Martingaal altijd nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gabbbie

Martingaal altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 18:36

Hoi,
bij ons op stal gebruiken ze een martingaal, ik las ergens zodat het hoofd van een paard niet te ver om hoog gaat... Is een martingaal altijd nodig? En wat gebeurt er zonder dan? Groetjes.

Sure_lee

Re: Martingaal altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:38

Een martingaal is eerder niet nodig dan wel :D

gabbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:22

Wat is het verschil met en zonder martingaal? bedankt voor je reactie!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:24

Ik heb altijd met springen een martingaal om maar 9 van de 10 keer heb ik hem niet nodig.
Het voortuig zit er altijd om en martingaal doet geen kwaad of wat, dus heb hem om elk paard om.

gabbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:28

Bedankt voor het reageren. Nog een vraag: Kan je een paard dat altijd met martingaal is gereden ook ineens zonder rijden? En wat is er dan anders?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:34

gabbbie schreef:
Bedankt voor het reageren. Nog een vraag: Kan je een paard dat altijd met martingaal is gereden ook ineens zonder rijden? En wat is er dan anders?

Jahoor, ik rijd ook heel veel dressuur met ze, rijd zelf in allebei de disciplines Z.
Thuis dressuur ik meer dan ik spring en ze lopen prima.
Ook op dressuurwedstrijd heb ik immers geen martingaal of voortuig om.

Ook spring ik af en toe zonder martingaal met dressuurzadel en dan springen ze prima.
Het is puur een zekerheid en ik vind het ook mooi staan maar het gaat vooral om de zekerheid. Je merkt er geen verschil mee behalve als je hem echt nodig hebt.

tientjefjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:43

zoals hierboven staat je merkt geen verschil behalve als je hem nodig hebt maar als je hem niet nodig hebt zou ik hem aflaten, het kan ook voor stres zorgen als hij niet juist word gebruikt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:45

Is niet nodig, maar veel manegeruiters trekkem om het paard omlaag te houden en met een martingaal voorkom je dat een beetje, ik gebruik er alleen een met springen omdat ze hun hoofd dan niet tegen je tanden kunnen bonken uit enthousiasme.

ParfumxFles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:31

Niet doen als het niet nodig is..

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:39

Sure_lee schreef:
Een martingaal is eerder niet nodig dan wel :D

helemaal mee eens. :j

Ts, om te antwoorden op je vraag: ja je kan een paard dat is gereden met martingaal zonder rijden. Mijn paard kende alleen dat, en bij ons is de martingaal er zonder problemen afgegaan. :)

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:43

Wat de rest ook zegt :j en met een martingaal is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het hoofd naar beneden 'vastzet' :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:44

ik gebruik een amringaal t meest met buitenritten, vaak ook met springen

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:48

Ik heb mijn pony standaard uitgerust met een martingaal. Heb hem meestal niet nodig maar ik rijd veel buiten en als hij dan aan de kletter gaat heb ik nog een beetje rem. Zit meer tussen mijn oren denk ik maargoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:22

Een martingaal is niet altijd nodig. Een martingaal zorgt ervoor dat je paard niet zijn hoofd helemaal in de lucht gooit, en zo niet met je aan de kletter kan. Alleen als hij zijn hoofd in een normale positie houdt (dus niet overdreven hoog), hangt de martingaal slap.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:37

HorseQuote schreef:
Een martingaal is niet altijd nodig. Een martingaal zorgt ervoor dat je paard niet zijn hoofd helemaal in de lucht gooit, en zo niet met je aan de kletter kan. Alleen als hij zijn hoofd in een normale positie houdt (dus niet overdreven hoog), hangt de martingaal slap.

precies dit