[WN] Westernzadel voor buitenritten: cutting of reiner of?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Otte001

Westernzadel voor buitenritten: cutting of reiner of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:33

Ik heb momenteel een billy cook reining zadel op mijn paard liggen dat te groot is (komt van mijn vorige paard dat groter en breder was) en volgende week komt er een zadelpasser voor een nieuw zadel.

In de Billy Cook zit ik niet helemaal goed, ik kom maar niet in de cowboyzit ;) . Eerst dacht ik dat het aan mij lag maar mijn zus die heel goed kan rijden, die vindt het zadel ook 'niet lekker rijden'.
In een 'ander' zadel zou ik volgens haar en andere ranchleden een betere zit krijgen. Dat is geen luxe want ik hoop met een betere zit meer vertrouwen te krijgen in mijn eigen galop. Natuurlijk weet ik dat dit ook training is maar nu voelt het gewoon niet goed.

De passer die komt heeft allerlei soorten zadels: cutting, reiner, show, etc. Welk type zadel is volgens jullie meer geschikt voor buitenritten want dat is wat ik het meeste wil gaan doen met dit paard.

Dank voor jullie tips

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:36

Dat ligt er helemaal aan wat er het beste op jouw paard past en waar jij qua zit de voorkeur aan geeft.
Wat is voor jou de cowboyzit?
En op wat voor zadel rijdt jouw zus normaal?

Een westernzadel is qua zit niet te vergelijken met bijvoorbeeld een dressuurzadel (geen wrong, geen steun), daar zul je echt even aan moeten wennen. En het ene westernzadel is ook het andere niet.
Overigens moet je ook in een westernzadel gewoon rechtop in een correcte houding op je zitbeenknobbels zitten.
Het is een kwestie van zadels proberen om er achter te komen wat je prettig vindt. Diep, vlak, breed, smal, groot, klein, enz.

superpony

Re: Westernzadel voor buitenritten: cutting of reiner of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:23

Maar de seat is niet te groot voor jullie? Ik kan bijv echt niet in een 17'' zitten, dat is echt te groot. Ik heb zelf 15,5 en 16.
Hoe een zadel zit hangt van zoveel dingen af. Het zadel moet goed liggen op het paard en je paard moet ook gewoon lekker lopen. Persoonlijk vind ik een reiner lekker zitten en een trail zadel niet, ik hou niet van ''opgesloten'' zitten.
Maar het is ook echt wennen en veel km's maken om comfortabel en goed leren zitten.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 14:41

ik heb heel lang op een barefoot gereden waar ik een rechte houding had als bij dressuur. Mijn zus en mijn lesgeefster zeggen dat ik op mijn westernzadel met mijn bekken meer naar voren moet zitten en mijn rug iets ronder. Het zadel zit voor mij niet echt slecht maar voor mijn paard is het niet ideaal. Ik heb maat 44 - vandaar 17" gedacht - maar mss kan dit ook met een 16?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:46

Ik heb een oldschole western zadel (ben de naam kwijt)
Deze heeft een hoge zitvlak achter waardoor je makkelijk kan blijven zitten, alleen deze zie je niet vaak meer.
Verder zou ik, als het mogelijk is, de zadels die je interessant vind passen of op z'n daarvoor bestemde bok proefzitten xd. Dan kan je beter inschatten wat jij fijn vind want dat is altijd anders als dat van iemand anders

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:46

Ik heb ook maat 44 en zit prima in mijn 16''. Maar er zijn er ook waat ik waardeloos in zit. Dat kan ook helemaal afhangen van het type zitting.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:48

ik rij met een Wade zadel, had hiervoor een Reiner
maar vind de Wade fijner met de buitenrit :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:52

Niet elk reiningzadel zit even goed zoals niet elke cutting even goed zit.
Is afhankelijk van merk, maat en ook zitting.

Ik zou niet kiezen voor een hard-seat. Ik weet dat sommige dit ideaal vinden. Maar voor buitenritten en lang zitten vind ik een zachte zitting, gel of andere opties, veel fijner.
Kenissen met een cuttingzadel hebben over hun hard-seat een bontje.

Veel uittesten en vooral kijken wat goed op je paard past.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 20:20

een bontje heb ik al :)
Ik lees dat het echt een kwestie van uitproberen is en dat het type niet altijd het ervaren comfort weergeeft. Nog een weekje en dan vind ik hopelijk een zadel waar paard en ruiter blij mee zijn

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:27

Gewoon uitproberen inderdaad. Hopelijk vind je iets wat bij jou en je paard past :j

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 19:17

Helaas is mijn paard door de draad gegaan, voorlopig geen rijden en geen nieuw zadel

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:19

Otte001 schreef:
Helaas is mijn paard door de draad gegaan, voorlopig geen rijden en geen nieuw zadel

-O- dat is balen!! beterschap :(:)

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 19:22