Sinds een jaar ben ik in het (trotste) bezit van een lieve kruising Quarter x Haflinger. Ik heb een jaar rondgereden op een dressuurzadel (aan laten meten door gediplomeerd zadelpasser) maar ik wil nu graag overstappen op een westernzadel. Ik neem ook wekelijks westernles en het is gewoon minder fijn rijden op een dressuurzadel.
Mijn pony heeft een 'lastige' rug; heel plat, geen schoft en ronde ribben. Daarbij is ze kort en niet groot, en ik 1.68 en niet echt heel slank (heb nu een 17,5 inch en dat past).
Ik ben best bereid flink te investeren in een goed passend westernzadel, maar heb geen idee bij wie ik zou kunnen informeren. Mijn instructrice vertelde over een bedrijf in Brabant maar vanuit de kop van Noord-Holland is dat een heel eind weg.
Foto's staan eventueel in mijn profiel.
Wie kan mij helpen met ervaringen, ideeën en tips?
gaucho
Geplaatst: 15-11-14 08:11
Zelf erg goede ervaringen met Evelien van Eurohorse. Heeft veel keuze, is eerlijk en meet goed aan. Zij komt door het hele land met haar vrachtwagen.
Als je 17,5 engels hebt, pas je in een 15,5 western en dat is een normale maat. Als je een zadel op maat laat maken kun je qua lengte een hoop doen. Wil je iets kopen wat al bestaat (nieuw of 2e hands) dan heb je vaak minder keus. Lees je iig goed in op de materie dan heb je minder kans om met knollen ipv citroenen thuis te komen
criollo_yess
Geplaatst: 15-11-14 10:10
Kan je Vaquero aanraden. Zit wel eind van je vandaan, maar komt aan huis, past met kale boom en bouwt daarna een zadel naar wens op de passende boom. Bekijk zijn website maar eens: www.vaquero.nl
Bedankt voor de reacties ! Ik ga nog een paar maandjes flink sparen en dan sowieso contact opnemen met Evelien van Euro-Horse
@Dubbeldun; bedankt, ik ga me even verdiepen in westernzadels. Heb ik toch nog even de tijd voor
ElCid
Geplaatst: 18-11-14 10:17
Veel western zadel zijn te lang, de laatste rib ( volg die omhoog, dan kom je op de 18e ruggewervel) is de referentie tot waar het zadel mag dragen! Daarbij zit de ruiter vaak ook nog te ver naar achteren, boven de 14e ruggewervel is ideaal omdat dat het sterkste punt van de rug is, na de 18e wervel wordt de rug te zwak om nog iets te dragen. Ik heb zelf een zadel op het ook van een zadelmaker die zadels voor Jeff Sanders maakt, korte zadels met vrij "ronde" boom, waardoor de pasvorm beter is. Veel gewone westernzadels, zeker de meeste fabriekszadels, hebben een hele platte boom die dus problemen kan veroorzaken. Dat zijn dus een aantal punten om op te letten bij de aanschaf van een zadel, ook de ligging achter de schouderbladen ( de boom moet ca. 2,5 cm achter de schouder liggen!) en niet, zoals je te vaak ziet; op de schouderbladen!