mondklem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

mondklem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:22

Als instructeur kom ik geregeld tegen dat paarden weerstand hebben tegen het bit. Om zelf even te kunnen voelen en kijken in de mond wil ik graag een mondklem aanschaffen. Welke bokkers hebben er ook een en kunnen mij helpen welke fijn van prijs-kwaliteit verhouding is.
Ik heb zelf instructie gehad van een gediplomeerd tandarts dus weet hoe te handelen, alleen zijn apparatuur is iets te duur voor mijn gebruik. :D

LadyMadonna

Re: mondklem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:26

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:29

Heb jij die? en is die goed van kwaliteit?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:30

Ik zou persoonlijk via een da/ta proberen aan eentje te komen. Hier werd ook aangeraden niet voor de goedkopere versies te gaan omdat ze niet altijd zo veilig zijn als dat ze lijken. Je bent een heel stuk verder van huis wanneer de klem niet zo goed klemt en de mond om je arm dicht gaat..Tenzij je puur en alleen wil kijken, dan is het risico misschien wat kleiner.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:32

Ja dat was wat Daan mij ook vertelde, vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen en niet de eerste de beste wil kopen. Nu zal ik hem niet langdurig gebruiken, maar ik wil toch even mijn hand erin kunnen steken zonder de kans te lopen wat vingers te missen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:33

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:36

Ik kan je hier verder geen tips over geven. maar het eerste wat ik wel dacht was: willen je leerlingen dit ook? zelf zou ik dit namelijk niet toestaan ook al is mijn instructrice geweldig.
dan laat ik het liever professioneel doen door een tandarts/bitfitter. het zou zonde zijn als je geld uit geeft aan zo'n apparaat en hem daarna niet kan gebruiken :)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:37

Ik heb die van EJ. Ik moest bijna elke maand een vee arts laten komen omdat ze een afgebroken kies heeft en hier veel voedsel bleef hangen. Ik heb nu zelf deze mondklem aangeschaft zodat ik 1x per maand zelf de kies schoon kan maken. Ik heb er tot nu toe nog geen klachten over. Het is puur alleen voor het schoonmaken en kijken en dat laat ze prima toe. Misschien met echte behandelingen en het paard geeft meer weerstand is deze niet zo goed, maar alleen voor het kijken vind ik hem prima.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:41

Een instructeur hoort niet op de stoel van een tandarts/dierenarts te gaan zitten. Het enige wat je kan doen, als je het vermoeden hebt dat er iets niet goed is in de mond. Het advies geven dat je lesnemers dan met het paard/pony naar de dierenarts of tandarts zouden moeten gaan.

Als mijn instructeur dit zou doen, wat hij dus niet zal doen, kon hij snel vertrekken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:43

hannatjuh schreef:
Ik kan je hier verder geen tips over geven. maar het eerste wat ik wel dacht was: willen je leerlingen dit ook? zelf zou ik dit namelijk niet toestaan ook al is mijn instructrice geweldig.
dan laat ik het liever professioneel doen door een tandarts/bitfitter. het zou zonde zijn als je geld uit geeft aan zo'n apparaat en hem daarna niet kan gebruiken :)

Het is absoluut niet mijn intentie om wat dan ook te gaan doen in de mond, dat laat ik lekker aan de profs over. Toch vind ik het wel fijn om even mijn hand langs de buitenste kiezen te laten gaan, scherpe haken voel je snel genoeg. Ik heb een lespaard gehad welke steeds verzet toonde, bij het openen van de mond bleek een ruinentand afgebroken en door de sperriem de wang in gedrukt te worden. Dan vind ik het fijn om dat te kunnen constateren en mijn lesklant door te kunnen sturen naar een TA.

Voor veel mensen is de tandarts nog steeds geen vaste routine en zijn ze niet snel geneigd om zelf de tandarts te bellen. Daarnaast zijn er helaas nog steeds veel gebitsverzorgers die middelmatig werk afleveren. Een goede tandarts kost tussen de 100 en 150 euro.

Verder is het een keuze die een lesklant zelf maakt. Ik wil alleen de mogelijkheid kunnen bieden.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:48

Caira schreef:
hannatjuh schreef:

Het is absoluut niet mijn intentie om wat dan ook te gaan doen in de mond, dat laat ik lekker aan de profs over. Toch vind ik het wel fijn om even mijn hand langs de buitenste kiezen te laten gaan, scherpe haken voel je snel genoeg. Ik heb een lespaard gehad welke steeds verzet toonde, bij het openen van de mond bleek een ruinentand afgebroken en door de sperriem de wang in gedrukt te worden. Dan vind ik het fijn om dat te kunnen constateren en mijn lesklant door te kunnen sturen naar een TA.

Voor veel mensen is de tandarts nog steeds geen vaste routine en zijn ze niet snel geneigd om zelf de tandarts te bellen.

Daarnaast is het een keuze die een lesklant zelf maakt. Ik wil alleen de mogelijkheid kunnen bieden.

ja dat snap ik dat je niks wilt doen.
ik bedoelde eigenlijk dat ik alleen die mondklem al niet zou toe laten en of jij dus ook weet of er echt lesklanten zijn die jou alleen al zouden laten kijken. als er geen mensen zijn die dit zouden toe laten heb je dat hele ding voor niks. toch best zonde van je geld!