Wie kent deze bijzetteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mariantjuh

Wie kent deze bijzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:42

Ik heb even een vraagje: Het lijkt me namelijk een hele functionele en handige bijzetteugel.
Heeft iemand ervaring/kent deze? Dit is de link:
http://www.medhorses.nl/product/detail(4241).aspx

Het lijkt me wel fijn, zodat mijn paard ook goed op de achterhand loopt. Heb hem eigenlijk nog nooit eerder gezien.
Laatst bijgewerkt door mariantjuh op 14-11-14 14:44, in het totaal 4 keer bewerkt

itsmi

Re: Wie kent deze bijzetteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:43

Je afbeelding is niet zichtbaar?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:43

Je foto doet het niet ;)

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:44

itsmi schreef:
Je afbeelding is niet zichtbaar?

Sorry maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Het lukt niet

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:44

Indy_Mouse_9

Das omdat die link geen afbeelding is.
Afbeelding

Unique6

Hier een linkje

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:45

Viktor238 schreef:
Hier een linkje

Super bedankt! Die bedoel ik ja. Iemand ervaring? Wel eens gebruikt?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:45

Het lijkt sterk op een pessoa teugel, maar ik vind er niet zo vriendelijk uit zien. Je zet de teugel echt vast en er is weinig tot geen speling zoals dat bij een pessoa wel is. Het lijkt mij dat een paard in zo'n hulpteugel heel erg wordt gedwongen. Paard kan zijn hoofd niet te ver laten afzakken of langer laten worden want dat voelt die dat gelijk in zijn mond.

Ik zou liever voor een pessoa gaan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:47

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:48

Rena100 schreef:
Het lijkt sterk op een pessoa teugel, maar ik vind er niet zo vriendelijk uit zien. Je zet de teugel echt vast en er is weinig tot geen speling zoals dat bij een pessoa wel is. Het lijkt mij dat een paard in zo'n hulpteugel heel erg wordt gedwongen. Paard kan zijn hoofd niet te ver laten afzakken of langer laten worden want dat voelt die dat gelijk in zijn mond.

Ik zou liever voor een pessoa gaan.

Bedankt! Ja nu je het zegt, lijkt me het niet heel vriendelijk. Paard kan zijn hoofd niet eens laten zakken.

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:07

Vind het er ook niet zo vriendelijk uit zien. Waarvoor zoek je precies een bijzetteugel?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:09

Lijkt mij mega onhandig, als het paard zijn hoofd laat vallen, of iets achter de loodlijn komt door de druk die de bijzet geeft, dan glijdt dat ding toch van zijn kont af?
Dat werkt alleen als je paarden hebt die zelf in verbinding blijven lopen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:12

beschrijving staat gewoon bij het plaatje dus plak ik het hier even.
Ekkia Combi Bijzetteugel

Hulpteugels werken vaak uitsluitend op de voorhand en nemen de impuls van het paard grotendeels weg.
Bij het rijden kan en moet de ruiter dit compenseren door beenhulpen, maar moeilijker wordt het bij grondwerk.
De positie van het paard dreigt artificieel te worden, de achterhand werkt niet mee, wat niet de bedoeling is. Nochtans is het juist de bedoeling van hulpteugels het paard ertoe te brengen zijn achterhand te gebruiken, zodat zijn rug werkt en het paard uiteindelijk goed in positie en in evenwicht loopt en nageeflijk is in de hals.
Het gaat hier om een belangrijk aspect van het africhten en van de spierontwikkeling van het paard. De Combitrainer voorziet daarom ook een onderdeel dat hoog tegen de achterbenen ligt, zodat de achterhand gestimuleerd wordt, het paard niet vlak gaat lopen maar wel zacht en gevoelig in de mond wordt.
Ideaal voor het werk aan de longe, in stap, in het span of onder de ruiter

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:27

Citaat:
Bij het rijden kan en moet de ruiter dit compenseren door beenhulpen, maar moeilijker wordt het bij grondwerk.

Hier ben ik het niet mee eens.

Het onderdeel wat op de achterhand drukt is constant, het paard zal hier aan gaan wennen en beweegt hij zijn achterhand niet meer bewust onder zijn lichaam. Vanaf de grond kun je het achterbeen wel degelijk makkelijk activeren zonder de constante druk van een teugel. Het zou voor mij daarom geen toegevoegde waarde hebben om deze teugel te gebruiken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:43

Lijkt me vooral een handig ding om een valse knik erin te trainen, en alles behalve vriendelijk in de mond, dus nee, niet mijn ding. Mocht het achterste deel nu niet aan de mond vastzitten, maar voor de boeg vastgemaakt zijn, lijkt het me wel iets interessants om de achterhand te activeren, beetje zoals een "bodywrap".

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:53

Als ik zo naar die touwtjes/elastieken kijk die aan 't bit vast zitten.... volgens mij trekt dat hartstikke hard in de mond -O- Daarnaast zie ik niet echt het nut van de rest van de hulpteugel in.... Volgens mij werkt de pessoa veeeel beter en vriendelijker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:19

Ik gebruik gewoon een bandage vastgemaakt aan de singel en om de achterhand lopend. Niets voor vastgezet. Alleen om de druk van de broek van het tuig te oefenen en om met longeren de achterhand er bij te houden.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:48

SymphonyCD schreef:
Vind het er ook niet zo vriendelijk uit zien. Waarvoor zoek je precies een bijzetteugel?

Ik wil het gebruiken om te longeren, maar denk niet dat ik hem ga kopen.
Ik had eerst namelijk een andere die ik van iemand mocht gebruiken.
Dat was er 1 die aan de singel vastzat en dan zo door het bit naar het schoftje.
Denk dat ik er toch maar weer zo 1 neem. Nu ik dit van iedereen hoor, klinkt het toch niet zo vriendelijk.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:27

Ik heb deze iets van 6 jaar geleden gekocht omdat ik dacht dat het vergelijkbaar was met de Pessoa. Maar in de praktijk kreeg mijn paard bij iedere pas een ruk in haar mond en gleed het tuig helemaal naar een kant. Dus ik heb hem gesloopt en met wat touw en katrollen en zo omgebouwd naar een Pessoa!
Dus ik raad hem niet aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:47

mariantjuh schreef:
SymphonyCD schreef:
Dat was er 1 die aan de singel vastzat en dan zo door het bit naar het schoftje.

Klinkt als een gewone bijzet. Daar activeer je de achterhand niet mee, en als je die te kort zet, trek je het paard alleen op de voorhand.

Die methode van Janouk vind ik idd goed, alleen blijft het bij mijn hengst niet op de plaats, komt dan onder de staart terecht, en dan gaat ie helemaal door het lint.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:51

@hwn dan zou ik jouw paard niet voor de koets zetten, totdat hij de bandages/druk van de broek accepteert :D :D dat rijdt zo rottig met de koets als je een paard hebt dat uitslaat op de druk van de broek/ koets.