Pasvorm kussens zadel, stilstaand vs. in beweging

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Pasvorm kussens zadel, stilstaand vs. in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 17:36

Wanneer een zadel brugt wanneer dit op een stilstaand paard ligt (niet aangesingeld) en een beetje achterover, dan ligt dat in beweging toch ook niet goed? Mij is verteld dat dit geen probleem is omdat een paard zijn rug opbolt wanneer hij in beweging komt en de kussens daardoor wel volledig tot dragen komen. Op zich klinkt dit logisch, echter vertellen alle ‘hoe pas ik een zadel -sites en -topics’ mij dat een zadel, ook wanneer je dit er in stand op legt, overal aan moet sluiten met dezelfde druk en dat in stilstand het zadel ook in balans moet liggen, niet pas wanneer je erop zit.

Hoe zeer ik ook mijn best doe, ik kan mij er namelijk geen voorstelling van maken dat een zadel wat in stand niet goed ligt, met belasting wel goed ligt. Het lijkt mij dat je dan punten krijgt die zwaarder belast worden omdat het ruitergewicht over het gehele zadel naar beneden drukt.

Wie weet hoe dit zit?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:43

Begrijp ik het goed dat het zadel , los op het paard in stilstand, niet goed ligt omdat het achterover kantelt?
Laatst bijgewerkt door carien13 op 10-11-14 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:46

Een zadel moet in stilstand even goed liggen als in beweging en overal op de rug dragen :j Daar heb je helemaal gelijk in !
Hoe kan een zadelmaker anders een correct zadel op maat maken voor je paard ? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:50

Als een zadel brugt, heeft de boom niet de vorm van de rug. Tijdens het rijden zal het zadel idd tegen de rug aanzakken, vanwege gewicht ruiter, maar dat geeft dus piekbelasting.
De vorm van de boom is de basis van het passen van een zadel, de kussens worden namelijk zo gevuld dat ze boom volgen. Een van de belangrijkste redenen om een tweedehands zadel altijd op opnieuw te laten vullen.

Angela

Re: Pasvorm kussens zadel, stilstaand vs. in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:15

Dit zou alleen mogelijk zijn als het paard in stilstand de rug volledig weg zou drukken (zonder aantoonbare reden), en onder het zadel "ineens" de rug volledig en altijd zou opbollen, ook in stilstand onder de ruiter. Dat zal dus nooit gebeuren.....

Ik heb wel gezien dat er paarden zijn waarbij er veel verschil is in ligging van het zadel tussen rijden en in stilstand (lag in stilstand goed, maar bleef niet 100% ideaal tijdens het rijden), maar ook voor die paarden is uiteindelijk een zadel gevonden waarbij het zadel zowel in stilstand, als in beweging goed lag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:20

Bij sommige paarden moet je soms de beweging meer bekijken dan de stilstand, dat gaat dan vooral om paarden die in stilstand een erg weke rug hebben maar deze in de beweging wel goed gebruiken. Dan kan het wel eens goed zijn om een zadel zeer lichtjes achterover te laten hellen. Maar dat is minimaal. Normaal moet een zadel gewoon goed liggen in stand.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 21:46

carien13 schreef:
Begrijp ik het goed dat het zadel , los op het paard in stilstand, niet goed ligt omdat het achterover kantelt?

Het brugt en lhet diepste punt ligt niet in het midden maar iets naar achter.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 21:48

Bedankt allemaal voor jullie berichten, eigenlijk bevestigen jullie wat mijn gevoel altijd al zei. Er komt morgen een andere zadelmaker bij om te kijken maar ik denk dat ik een ander zadel nodig heb dus...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:30

Starbreeze schreef:
Bedankt allemaal voor jullie berichten, eigenlijk bevestigen jullie wat mijn gevoel altijd al zei. Er komt morgen een andere zadelmaker bij om te kijken maar ik denk dat ik een ander zadel nodig heb dus...

Ik ben benieuwd wie de vorige zadelmaker was ? Dit '' verhaal '' van die rug opbollen en een zadel dat brugt komt mij namelijk heel bekend voor ;) ( was al een aantal jaar geleden...lange tijd voor ik Schutte ontdekte :D )
Mag ik weten wie dit is ? Mag per pb hoor ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:36

Ik heb ditzelfde probleem gehad. Mijn 2e zadel rockte, maw in stilstand lag het goed maar ging schommelen als ze haar rug gebruikte (opbolde), mijn 3e zadel brugde in stilstand en lag goed als ze haar rug gebruikte. Alleen kon ik mijn paard niet overtuigen van het feit dat het lekker ging liggen als zij eker ging sjouwen. Toen 2 jaar met boomloos gereden en nu haar rug meer gespierd en rechter is geworden lijken de boomzadels ook beter te gaan passen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:14

Sizzle schreef:
Bij sommige paarden moet je soms de beweging meer bekijken dan de stilstand, dat gaat dan vooral om paarden die in stilstand een erg weke rug hebben maar deze in de beweging wel goed gebruiken. Dan kan het wel eens goed zijn om een zadel zeer lichtjes achterover te laten hellen. Maar dat is minimaal. Normaal moet een zadel gewoon goed liggen in stand.

Klopt Sizzle , mijn ervaring ook.
Paarden met een weke rug, die in beweging de rug goed gebruiken kúnnen meer gebaat zijn (dat is uitproberen) met een zadel die iets brugt in het midden.
Dit komt vooral voor bij zeer flexibele lenige paarden met een weke rug.
En deze types, als je ze een zadel oplegt (of boom) die de rug compleet volgt in stilstand en dus volgens de norm passend is, kunnen nauwelijks goed bewegen of hun rug goed gebruiken in de beweging.
overigens hoort het zadel niet achterover te liggen en het diepste punt van het zadel overeen te komen met de diepste punt in de rug
Veelal is als een zadel achterover ligt en dus zware belasting geeft op de achterste deel van de kussens, te smal in de boom voor het paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 16:58

Vandaag is ook vastgesteld dat de boom toch te smal is, het zadel brugt en ligt achterover. Een drama dus. :( er gaat een nieuw zadel komen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:16

Pandora2 schreef:
Starbreeze schreef:

Ik ben benieuwd wie de vorige zadelmaker was ? Dit '' verhaal '' van die rug opbollen en een zadel dat brugt komt mij namelijk heel bekend voor ;) ( was al een aantal jaar geleden...lange tijd voor ik Schutte ontdekte :D )
Mag ik weten wie dit is ? Mag per pb hoor ;)

Mij dus ook := begint het heeeeeeel toevallig met een D?

Maar idd nee dat hoort niet... heel toevallig heb ik nu ook een Schutte zadel hihi.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:39

Ik ga geen namen noemen want dat lost niets op en daar gaat het ook niet om.

Mijn voorkeur voor een nieuw zadel gaat op dit moment ook uit naar een Schutte zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:42

Starbreeze schreef:
Vandaag is ook vastgesteld dat de boom toch te smal is, het zadel brugt en ligt achterover. Een drama dus. :( er gaat een nieuw zadel komen.

dat is vervelend. Het kan wel, dat je paard zo ontwikkeld is (weet niet hoe lang je je zadel hebt) dat de boom te smal geworden is?
Je zou kunnen overwegen (als je paard nog in ontwikkeling is) een zadel te nemen, met een verstelbare boom. (een door de zadelmaker verstelbare boom)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:44

Mijn paard is 'al' 11, dus dat valt mee denk ik. Het zadel is een dik jaar oud. Echter vinden zij dat het zadel perfect past, wat ik dus betwist en nu ook bevestigd is door een ander. Overigens willen ze er alles aan doen om het op te lossen, wel netjes maar ik vraag me af of dat gaat lukken met een confectiezadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:35

Is er geen mogelijkheid het zadel (te laten) verbreden? (afhankelijk van welk zadel je hebt natuurlijk)
Er is niets mis met confectiezadels. Alleen veranderen paarden (ook in training) in de bespiering.
Helemaal als je meer richting verzameling gaat doen. Of je paard een lange tijd rust heeft en dus dikker wordt. Dit is allemaal van invloed op de pasvorm van je zadel.
In 1 jaar kan er heel wat veranderen bij je paard.
Succes met het oplossen van het probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:51

Tja dat is nu precies waarom mensen voor zadels kiezen zonder een lengteboom, dan zit je niet vast aan dat vaste vormpje dat nooit tijdens elke beweging en buiging perfect kan passen. Een flexibeler zadel gaat gewoon mee met de ronding van de rug terwijl het paard beweegt :)

Nu heeft het ene paard een veranderlijke rug dan het andere paard, maar vaak kun je de rug op de plaats van het zadel al duidelijk omhoog en omlaag zien gaan als het paard een andere hoofdhouding aanneemt of zijn achterbenen beter onder de massa plaatst. De bovenlijn verandert dan een beetje en wordt meer gedragen.

Over Ninon Schutte hoor je eigenlijk alleen maar positieve verhalen volgens mij, dus zeker een aanrader +:)+

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:07

Ligt eraan, ik ken ook paarden die zoveel beweging/swung hebben tijdens het bewegen, dat als het zadel in stand goed ligt, het tijdens de beweging veels te krap en verkeerd ligt. Daarbij wordt echt gekeken hoe het tijdens beweging ligt. Als het dan niet drukt oid dan ligt het zadel goed.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:27

Bij mijn paard ligt het zadel in stand heel anders als in beweging. Mijn zadel is toevallig vorige week nagekeken, op stand lag het nog goed, maar in beweging zag je dat het niet overal even mooi droeg. Eenmaal aangepast zijn beide weer goed, maar het lijkt bij mijn paard wel in stand alsof het zadel iets achterover ligt. Echter zodra zij stapt (aan de hand), zie je dat het perfect ligt met het middelpunt op de juiste plek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:45

Balen van je zadel TS.

Achterover liggen deed een zadel in stand bij een tuiger die ik een tijd gehad heb. Die lifte de hele rug zodra ze bewoog. Als ik het zadel in stand tot horizontaal vulde dan kon ze niet meer aandraven. Maar dit zijn eerder uitzonderingen dan norm.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 17:55

Bij mijn zadel was de zweetafdruk op het sjabrak ook steeds onderbroken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:08

Dan is de druk zo groot/piekdruk, dat de huid niet eens de kans krijgt te zweten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:19

nee, daar waar het paard niet zweet, dragen de kussens niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:13

Kan beide.