Waarom en wanneer peesbeschermers/bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gabbbie

Waarom en wanneer peesbeschermers/bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 18:33

hoi,
ik vraag me af waarom en wanneer jullie peesbeschermers of bandages omdoen bij een paard? En ik hoor ook verhalen dat het niet goed is?

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:41

Bij de Fjord die ik rijd doe ik alleen als ik ga springen peesbeschermers om.
En de merrie die ik rijd heeft altijd met rijden of longeren kogelbeschermers om ivm een oude blessure bij de kogel.

Anoniem

Re: Waarom en wanneer peesbeschermers/bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:43

Ik heb peesbeschermers om, omdat ze aantikt en dr benen domweg niet hoog genoeg optilt. Dit kun je trainen, ja, maar dat gaat makkelijker als je er op zit en dat zit er voorlopig nog niet in :o

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:45

Ik gebruik achter strijklappen aangezien mijn paard zichzelf achter soms aantikt. Verder gebruik ik geen bescherming of bandages. Mijn redenatie is dan ook, zolang het niet noodzakelijk is vermijd ik het ivm de warmte die kan ontstaan. En ik rij heel veel buiten dus met dit soort weer gaat er zand achter zitten. Maar achter heeft ze weleens een wondje op de kogel, vandaar de strijklappen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:49

Hier altijd peesbeschermers en met springen ook strijklappen. Bij de ene ook springschoenen omdat hij zich aantikt bij de kroonrand. Peesbeschermers voor de zekerheid omdat ik ze een keer niet om had en paardlief springt weg omdat hij schrok en tikt zichzelf aan en loopt vervolgens drie dagen kreupel. Liever te vaak om en ze niet nodig hebben dan andersom. :)
Ik heb wel AIR peesbeschermers waarbij het niet zo warm wordt eronder.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:53

Ik heb peesbeschermers en strijklappen om, met spring/crosswedstrijd ook springschoenen.
Puur omdat de pony best nog wel eens een flinke tik geeft, dan vind ik het wel fijn als ze ze dan om heeft.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:54

Alleen met springen peesbeschermers en springschoenen omdat mijn pony nog jong is en het moet leren.
Met rijden of longeren alleen kogelbeschermers.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:55

Ik doe ze eigenlijk bijna nooit meer om bij die van mij. Wordt toch al snel warm er onder (zelfs als er air op staat :o ) en in de wei of paddock heeft hij ze ook niet om, want dan zou hij ze de hele dag om moeten en dat lijkt me ook niet echt goed voor de benen.

gabbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:21

Dus wat ik begrijp is dat het niet altijd nodig is en aan het paard zelf ligt? Waarvoor zijn bandages eigenlijk? kan je die ook om doen tijdens het rijden? bedankt voor de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:23

gabbbie schreef:
Dus wat ik begrijp is dat het niet altijd nodig is en aan het paard zelf ligt? Waarvoor zijn bandages eigenlijk? kan je die ook om doen tijdens het rijden? bedankt voor de reacties

Naar wat ik heb begrepen, hebben bandages niet veel nut.
Je kan ze omdoen, maar liever alleen met onderleggers.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:24

ik gebruik peesbeschermers voor en achter. Ze wil wel eens rare sprongen oid maken en dan denk ik `voorkomen is beter dan genezen`.
Dat het slecht is ivm oververhitting oid vind ik klinklaren onzin. Doe dat het dekje en de singel ook maar af want dat is ook warm. ;).

bandages zijn voor steun dacht ik , heb ik eigenlijk nooit geweten.

bandages en peesbeschermers kunnen gewoon om met rijden.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:27

Ik gebruik peesbeschermers en springschoenen, paard tikt zichzelf flink aan. Alleen met buitenrijden laat ik ze af.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:29

Ik heb alleen bescherming om met springen/cross. Draag dan pesbeschermers voor en achter en springschoenen. Verder nooit, heeft m'n paard niet nodig

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:29

anitamarleen schreef:
ik gebruik peesbeschermers voor en achter. Ze wil wel eens rare sprongen oid maken en dan denk ik `voorkomen is beter dan genezen`.
Dat het slecht is ivm oververhitting oid vind ik klinklaren onzin. Doe dat het dekje en de singel ook maar af want dat is ook warm. ;).

Bij mijn weten gaat het bij de warmte over de pezen. Ik weet niet of die bij zadel en singelplek ook zo dicht onder de huid liggen?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:30

anitamarleen schreef:

Dat is echt geen onzin.

Even een quote:
Yamcha schreef:
je huid is je grootste ademhalingsorgaan van je hele lichaam, je huid regelt je temperatuur, die poriën openen zich en sluiten naarmate er warmte weg moet of juist moet blijven. je huid zweet als het echt te warm is, en door het verdampen van het zweet koel je dus weer af, plus dat je huid van alles op kan nemen, ook zuurstof bijvoorbeeld.

Als je huid dat niet zou doen raak je in minder dan geen tijd oververhit, sterven je cellen af (eiwit stolt boven een bepaalde temperatuur, en dat is niet een omkeerbaar proces) en ga je dood.

Dat is precies wat neopreen imo ook doet, het sluit de boel af, de huid kan niet meer doen wat hij doet, peescellen raken boven een temperatuur van 45 graden permanent beschadigd, verliezen hun elasticiteit, en zo raakt de pees beschadigd door de warmte.

Een dekje ventileert, net zoals leer van een zadel/singel.

Dit topic is ontzettend informatief en interessant.
[HAR] Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:31

Ik gebruik altijd peesbeschermers, als ik rij, als ik longeer, als ze de wei op gaan en in de paddock.
Ik heb het trouwens alleen over beschermers voor, strijklappen gebruik ik haast nooit, alleen soms met springen.
En bij sommige paarden, die zichzelf er aantikken, doe ik ook nog hoefschoenen om.
:)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:35

yellowtje8 schreef:
Ik gebruik altijd peesbeschermers, als ik rij, als ik longeer, als ze de wei op gaan en in de paddock.
Ik heb het trouwens alleen over beschermers voor, strijklappen gebruik ik haast nooit, alleen soms met springen.
En bij sommige paarden, die zichzelf er aantikken, doe ik ook nog hoefschoenen om.

Dus zo goed als de hele dag :?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:36

Ik vraag me nog (algemene vraag voor iedereen), waar baseer je op dat je het doet. Wacht je tot er een wondje komt en ga je ze dan omdoen, omdat je dan zeker weet dat ze nodig zijn. Of doe je ze preventief om omdat je denkt dat er anders wondjes komen? Hier loop ik al een tijdje mee rond. Ik doe ze zeer wisselend wel of niet om, gewoon omdat ik het niet weet.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:37

Bernoe schreef:
yellowtje8 schreef:

Als ze op stal staan natuurlijk niet. ;)
De paarden waar het om gaan zijn sportpaarden, en hebben erg gevoelige benen, als er op de wei of op andere momenten dat ze hun benen kunnen strekken iets gebeurd, ben je veel verder van huis.
Zoals hier al werd gezegd, je kan beter voorkomen. ;)

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:39

Peesbeschermers om met springen en crossen en in de trailer met dressuur doe ik gewoon bandages om vind k mooi <3 :+

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:43

yellowtje8 schreef:
yellowtje8 schreef:

Als ze op stal staan natuurlijk niet. ;)
De paarden waar het om gaan zijn sportpaarden, en hebben erg gevoelige benen, als er op de wei of op andere momenten dat ze hun benen kunnen strekken iets gebeurd, ben je veel verder van huis.
Zoals hier al werd gezegd, je kan beter voorkomen. ;)[/quote]

Maar hoe is de temperatuur dan als je ze van de wei haalt en de beschermers af doet?
Ik heb ook sportpaarden ( Z springen, Z Dressuur) en die gaan gewoon de hele dag de wei op zonder beschermers.

Wat wil je ermee beschermen?
En als het sportpaarden zijn moeten ze toch juist sterke benen en pezen hebben?
Mensen willen graag paarden met droog, hard beenwerk. Puur omdat die paarden vaak sterkere benen hebben en minder kans op blessures hebben.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:45

Ik heb een kwpn merrie, loopt niet in de sport hoor, maar die tikt zichzelf regelmatig aan in de wei. Enige resultaat daarvan is af en toe een wondje of schaaf. Nog nooit kreupel om geweest. En dan staat ze voor ook nog op ijzers. Waarom zouden sportpaarden gevoeligere benen hebben dan niet sportpaarden?
Mag ik vragen welk soort beschermers ze om hebben? En hoeveel uur dat dan is per dag dat ze dus bescherming om hebben? Ben daar echt benieuwd naar. Denk je ook niet dan dat ze door altijd peesbescherming juist lomper worden doordat ze het minder voelen als ze zichzelf aantikken?
Sorry, vragenvuur hihi ben er benieuwd naar omdat wij compleet andere inzichten hebben daarover denk ik.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:52

nMaar hoe is de temperatuur dan als je ze van de wei haalt en de beschermers af doet?
Ik heb ook sportpaarden ( Z springen, Z Dressuur) en die gaan gewoon de hele dag de wei op zonder beschermers.

Wat wil je ermee beschermen?
En als het sportpaarden zijn moeten ze toch juist sterke benen en pezen hebben?
Mensen willen graag paarden met droog, hard beenwerk. Puur omdat die paarden vaak sterkere benen hebben en minder kans op blessures hebben.[/quote]

De temperatuur is als ze weer naar binnen gaan helemaal normaal, niet zweterig in ieder geval.
De paarden waar ik het over heb zijn dressuur paarden, met gevoelige benen. En ze tikken beide hun eigen benen enorm aan. Vandaar. ;)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:45

kimmysan schreef:
Ik vraag me nog (algemene vraag voor iedereen), waar baseer je op dat je het doet. Wacht je tot er een wondje komt en ga je ze dan omdoen, omdat je dan zeker weet dat ze nodig zijn. Of doe je ze preventief om omdat je denkt dat er anders wondjes komen? Hier loop ik al een tijdje mee rond. Ik doe ze zeer wisselend wel of niet om, gewoon omdat ik het niet weet.

Bij de ene heb ik de springschoenen omgedaan na het zien van wondjes steeds na het rijden. Peesbeschermers zijn preventief. Idem dito voor de kogelbeschermers met het springen.

Even nog een reactie op dat iemand zei dat de air versie van beschermers geen verschil maakt...
Ik heb de Massion Air beschermers en ik merk wel degelijk een megaverschil. Vanzelfsprekend is het warmer onder de beschermers als zonder maar ik heb geen zweterig warm been meer eronder. Ik zweer erbij. :)

Bandages zijn mijn inziens met name voor de sier en daar wordt het pas echt warm onder!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:34

Bernoe schreef:
anitamarleen schreef:

Bij mijn weten gaat het bij de warmte over de pezen. Ik weet niet of die bij zadel en singelplek ook zo dicht onder de huid liggen?

ik maakte er een beetje een grapje over, ik zie de logica er niet van .
Maar ik denk dat pezen op de rug net zo goed oververhit kunnen raken .
Heb zelf geen ervaring met bandages en ik ben er geen expert in he, laat je niet door mij overtuigen dat die dingen slecht zijn .
Was meer bedoeld om die opmerkingen dat peesbeschermers slecht zijn een beetje op hun punt te zetten zegmaar