ongebroken trens vs sprenger max control

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Frenchie155

ongebroken trens vs sprenger max control

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 21:47

Ik heb altijd begrepen dat een ongebroken watertrensje doorgaans het meest zachte bit is (uiteraard per paard/pony verschillend maar even voor het gemak "over het algemeen gesproken")

Nu zag ik de Sprenger HM max control, zo'n dubbelgebroken watertrens dat bij "verzet" een stangetje wordt en dus zo wordt gezegd: "dan scherper inwerkt". http://www.drunensruiterhuis.nl/trenzen ... 659/page/2

Maar........een stangetje (ongebroken bit want er zit geen hevelwerking op) is toch juist ZACHTER ???

Ik begrijp niet goed waarom dit bit, als het blokkeert en dus een recht bit wordt, dus scherper zou zijn.

Kan iemand mij dit uitleggen ?

Het is puur een informatieve vraag, dus ik hoef geen info over andere bitten etc. :D Ik ben gewoon erg benieuwd.

Mizora

Re: ongebroken trens vs sprenger max control

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:13

Een ongebroken trens werkt anders in waardoor sommige paarden door die wisseling van inwerking toch luisteren. Het heeft dan dus niet met scherpte te maken (wat inderdaad niet kan), maar toch de oplossing zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:22

Ik denk ook dat het komt door het verschil in de inwerking. Het is dan niet harder of zachter, maar wel anders. Net als wanneer iemand z'n paard bij elke pas been geeft, dan zal het paard dit been negeren. Als deze persoon ipv iedere pas been ineens een keer met de zit een galophulp geeft, dan gaat het paard daar wel voorwaarts op. Het is dan niet strenger, maar wel duidelijk doordat het anders is als wat er gedaan werd.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:05

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:42

Frenchie ik heb zo'n bitje voor beiden paarden. Ik geloof niet dat het scherper in werkt. Wel is het zo omdat het dubbel gebroken is paarden het nooit kunnen vastpakken. Zelf ben ik erg enthousiast over deze bitjes. Heb ooit andere bitjes geprobeerd, maar paarden gaven duidelijk zoveel verzet dat ik daar gelijk mee gestopt ben. Goed is goed, nietwaar?
Mijn beiden parden met zeer zachte mondjes gaan super op dit ergonomisch bit van sprenger (is helemaal naar de mond gevormd) en wij hebben ook amalgaan (goed geschreven?) gekocht indertijd.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 14:40

Dank voor jullie reacties ! Ik ben weer wijzer geworden !!

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:08

Haha ik ook! ;)