Original riders rasp, ervaringen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Original riders rasp, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 20:52

2001

Re: Original riders rasp, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:57

ja die heb ik! mijn paardje had ook last van chippen zeg maar… de hoefsmid had aangeraden om ze zelf mooi rond te vijlen een paar keer per week. toen kwam ik deze rasp tegen en hij werkt echt goed. we vijlen ze een paar keer per week gewoon een klein beetje en ze chippen/brokkelen nu niet meer. de vijltjes zijn ook te vervangen maar hebben wij nog niet hoeven doen. en als je een beetje goed zoekt met google ofzo zie je ook dat er ook raspen zijn waar de vijltjes niet van te vervangen zijn. die is net iets goedkoper.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 21:08

hannatjuh schreef:
ja die heb ik! mijn paardje had ook last van chippen zeg maar… de hoefsmid had aangeraden om ze zelf mooi rond te vijlen een paar keer per week. toen kwam ik deze rasp tegen en hij werkt echt goed. we vijlen ze een paar keer per week gewoon een klein beetje en ze chippen/brokkelen nu niet meer. de vijltjes zijn ook te vervangen maar hebben wij nog niet hoeven doen. en als je een beetje goed zoekt met google ofzo zie je ook dat er ook raspen zijn waar de vijltjes niet van te vervangen zijn. die is net iets goedkoper.

Oke, bedankt, ik ga er over nadenken om het aan te schaffen.
Is het niet moeilijk het netjes rond te vijlen? vijlt hij makkelijk ?

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:15

nee het is helemaal niet moeilijk om ze rond te vijlen, daar is deze juist voor gemaakt. de raps heeft een hoek van een aantal graden waardoor hij automatisch rond vijlt.
hij raspt best makkelijk maar niet zo makkelijk dat je het te snel te korte hoeven maakt. een paar keer eroverheen is genoeg maar kijk en voel gewoon goed!
leer het je paardje wel aan dat je dit zo nu en dan doet, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker.
even voor de duidelijkheid. je haalt dus niet echt iets van de hoef af maar je maakt ze gewoon weer een beetje rond ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:27

Vondt zelf 3 keer niks.
Vijlen dier er op zitten zijn totaal nier scherp met als gevolg dat je veel langer bezig bent dan wanneer je gewone hoeven rasp gebruikt.
Dus ik zal zeggen besteed het geld liever uit een goede rasp bijvoorbeeld de gene die ze bij paard natuurlijk verkopen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:29

Een erg goeie rasp die ik zeker kan aanraden is de rechte grote rasp van paardnatuurlijk.
Ligt goed in de hand en is lekker scherp genoeg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:42

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:44

Dan heb je wel kans dat je ze al snel te kort raspt. Die raspen van paard natuurlijk zijn echt om de hoeven bij te houden. Deze is om het randje rond te houden. Voor het probleem van TS en mijzelf is deze denk ik meer geschikt omdat je er eigenlijk niks fout mee kan doen. Aangezien ik geen hoefsmid ben of mij zo danig verdiept heb in hoeven om ze zelf bij te houden voorkomt deze rasp denk ik verprutsten van de hoeven door een stuk onkunde. Maar dat kan TS beter zelf inschatten over haarzelf.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 22:48

hannatjuh schreef:
Dan heb je wel kans dat je ze al snel te kort raspt. Die raspen van paard natuurlijk zijn echt om de hoeven bij te houden. Deze is om het randje rond te houden. Voor het probleem van TS en mijzelf is deze denk ik meer geschikt omdat je er eigenlijk niks fout mee kan doen. Aangezien ik geen hoefsmid ben of mij zo danig verdiept heb in hoeven om ze zelf bij te houden voorkomt deze rasp denk ik verprutsten van de hoeven door een stuk onkunde. Maar dat kan TS beter zelf inschatten over haarzelf.

Ben het hier zeker mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:56

Als je beperkt tot 3 halen met scherpe vijl dan kan er echt niks mis mee gaan.

Tamary, dank voor tip van BR rasp. Die ziet zelfde uit als die van paard natuurlijk en ik neem aan dat die ook net zo scherp is alleen dan nog scherper geprijsd?
Heb zelf een keer Kerbl Hoefrasp gekocht, maar die is echte waardeloos. Is net of het een houtrasp is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-14 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:58

Ik heb ze beide, maar hoeveel tijd en gebruik ik van elk heb/had houd ik niet bij. Wel heeft deze van BR 2x grof en 2x fijn ipv 3x grof en 1x fijn. Qua werken er mee merk ik geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:03

Dankje,
En welke tang kan je aanraden voor afnemen van ijzers? Ik heb al goede hoefknip tang, maar ik vindt het zonde om die daarvoor te misbruiken.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:04

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:06

Fjorj schreef:
Dankje,
En welke tang kan je aanraden voor afnemen van ijzers? Ik heb al goede hoefknip tang, maar ik vindt het zonde om die daarvoor te misbruiken.

Ijzers heb ik nooit gehad en bijbehorend gereedschap dus ook niet. Enige noodalternatief dat ik ken is een grote nijptang.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:19

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 20:30

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:19

Oud topic maar toch even een stipje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:46

Ik vondt helemaal niks die ridersrasp en ik had hem gauw weer verkocht.
De rede is dat die rasp niet heel scherp is waardoor behoolijk lang bezig bent om een mooie afronding te krijgen terwijl ik met een goed scherp rasp zo klaar ben.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:51

Er is nu een nieuwe rasp en die is een stuk beter.
De rasp heet radius rasp en als je terug kijkt in dit topic dan zie een linkje naar een filmpje op youtube over deze rasp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:09

Het blijft natuurlijk een klein raspje waardoor die toch nog steeds sneller bot raakt dan een grote rasp.
Ik heb zelf de rasp van paardnatuurlijk en die gaat bij mij al 5 jaar mee en is nog steeds lekker scherp.
De genoemde BR rasp ziet er exacte zelfde uit als die van paard natuurlijk. Ik ben wel benieuwd of die net zo goed is.