit en dat doe ik dan ook vaker.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 09:21

Binnenkort komt de tandarts bij mn vriendin langs, dan wil ik die van mij ook gelijk mee laten doen, was ik al van plan.
Het is gelukkig niet dat ze er als een malle vandoor gaat. Heb er alleen geen controle meer over. Ook het sturen wordt dan erg lastig, maarja daar komt weer het probleem dat ze dan niet erg aan het been is om de hoek kijken