deken vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

deken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 17:21

Hallo bokkers...

Wij gaan vanuit Portugal verhuizen naar Nederland. Ik ga al vrij snel omdat ik werk heb gevonden en ga met onze 2 kinderen eerst bij mijn ouders in. Manlief komt pas over als wij geschikte woonruimte hebben in nederland voor ons 4tjes met plek voor onze 2 honden en katten. Maar we nemen ook 2 paarden mee. Een Fjord en een NRPS merrie ( Arabisch bloed spring gefokt)onze merrie is wel een luxe paardje en moet hoe dan ook een plek hebben met een stal waar ze in koude periodes 's nachts in staat. Onze Fjord heeft voldoende aan een schuilstal.

Of wij meteen een huis vinden waar de paarden aan huis kunnen staan hangt af hoe snel de verkoop hier gaat, anders zullen we eerst wat moeten huren.

Bovenstaande ter info...

Wij weten dus niet exact wanneer de paarden naar NL komen, hoogstwaarschijnlijk in een koude periode in Nederland. Hier is het dan ook "winter", maar hoe dan ook een aantal graden warmer (vaak wel 10 graden, vriezen doet het hier 's nachts wel eens, maar dan een graad of 3). De paarden, vooral te zien aan mijn Fjord, hebben hier lang zo'n dikke wintervacht niet als dat ze in Nederland zouden krijgen. Een Fjord is in NL vaak meer haar dan paard, maar hier niet....

Nu is dan hoogstwaarschijnlijk de overgang qua temperatuur wel groot..... is het dan verstandig ze gewoon meer vacht aan te laten maken, de natuur zijn gang laten gaan? of een deken opdoen en dus de kans dat ze een dunner vachtje houden komende winter......

Allemaal dingen waar we rekening mee moeten houden en onze voorzorgsmaatregelen voor moeten nemen met het aanschaffen van bv dekens? Ik ben niet zo'n fan van dekens, maar nu hebben we bv heel veel regen de komende 2 week en de merrie heeft nu dan wel een regendeken om gezien wij inloop stallen hebben... ze kan er gewoon minder goed tegen.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 08-11-14 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

KB01

Re: deken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:30

misschien kun je ze deze winter een deken op leggen en voor volgende winter kijken hoe het dan loopt

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 17:32

Dat idee had ik ook wel, maar ben echt een leek in dekens...wat voor deken zou ik dan moeten aanschaffen? een fjord kan veel meer hebben dan onze NRPS.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:34

Hoe groot is de overgang qua aantal graden? Als het tussen de 5-10 graden is, dan zou ik zeker een deken overwegen. Als ze nu ook wintervacht hebben zou ik voor deze winter denken aan een 100 grams voor de fjord en een 200 gram voor de NRPS. Volgend jaar kunnen ze mooi hun eigen vachtje ontwikkelen en hebben ze niets meer nodig.

Je zou eventueel een linersysteem kunnen aanschaffen met aanklikbare onderdekens zodat je nog omhoog of omlaag kan zonder een hele nieuwe deken te kopen.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:40

ik heb die van mij nu 150 en 200 gram opgelegd, maar ze zijn wel beide geschoren. Op heel veel sites staat het erbij geschreven voor welke temperaturen ze geschikt zijn. De ene merrie die 150 gram op heeft het ook heel snel warm. De andere merrie heeft nu 200 gram op en is ook best wel een kou kleum. Ik zou de fjord 150 opleggen en de NRPS 200. En als de temperatuur weer stijgt en het te warm is voor deze 2 dekens zou ik voor beide een licht gevulde regendeken opdoen is 50 grams. Want je kan ze dan niet zomaar de deken af pakken als het te warm wordt voor die dekens.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 17:47

Ik zal ze even bij naam noemen, is handiger. NRPS = Sita. Fjord = Chris.
als ons Sita een 200 grams deken zou krijgen, zou een 150 grams deken voor Chris niet te veel zijn? Hij heeft een keer meer vacht dan Sita....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:49

Daarom zeg ik een 100. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:52

Lees hier maar eens: http://www.rambodeken.nl

Je kunt dus een deken kopen voor zeg 140 euro en losse onderdekens die maar 60 euro kosten.
Anders ben je dus iedere keer meer dan 100 euro kwijt voor een andere deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:53

Je legt de vacht plat met een deken. Daardoor verliest de vacht een deel van het isolerend vermogen. Een paard met een dun dekentje over de wintervacht kan het daardoor kouder krijgen dan hetzelfde paard zonder deken. Dat is misschien iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een deken. .

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 17:59

safina schreef:
Je legt de vacht plat met een deken. Daardoor verliest de vacht een deel van het isolerend vermogen. Een paard met een dun dekentje over de wintervacht kan het daardoor kouder krijgen dan hetzelfde paard zonder deken. Dat is misschien iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een deken. .

Dat is dus de reden dat ik geen deken fan ben :-) Maar gezien de overgang van een redelijke temperatuur en een aangemaakt vachtje voor die temperatuur naar iig een eind kouder is dat wel een reden tot het afvragen wat nu het beste is om te doen?!

Maar qua aankoop ben ik een grote marktplaats fan en zal zeker geen nieuwe kopen.... een scheur in de deken doet dan geestelijk veel pijn :-) ( ik koop echt alles voor de paarden via mp of bokt markt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:18

Herkenbaar. Ik ben precies zo. :D