Welke dressuursingel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Welke dressuursingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:51

Help, ik kom er niet uit..
Ik denk dat ik bijna alle singels op internet al vergelijken en bekeken heb, en nog weet ik het niet..

Ik zoek dus een nieuwe dressuursingel.
Mijn wensen:

- Van leer
- Met elastiek
- 'Anatomisch gevormd' zodat gespen mooi recht onder het zadel zitten (en niet nèt ervoor)

Dus ik vroeg me af, wie heeft zo'n singel?
Welke is het en waarom ben je er blij mee (of niet?) ? :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:11

Waar de gespen komen heeft te maken met de singelplek van je paard. Ligt die ver naar voor, waardoor dus de gespen ook naar voren komen te liggen, dan ben je beter af met een banaansingel. Deze is zoals het zegt banaanvorming zodat de singel wel op de singelplek ligt maar de gespen onder je zadel, daardoor kan je singel de ligging van je zadel niet negatief veranderen.
Anatmische singel is gewoon een rechte maar die houdt rekening met de vorm van paarden. Hierbij moet je wel goed zien dat je de juiste maar hebt zodat het stuk tussen de benen niet te breed is waardoor het net meer belemmert. Anatomische en rechte veranderen niets aan de ligging van de gespen.

Edit: heb je een banaansingel nodig maar gebruik je toch een rechte/anatomische dan gaat je zadel verder naar voren getrokken worden, wat uiteraard niet fijn is voor het paard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:21

Aha dankjewel voor je reactie
Maar niet elke anatomische singel is recht, en ook niet banaanvormig..
De rechte verandert idd niets aan de ligging van de gespen, maar een gevormde toch wel? (en dan bedoel ik geen banaanvorm)
Ik heb nu idd een rechte en het zit niet helemaal zoals het mooi hoort heb ik het idee..

Peelie

Re: Welke dressuursingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:34

Ik heb de anatomisch gevormde singel van Kieffer. Ik geef toe, zonder stiek, maar hij ligt wel erg mooi in de singelgroeve en een mooie kwaliteit leer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:11

Als de singelstoten in een V lopen, kies dan ook voor een singel waarbij de gespen in een V staan. Op die manier lopen de stoten echt recht door, en maken ze geen "knik". Verder is het altijd zoeken naar wat werkt. Je hebt ipv elastiek ook een Y aansingel systeem, dat maakt dat de druk ook van de ene singelstoot over genomen kan worden op de andere. Dat heeft deze singel bijvoorbeeld: http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... leder.html

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:21

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:07

Zorg er voor dat je de singel goed om doet. De bolling naar voren dus en niet naar achteren als een springsingel. Ik zie zo veel mensen het verkeerd om gebruiken en dat Is zo stom :P

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:13

Peelie schreef:
Zorg er voor dat je de singel goed om doet. De bolling naar voren dus en niet naar achteren als een springsingel. Ik zie zo veel mensen het verkeerd om gebruiken en dat Is zo stom :P

Haha ja :+