Tong krullen, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanVugt

Tong krullen, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:16

Mijn paard heeft vaak tijdens het rijden haar tong naar buiten. Ze laat hem niet ontspannen hangen maar krult de tong op. Het ziet er erg onrustig uit. Ze doet dit in alle gangen, als ze ontspannen loopt maar ook als ze meer opgericht is. Ze toont absoluut geen verzet, ze is heel licht in de hand en pakt alles goed op. Ik heb er eigenlijk dus helemaal geen last van maar het ziet er zo stom uit..

Ik rijd nu met een dubbel gebroken bit waar ze het verder nog steeds erg goed op doet, ik wil dus eigenlijk geen scherper of onvriendelijker bit gebruiken.

Iemand enig idee hoe dit komt en vooral wat ik er aan kan doen? _/-\o_

Margadi

Re: Tong krullen, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:17

Is het bit wel gewoon goed op maatt?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:19

Heeft er een tandarts gekeken of er voldoende ruimte is? Een dikke tong of laaghangend gehemelte willen wel eens deze problemen geven.

vanVugt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:24

De tandarts is twee keer geweest en ik heb hier niets over gehoord. Maar misschien moet ik hier inderdaad eens specifiek hier naar laten kijken....

Mijn bit is 12cm, ze heeft een kleine mond. Lijkt me gewoon te passen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:43

Is het bit misschien te dik?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:55

Sommige paarden doen het omdat er toch teveel druk/gewicht op de tong komt. Dat teveel druk kan al het gewicht van het bit zijn. Ook kan het bit te dik zijn, waardoor er geen plek meer is in de mond. Aangezien het bit niet anders kan als dat het is, kiest het paard de andere uitweg: tong uit de mond om plek te maken. In dat geval is een dunner bit de oplossing. Ook kan een bit met een tongboog(je) helpen om meer vrijheid aan de tong te geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:00

Misschien is het handig om te testen of het aan het bit ligt door bitloos uit te proberen. Dan heb je vrijwel direct je antwoord.

vanVugt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:20

Dankjewel, ik ga een smaller bit eens uitproberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:39

Air schreef:
Misschien is het handig om te testen of het aan het bit ligt door bitloos uit te proberen. Dan heb je vrijwel direct je antwoord.

Dat is niet helemaal waar. Mijn paard is erg bit kritisch, en ook bitloos kritisch. Bitloos loopt hij met de optomingen die ik tot nu toe geprobeerd heb erg onrustig, hij moet daar dagen aan wennen voordat het beter wordt (maar hij moet ook wennen aan een ander hoofdstel, het is gewoon een pietje precies). Met bit is dat verschil in voorkeur veel sneller zichtbaar. Als iets bitloos dus beter of slechter gaat, wilt dat niet meteen iets zeggen. Soms zit het in het soort bit, soms zal een paard slecht op bitloos reageren, maar moet het wennen aan de andere optoming.

Al met al is het altijd zoeken naar wat de ideale combinatie is, en dat zal voor ieder paard anders zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:42

Misschien moet je zelfs verder kijken dan het bit. Tong naar buiten hangen kan ook heel goed een teken van ongemak elders zijn. Misschien heeft ie wel pijn in zijn nek... Ik zou er, naast dat je je optoming goed bekijkt, een fysio bij halen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:43

Amanda: Het gaat hier om de tong. Op het moment dat je dan bitloos probeert is daar de druk vanaf, zoals je zelf ook stelt. Op dat moment is tong naar binnen dan een heel helder ja: op zoek naar een ander bit. Indien het probleem zich dan nog voordoet weet je dat je verder moet kijken, maar dat vind ik logisch.

vanVugt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 14:35

Inmiddels verschillende dingen geprobeerd. Medisch laten kijken, en een kies getrokken. Nog steeds geen verandering...
Afgelopen weekeind op wedstrijd helemaal afgekraakt door de jury vanwege haar tong.. :n

Zit te kijken voor een correctiebit... reacties?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:41

Klinkt misschien raar, maar probeer gewoon eens een lage neusriem.

joelleo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:47

Is het geen idee om een bitfitter te laten komen, dan kun je verschillende bitjes rijden en kun je zien of er verschil is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:49

Hangt je bit wel hoog genoeg? Heb je uberhaubt je hele hoofdstel correct?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 03:18

Mijn merrie is veel rustiger in de mond met het correctie bit Juist om dat het niet kan scharen ligt het veel stiller in de mond ! En heeft de tong ruimte Vind persoonlijk die met losse bit ringen het prettigst Je hebt hem ook van epp eigen merk is die een stuk goedkoper Ze moeten er wel even een week of 2 aan wennen

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:43

Mijn merrie rommelt ook met haar tong, ze steekt hem overigens niet uit maar krult hem steeds op waarbij ze de mond ook opent. Het geeft een onrustig beeld.
Ik heb laatst voorgereden bij de jurycursus, erg fijn want dan kun je achteraf nog even overleggen met de hele groep en bij de bespreking van je protocol aanwezig zijn.
Kreeg te horen dat ze konden zien dat het niet te maken heeft met een harde hand (erg fijn, sommige juryleden leggen te snel het verband onrust-hand en dat voelt echt heel rot).
Ze vonden het jammer, want de onrust kost wel punten (logisch ook).

Ik moet mij echt enorm concentreren op het van de hand afhouden. Op het achterbeen. Op mijn zit.
Een ophouding kan al zorgen voor onrust.
Ook mijn paard is helemaal nagekeken. Bitfitter, 2x per jaar tandarts. Haar tong schijnt wat lang te zijn.
Anatomische bitten vind ze niet fijn, daar reageert ze heftiger op.
Ik rijdt momenteel met een hulstrens. Het beste bit tot nu toe maar nog steeds niet helemaal de oplossing.
Ik heb als laatste strohalm :') een watertrens met tongvrijheid besteld.

Edit: Dit bit
Afbeelding
Het bit heeft een dikte van 12 mm.
De speciale vorm van de trens geeft de tong meer ruimte en is daarom bijzonder geschikt voor paarden die zeer gevoelig op verhoogde druk van de tong reageren (staat in de beschrijving).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-05-15 08:53, in het totaal 2 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:46

Mijn paard deed dit ook (vooral op dubbel gebroken) ze heeft een vrij dikke tong en laag gehemelte er was dus gewoon geen plek.

Ik rijdt nu 5 jaar met een Myler level 2 bitje (mag je dressuur mee starten) en sinds dien geen tong problemen meer.
Correctiebit vind ze niet fijn omdat dat niet scharniert. Het links en rechts gevoel was weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:48

Tongproblemen kunnen ook elder uit het lijf komen. Is er toevallig iets waar ze last van zou kunnen hebben?

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:36

Heb er geen ervaring mee, maar je zegt dat je paard zijn tong opkrult naar boven?
Als je dit zelf probeert merk je dat je een soort kuiltje maakt met je tong.
Misschien vind ze de druk op haar tong van het dubbelgebroken bitje niet fijn en probeert ze er zo onderuit te komen.
Ik denk dat het dan ook niet uit maakt of je er een dunner bitje in doet omdat ze dan nog de druk op haar tong voelt.
Misschien is voor jouw paardje een enkelgebroken of stangetje(met tonguitsparing) wel de oplossing.

Hoop dat je er snel achter komt! Succes!!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:02

Mijn oude vos wilde ab-so-luut niet met een dubbelgebroken trens lopen. Dan kwam gelijk de tong buitenboord. Ook argentaan/aurigan was (en is) uit den boze. Veel te zwaar. Een simpele holle lichtgewicht enkelgebroken watertrens was voor hem het allerfijnste. Toen hij hoger in de dressuur kwam en er een dressuurstang bij in moest werd dat ook lichtgewicht met een hoge tongboog.

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:18

Ik zou goed bekijken wat de oorzaak hiervan is en dat aanpakken, bijvoorbeeld pijn ergens of het bit dat niet lekker zit. Zeker niet de mond of de tong vast gaan binden met riempjes of andere bitten, dan pak je alleen maar het symptoom aan en heeft het paard nog steeds pijn. Het enige wat je dan verandert is dat jij het niet meer ziet dat hij pijn heeft.

Misschien is bitloos een optie? Veel paarden lopen veel meer ontspannen zonder bit.

Hopelijk vind je snel een oplossing :)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:31

Wellicht interessant om hieraan deel te nemen?
Afbeelding