Door de bitten het bit niet meer zien.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Door de bitten het bit niet meer zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:33

Tandarts is net geweest en die constateerde een wondje op de zijkant van de tong, door scherp randje aan het bit. Bit gecontroleerd en idd. Scherp randje gevonden. Nu was ik al wat aan het rondkijken naar een ander bit, maar jeetje, wat een keus. Ik heb eerder altijd met dubbelgebroken bit gereden. Nu twijfel ik of ik dit weer moet doen. Ik heb niet echt het idee dat mijn paard blij werd van dit bit, maar duidelijke tekenen van ontevredenheid zijn er ook niet.

Wie kan me wat advies geven over het waarom van welk bit. Ik kan me voorstellen dat een dubbelgebroken bit wat beweeglijker in de mond is als een enkelgebroken bit. Ik heb de nare gewoonte om wat beweeglijke handen te hebben met rijden (word aan gewerkt) zou het dan fijner zijn voor mijn paard om een enkelgebroken te hebben? En een licht gewicht neem ik aan? Mijn paard is verder niet heel hard in de mond ofzo, dus hoef echt geen agressief of scherp bit.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat iemand mij kan helpen. Enkel of dubbelgebroken?

Mizora

Re: Door de bitten het bit niet meer zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:36

Ik rij zelf het liefst met een redelijk dunne dubbelgebroken kneveltrens. Materiaal rvs of iets anders hards (smaakje heeft de voorkeur, maar hard vind ik belangrijker).

Voor de rest is het wat je paard het fijnst vind. Voor bewegelijke handen zou ik zo veel mogelijk bitloos rijden om de mond niet te verharden tijdens het oefenen (gewoon aan de hoog vastgemaakte lage neusriem). Daar is geen enkel bit echt voor geschikt. Maar het verschil in dubbelgebroken en enkel gebroken zou ik daar niet in maken.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:39

Dat is idd een goeie, als ik het durfde reed ik altijd bitloos. Maar ik als angsthaas durf dat echt niet. :o

Heb het bit even opgezocht, kende het niet. Waarom dit bit? Wat doen die pinnen aan dit bit?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:43

Ik ben zeer tevreden met mijn ongebroken trens. Mijn paard werd erg onrustig van dat gewiebel van een dubbelgebroken bit.

Dit is alleen voor elk paard anders dus het beste is om gewoon een paar bitten te proberen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:45

Dat is de ellende. Hoe kan je allemaal bitten proberen? Iedereen hier rijd met dubbelgebroken trens en om nou van elk bit 1 aan te schaffen word een beetje een duur grapje. Daarom probeer ik me zo een beetje te oriënteren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:18

Er zijn een aantal passervices voor bitten die langskomen met allerlei bitten waar je dan mee kan rijden. Ook kun je bij bepaalde merken een bit op proef nemen.

Maar ik geef toe dat het lastig is.. Denk alleen niet dat iemand vanachter een beeldscherm een bit kan aanraden. Ik had het geluk dat er op stal veel verschillende soorten waren.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:22

Sommige paarden gaan erg rammelen met een dubbelgebroken bit zijn daardoor misschien wat minder geconcentreerd op de hulpen. Dat effect is, naar mijn idee iig, meer wat het paard ermee doet dan een iets beweegrlijke ruiterhand. Daarvoor zou je kunnen kijken naar een D-, bus-, of kneveltrens. Die liggen stiller. Ook zijn je hulpen vaak wat effectiever omdat als je 1 teugel meer aanneemt het bit licht tegen de andere kant vd mond komt.

Wat voor mondstuk je paard fijn vindt is uitproberen. Een enkeling wordt bloednerveus van een dubbelgebroken of gaat er mee spelen. Van het laatste soort heb ik er eentje gehad die liep dressuurmatig beter op een ongebroken trens. Maar mijn andere paarden liepen/loopt altijd het fijnst op een dubbelgebroken en daarbij heb ik voorkeur voor een D- of bustrens. Vooral de sprenger ultra bitten of de dynamic liggen erg mooi in de mond. Maar ik heb van stubben ook mooie anatomisch gevormde gezien. HH heeft dat ook volgens mij tegenwoordig maar ik ben nog altijd gecharmeerd van het gedraaide tussenstukje van sprenger bitten.

Maar er zijn zeker meer merken die fijne bitten verkopen. Let gewoon altijd goed op de afwerking. Kijk of er geen velletje tussen kan komen ed.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:23

De mijne liep beter op een dubbel gebroken appelbit dan op een dure myler en k&k dynamic. Heerlijk. Gewoon een bit van 20 euro.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 02:18

Waarom vraag je het de tandarts niet? Die kan je vast vertellen wat voor mondstuk het beste past bij de vorm van de mond van je paard. Dan wordt de zoektocht al een stuk minder ingewikkeld.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 02:58

wreckh schreef:
Dat is idd een goeie, als ik het durfde reed ik altijd bitloos. Maar ik als angsthaas durf dat echt niet. :o

Heb het bit even opgezocht, kende het niet. Waarom dit bit? Wat doen die pinnen aan dit bit?

Als dat is wat je echt graag wil, dan moet je je angst aanpakken - daar heb je veel meer aan. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 03:11

Ik heb goeie ervaringen met een dubbelgebroken robart bit. Paarden durfden dat bit sneller aan te nemen.

Als je paard juist eerder zwaar is in je hand zou je een enkelgebroken bitje kunnen proberen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 04:02

Ik heb goede ervaringen met de sprenger dynamic d-trens. Vaste ringen geeft een wat rustigere ligging, maar wat jouw paard fijn vind kan je alleen achterhalen door meerdere bitten te proberen. Misschien kan je wat lenen bij stalgenoten, of inderdaad een bitpasservice proberen. Heb ik voor mijne nieuwe jonkie ook gedaan, en die gaf heel duidelijk aan wat hij wel en niet fijn vond. 1 bit vond hij zelfs zo vreselijk dat hij besloot niks meer te doen, niet lopen, niet sturen, niks. Doordat hij het zo duidelijk liet merken was het makkelijk kiezen. Ik heb toen Natascha van Eijk (http://www.passendbit.nl) laten komen. Die heeft ook bitten in alle prijsklassen en niet enkel de hele dure. Alleen jammer dat mijn paard dus wel dure smaak heeft...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:13

Ieder paard reageert anders op een bit, wat de perfecte voor de een is kan drama zijn voor de ander.

Ik heb Karin laten komen van 2FitHorses, heb met 4 watertrensjes gereden die allemaal maar hele kleine verschillen hadden maar wel grote verschillen voelde als k er op zat. (heb heel veel verschillende bitten ingehad maar was al snel duidelijk dat watertrensje t best zou zijn daarom de verschillende)

Ben blij dat ik die keuze gemaakt heb :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:38

Ik heb deze zoektocht ook gehad. Wat ik uit mijn ervaring wel kan vertellen is dat een enkelgebroken bit scherper inwerk door de schaar beweging dan een dubbelgebroken. Ik heb jaren zo gereden tot ik ging springen...sindsdien heb ik een dubbelgebroken myler bit. Dit omdat dit bit vrij dun is (mijn paard heeft een kleine mond) en het gevormd is naar de paardenmond. Ik ben er heel tevreden over en mijn keus was snel gemaakt omdat ik ongeveer wist wat ik nodig had.
Schakel een passervice in, zoals hierboven al werd verteld. Zoek iemand met een breed assortiment, zodat je ruime keuze hebt. Veel succes!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:55

Bij ons op stal kwam ook een bitfitter, die heeft allemaal verkeerde bitten aangesmeerd. Ik denk dat je gewoon e.e.a. moet proberen zelf. Lenen en anders kopen en doorverkopen. Zeker op een goed tweedehands bit hoef je geen geld te verliezen is mijn ervaring.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 09:18

Allemaal bedankt voor de ervaringen. Ik snap dat het per paard verschilt welk bit het beste past. Vraag me vooral af welk bit, welke werking heeft, waarom zijn er d trenzen en bus trenzen en wat is het verschil (in werking)

Ik ga kijken of er hier in de buurt een passervice is.

Mijn angst aanpakken is wat ik doe. Anders stapte ik niet meer op. :) maar voor ik zover ben dat ik bitloos durf heb ik nog wel een weg te gaan. Maar dat gaat me lukken.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:20

Ik heb via internet veel informatie verzameld. Gewoon mailen en vragen stellen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:00

Ik ben zelf overgestapt van dubbelgebroken op billy allen bit. Dat ligt tussen dubbelgebroken en ongebroken in; onafhankelijk bewegende bitringen maar het bit kan niet dubbelklappen en dus niet knellen in de mondhoeken en ligt heel rustig in de mond :)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:03

Hier sinds kort een Myler level 1 bit, alle paarden reageren beter dan op andere bitten!
De 1 heeft veel minder stress (niet zulke fijne ervaring met bit)
De ander loopt niet meer achter de teugel (deed dat bitloos nooit en met bit meteen, met deze dus niet)
en de andere ook veel meer ontspannen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:56

wreckh schreef:
Allemaal bedankt voor de ervaringen. Ik snap dat het per paard verschilt welk bit het beste past. Vraag me vooral af welk bit, welke werking heeft, waarom zijn er d trenzen en bus trenzen en wat is het verschil (in werking)

Ik ga kijken of er hier in de buurt een passervice is.

Mijn angst aanpakken is wat ik doe. Anders stapte ik niet meer op. :) maar voor ik zover ben dat ik bitloos durf heb ik nog wel een weg te gaan. Maar dat gaat me lukken.

Natuurlijk gaat het je lukken. :)
Meeste paarden reageren helemaal niet anders bitloos. Geef het een kans.
Mocht je bij mij in de buurt wonen (bollenstreek) dan mag je van mij best een hoofdstel eens lenen om te proberen, of zelfs op mijn paard proberen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:15

Wat is je grootste angst bij het bitloos rijden? Dat je een rondje onbestuurbaar door de bak gaat? Zelfs zonder hoofdstel ben je niet volledig stuurloos, met bitloos is het bij ongehoorzaamheid slechts een kwestie van harder sturen.

Dat je niet meer stopt? Ieder paard stopt op een keer.

Of verwacht je dat je paard als een idioot begint met bokken, zichzelf op zijn rug gooien, etc. Wat je normaal kan voorkomen met bit? In dat geval raad ik je inderdaad niet aan bitloos te gaan rijden.

Het kan best spannend zijn om de eerste keer zonder bit te gaan rijden. Maar stel je het allerergste scenario voor zonder bit wat je verwacht bij jouw paard. En bedenk dan hoe erg dat werkelijk is, wordt het gevaarlijk? Of is het eigenlijk gewoon even geduld hebben. Zelfs als hij het ding volledig negeert, en die heb ik nog niet gezien, dan heb je dus alleen handrem of handstuur meer. Wel nog gewoon een gas, een zitrem en benenstuur. Voldoende om veilig mee af te kunnen stappen over het algemeen.

Een kneveltrens heeft knevels, staafjes, aan de zijkant zitten. Hierdoor kan het bit niet door de mond gaan, ook niet zonder (strakke) neusriem. En als je druk aan de ene kant geeft, duwt de knevel aan de andere kant van de mond. Eigenlijk als een soort sidepull (bitloos hoofdstel), alleen dan heb je ook nog de inwerking van het bit.

Ik ben ermee begonnen te rijden omdat mijn paard plotseling omdraaide tijdens het lange lijnenwerk en hij dan regelmatig op een bitring of een bakstuk zat te kauwen. Met rijden toen ook eens uitgeprobeerd en het beviel zo goed, dat ik er ondertussen 2 heb, voor ieder hoofdstel 1. Ook met longeren (heel lui) is het makkelijk, want je kan hem even snel aan de binnenbitring klikken, hij kan namelijk niet door de mond geschoven worden. Zeker als je hem even wilt rondslingeren voordat je erop gaat is dat een voordeel.

Ik gebruik hem zelf in combinatie met een lage neusriem, dat vind ik het prettigste (ik heb een hele aan gecombineerde neusriemen, dus werk alleen met hoog of laag). Maar het ziet er niet altijd even mooi uit, doordat de knevel wel eens ergens onder wil gaan zitten. Aan het paard merk ik echter niks dan. Blijft net zo makkelijk stuurbaar.

Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeelding

Ik ga zo naar buiten, ik heb geen bak meer namelijk. De gedachte dat het bit ten alle tijden op de juiste plaats blijft is voor mij een grote geruststelling. Hij had namelijk serieuze buitenrijproblemen en het laatste dat ik dan wil, is een rare inwerkend bit omdat hij scheef getrokken is. Doordat dit altijd goed blijft zitten, hoeft de neusriem dus ook niet strak (2 vingers rechtop het neusbeen) en kan hij daardoor behoorlijk hoog vastgemaakt worden, waar hij weer de beste inwerking heeft (stabilisering van het bit), er mooist uit ziet (maar dat is officieel geen reden) en de luchtwegen volledig vrij laat. Zelfs beter dan de meeste gecombineerde neusriemen waar de sperriem de gehele neusriem lager dan dit naar beneden trekt, los van het feit dat die dan ook nog eens strak zitten en dus sowieso al beperken.

Ik rij op het moment nauwelijks bitloos. Enkel op de cirkel in de buurt (geen omheining) en zonder hoofdstel is nu helemaal niet mogelijk. Want nu is het ergste dat er kan gebeuren dat we onderuit gaan op de stenen of de woonwijk in schieten. Bitloos ben ik daar niet bang voor, maar buiten gaat het nu net veilig, dus ga ik (nog) niet veranderen. Maar hoofdstelloos is dan toch te veel gevraagd. Dat doe ik pas weer als ik een bak ter beschikking heb.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:43

Mijn angst heeft niet zo zeer iets met bitloos te maken. Maar het zal me nog onzekerder maken dan ik nu al ben, dus is momenteel geen optie. Bovendien ging dit topic niet over mijn angst, maar over bitten.

Als ik weer zeker te paard zit ga ik het is proberen. Heb eerder ook bitloos gereden, heb hier dus 1 liggen. Bedankt voor alle adviezen.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:56

Er was toch ook ergens een lijstje met graden?