Zadel 'probleempje'

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Zadel 'probleempje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 21:13

Hallo!
Ik heb al een tijdje een dressuurzadel van stubben (maestoso). Ik wil graag mijn beugels vrij lang houden, om een stoelzit te vermijden. Maar dan kom ik met mijn knieën niet tot tegen de kniewrong... Ik kan met mijn knie dus nergens steun vinden. Kan ik de kniewrong laten opvullen? Of een aparte kniewrong eronder (had hier eens van gehoord) Of zal dat waarschijnlijk ook niet helpen?

Als ik mijn beugels korter zet, dan kom ik wel met mijn knie tot aan de wrong, maar dan heb ik echt een stoelzit, dus korter zetten is niet echt dé oplossing denk ik.

Geryon

Re: Zadel 'probleempje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:15

Vind je het zo vervelend geen steun te krijgen aan je knieen? Anders zou ik gewoon lang zitten en er verder niets aan doen hoor. Ook wel goed voor een onafhankelijke zit :)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 21:19

Goh, vervelend. Ik ben steun normaal gewend aan mijn knieën ;) Nu merk ik vooral dat ik te veel druk zet op mijn beugels in plaats van echt in mijn zadel te zitten.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:21

Waarschijnlijk is de inch maat dan te groot voor je

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:22

Wrongen eraf laten halen, klittenband erop laten zetten en dan kun je bij de ruitersportzaak gewoon de wintec-wrongen kopen die je aanstaan. Klittenband op je oude wrongen kun je die ook nog gewoon gebruiken. Simpelste en goedkoopste oplossing plus dat je ze ook kan plaatsen waar je ze nodig hebt ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:04

Met je been achter de kniewrong is niets mis. Als je jezelf leert te ontspannen in je been en bekken, en zit op je middelpunt, heb je je wrong niet echt nodig.
Je krijgt dan op deze manier een klassieke lange zit . Super voor je balans en leren ontspannen op je paard. Als je een tijdje zo rijd, merk je als je wel een keer met kortere beugels rijd, je stoelzit verleden tijd is ;-)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 16:36

Oké, het is vooral tijdens het doorzitten dat ik er last van ondervind. Paard gooit nogal hoog op en dan zou ik wat beter in mijn zadel blijven plakken als ik meer steun heb, of zoek ik hiervoor beter eens iemand die een deftige zitles kan geven? :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:12

CrazyIris schreef:
Oké, het is vooral tijdens het doorzitten dat ik er last van ondervind. Paard gooit nogal hoog op en dan zou ik wat beter in mijn zadel blijven plakken als ik meer steun heb, of zoek ik hiervoor beter eens iemand die een deftige zitles kan geven? :)

hihi, dat laatste is idd het beste. Als je zit eenmaal goed is, kan je in principe op elk zadel wegrijden (en op elk paard) investering in jezelf....!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:14

Of je moet gewoon aan je zit werken en kijken waar het probleem zit. :) Een stoelzit is vaak niet iets wat je zomaar oplost met dikkere kniewrongen. En dan nog, dan is het enkel symptoombestrijding.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:51

Hallo, een wrong is geen 'must' om te gebruiken. Zoals hierboven al werd aangegeven, been lang maken en zitten zoals je zelf zit, in evenwicht. Maar.... wanneer je dan toch de steun van een wrong mist, is dit eenvoudig te realiseren. Klittenband op het zweetblad laten monteren en er een Wintec wrong tegenaan plakken. Ik heb dit al meerdere malen gedaan. De huidige wrong kan blijven zitten, altijd handig met eventuele verkoop van het zadel.
Succes.