western zadel op fries

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chriske

western zadel op fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 13:50

Hoi Hoi,

ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb een vraagje. Zijn er hier meer mensen met een fries waar een western zadel op ligt? Zo jah wat kan je aanbevelen? denk aan boomloos of een bepaald merk.

Ik ben er naar eentje opzoek en heb der nu een paar gepast, helaas komen deze van achteren enorm omhoog.

Nogmaals excusses als het niet goed staat :)

Indi_Vito

Re: western zadel op fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:01

Hey, ik ben ook benieuwd ik denk er ook aan om een western zadel aan te schaffen op mijn Fries. Welliswaar over een jaar pas maar wel handig om alvast te weten.

sasja0705

Re: western zadel op fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:59

Hier een, manlief heeft op zijn merrie een Circle Y , 16 inch, tweede hands gekocht (zadel is al 17 jaar oud maar in topconditie) en allebei zijn happy ermee. Op mijn (dikzak-)frieskist heb ik af en toe een King, ook een oudje maar en is nu wat krap maar heb hem ook alleen op om te bak te slepen... ben de lui om achteraan te lopen :-)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:49

Mijn aanbeveling : zoek een goede zadelpasser die ervaring heeft met western zadels en dan passen met verschillende zadels.

Bij western zadels heb je veel verschillende modellen van "zit" : korte of lange, brede of smallere, gladde of stroeve, diepe of vlakkere, enz afhankelijk van het doel waarvoor ze bedoelt zijn.
Het is best om eerst een zit te zoeken waarin jij je goed voelt en dan te gaan passen met verschillende zadels met deze zit.
Als je geen specifieke discipline wil beoefenen ben je het best met een zgz "allround" zadel.

Op maten van western zadels kan je niet voortgaan omdat elke fabrikant zijn eigen afmetingen heeft dus nogmaals iemand met ervaring en passen, passen, passen..... en een goede western pad onder het zadel gebruiken, geen engelse zadel doek.