onrustig in de mond?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

onrustig in de mond?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:44

sinds juli heb ik er een IJslander bij, we zijn nu rustig het rijden aan het oppakken, voor we hem kochten was hij al een tijd niet meer gereden (1/2 jaar)
nu merk ik steeds meer dat hij onrustig in de mond is (hoofd schudden en veel op het bit 'knagen')
momenteel heeft hij een dubbel gebroken watertrens maar ik wil overstappen op bitloos,
maar tot die tijd wil ik dat hij een zo fijn mogelijk bit heeft, heeft iemand een idee welk bit het rustigst en stabielst in de mond ligt?
(uiteraard volgende week met instructrice bespreken!)

Anoniem

Re: onrustig in de mond?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:54

*iets vergeten: hij heeft zn wolfstanden nog!*

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:56

Dat wat je vergeten bent, kan wel de oorzaak zijn. De tandarts erbij halen dus, en de wolfskiezen laten verwijderen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:58

Laat dan de tandarts komen, die zijn wolfskiezen kan verwijderen, zodat hij geen last meer heeft.

carodewildt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:59

Zeker naar de paardentandarts gaan. Kunnen ze veel last van hebben.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:59

De tandarts erbij halen, daarna kan het zijn dat hij nog een tijdje zo 'vervelend' doet omdat het tussen zijn oren zit of dat hij onder het werk uit probeerd te komen.

Edit: Waarom stap je niet nu al over op bitloos? :)
Laatst bijgewerkt door NinkeG op 12-11-14 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:02

zelf ben ik een voorstander van de tandarts laten komen voordat er überhaupt iets opnieuw opgepakt word. mijn eigen 3 jarige heeft ook eerst een tandarts op bezoek gekregen voordat er überhaupt een bit in ging. op een dubbel gebroken watertrens moeten ze het namelijk makkelijk kunnen doen en is een vriendelijk bit dus daar kan het niet aan liggen. de irritatie komt denk ik dus ook vanuit zijn gebit of hij wolfskiezen heeft kan je ook zelf makkelijk zien maar hoe dan ook is een tandarts bezoek altijd handig.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:05

Een tandarts is nu denk ik je nummer 1 prioriteit. Als je voor daarna een vriendelijk en stil bitje wilt kan je een ongebroken water-trens proberen. Dat heeft bij een van de paarden die ik rijd (ook een IJslander) onlangs erg geholpen.

Succes met je IJsco!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:05

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:08

NinkeG schreef:
De tandarts erbij halen, daarna kan het zijn dat hij nog een tijdje zo 'vervelend' doet omdat het tussen zijn oren zit of dat hij onder het werk uit probeerd te komen.

Edit: Waarom stap je niet nu al over op bitloos? :)

omdat ik hem met bit nog beter kan corrigeren, ik rij hem 4/5 keer in de week (kort en niet intensief) en dan minstens 1/2 keer bitloos, als hij dag niet heeft is er weinig houden aan, en ook het vertrouwen moet nog een beetje versterkt worden ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:12

Het bit kan flinke schade veroorzaken zolang de wolfskiesjes er nog zitten dus ik zou zeker niet meer met bit rijden zolang er geen tandarts is geweest.

Wat voor bitloos hoofdstel gebruik je en wat kan je bitloos niet goed corrigeren?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:17

Oei.. zelfde advies als bovenstaand. Weg met de wolfstandjes.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:37

Je bent dus een van de belangrijkste en meest voorkomende oorzaken van bitproblemen (buiten evtl. harde ruiterhand) vergeten?

Zo snel mogelijk die wolfstandjes laten verwijderen!

Rustig laten genezen, en dan verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:15

terpentijn schreef:
Je bent dus een van de belangrijkste en meest voorkomende oorzaken van bitproblemen (buiten evtl. harde ruiterhand) vergeten?

Zo snel mogelijk die wolfstandjes laten verwijderen!

Rustig laten genezen, en dan verder kijken.

harde ruiterhand heb ik niet, misschien de oude eigenaar wel maar daar zou hij na 2 jaar geen last meer van hebben toch?
Ik rij hem met een zo los mogelijke teugel als ik met bit rij!
Maar op een of andere manier kan ik hem moeilijk houden als hij er vandoor gaat als ik bitloos rij.. met bit kan ik hem dan dus beter 'corrigeren' maarja wolfskiezen worden dus zo snel mogelijk verwijderd!! :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:16

Met wat voor bitloos hoofdstel heb je gereden?

Beter corrigeren als hij er vandoor gaat lees ik als "hij stopt beter op de druk van het bit". Realiseer je wel dat je heel veel schade in de mond kan aanrichten als je druk op de teugels neemt zolang die wolfskiesjes er nog zitten. Echt ts, rij niet meer met bit zolang die wolskiesjes er in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:13

Daan_Ordeal schreef:
Met wat voor bitloos hoofdstel heb je gereden?

Beter corrigeren als hij er vandoor gaat lees ik als "hij stopt beter op de druk van het bit". Realiseer je wel dat je heel veel schade in de mond kan aanrichten als je druk op de teugels neemt zolang die wolfskiesjes er nog zitten. Echt ts, rij niet meer met bit zolang die wolskiesjes er in zitten.

ik rij met sidepull en nee hij krijgt zeker geen bit je meer in

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:22

Verstandig! :) Ik rij mijn paarden met het kaakgekruiste systeem, wellicht dat je dat eens kan proberen. Mijn paarden reageren daar beide beter op dan op een sidepull.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:27

Misschien is het bit te dik, te dun, te lang, te kort, hangt ie te laag, of te hoog? Heb al best wat onrustige mondjes gezien gewoonweg door slecht passen bit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:37

Sjira schreef:
Misschien is het bit te dik, te dun, te lang, te kort, hangt ie te laag, of te hoog? Heb al best wat onrustige mondjes gezien gewoonweg door slecht passen bit..

dat kan ook nog maar eerst worden zn wolfstandjes verwijderd ;)