Ervaringen Trekker zadels/zadels voor moeilijke rug ruiter.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Ervaringen Trekker zadels/zadels voor moeilijke rug ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 19:11

Hoi allemaal.

Sinds ik ziek ben loop ik enorm te klooien met mijn rug, dat is ook helaas niet oplosbaar met een osteopaat/fysio/noem maar op. Iets met water naar de zee dragen, als je de oorzaak niet weg kunt nemen is het lastig. Grootste probleem is dat ik erg stijf ben.

Nu zit ik te denken of een ander zadel niet een optie zou zijn, er ligt nu een Thorowgood op.
Paard in kwestie is een Fries en uitgegroeid, er zit nu boommaat 34 in, maar op het land groeit ze 1 a 2 maten dus het moet een ruim verstelbaar zadel zijn.
Nu heb ik dus die rugklachten en ik hoop dat een zadel waar ik fijner op kan zitten misschien een oplossing kan geven, maar ik heb nog nooit op een trekker zadel gezeten. :+

Nu zit ik dus in dubio wat te doen, het is niet mijn paard dus hoe dan ook moet het een gebruikt zadel zijn en het liefst wil ik hem twee weken testen.
Soms kan ik op dag 1 er perfect op zitten, om dan daarna zoveel spierpijn te hebben dat ik er een week niet meer op kan zitten. ^)

Eisen voor een zadel zijn sowieso niet een te gedwongen zit en niet te breed, Barefoot valt daarom voor mij dus af.
Een boomzadel kan maar moet wel minimaal een verwisselbare boom of iets die kant op hebben.
Verder gaat het om een rond paard, dus dat is nog wel een uitdaging.

Wie heeft er tips of adviezen? En hoe bevalt Trekker voor mensen met rugklachten?

tamary

Re: Ervaringen Trekker zadels/zadels voor moeilijke rug ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:22

Ik heb mijn star trekk (net zo'n type boomloos) juist aan de kant gelegd ivm heup/rug klachten. Boomloos geeft bij mij teveel beweging door en daar gaat het mis. Nu westernzadel en die zit wel fijn. Maat groter + buildup pad zou dan een optie kunnen zijn voor beetje aankomen/afvallen. Wordt ook wel gebruikt bij jonge paarden die nog spieren moeten kweken van rijden en trainen, dat scheelt nl ook makkelijk 1-2 maten in de breedte.

Vaak de boommaat aanpassen versneld weer de slijtage van je zadel. En voor een smallere zit kom je vaak bij een boomzadel uit ivm de stijvere vorm die nodig is. Inlages bij boomloos helpen wel, maar niet altijd genoeg.

moonfish13

Re: Ervaringen Trekker zadels/zadels voor moeilijke rug ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 19:32

Qua aanpassen moet ik nu bij mijn zadel twee keer per jaar verstellen ofzo.
Dus als ze het land op gaat na een paar weken, als ze heel erg groeit nog een maat groter en na een paar weken zonder gras kan ze weer terug naar boommaat 34.
Het is dus ook niet een beetje wat je aan moet passen, western trekt mij niet zo eigenlijk qua zadels.
Ben bang dat ik daar niet recht op kan zitten? Maar anderzijds als ik daar beter op kan zitten kan het me eigenlijk niet schelen wat ik koop.

Mijn grootste probleem is dat ik slecht kan ontspannen, ik heb altijd meer of mindere mate spierkramp.
En de ene dag is mijn rug redelijk los, de andere dag kan het weer helemaal anders zijn..
Op de dagen dat ik pijn heb kan ik ook niet rijden nu, dat is gewoon kansloos.

Heb een idee van een budget maar dat is natuurlijk niet toereikend voor een nieuw zadel, wel voor een goede tweedehands. :-)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:32

Ik heb een Trekker Pro Endurance en een best gevoelige rug. Ik ben er zelf héél tevreden mee, het zit als een zetel! Je moet wel wat aan de kniewrongen wennen, maar na een tijd is het zeker en vast een fijne steun.
Afbeelding
^Beetje slechte foto, maar met mij erop
En te paard
Afbeelding

Ik raad je wel aan als je snel heupklachten hebt icm breed paard, om voor een model te gaan van Trekker met een 'A' zit die dus wat smaller is. Denk bv aan de Trekker Luxus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 19:35

Kan jij van jezelf al goed rechtop zitten Jackytje?
Ik dus door die krampen niet zo goed, dus het zou fijn zijn als het zadel me daar wat in helpt.
Hele gedwongen zadels kan ik weer niks mee, dan heb ik teveel napijn.
Ik heb een trekker gezien op marktplaats die me wel aan staat, maarja ik heb de ballen verstand niet van boomloos of het past of niet. En even een zadel aanschaffen op hoop van zegen dat het werkt en past is ook niets.

Ik zou best eens een consult willen om te kijken wat mij goed past, maar ik heb geen budget voor een nieuw zadel dus dat zal lastig zijn denk ik. -O-

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:40

Als je meer in de buurt was, was je altijd welkom om er eens op te zitten. Verder had ik ook geen ervaring met boomloos, maar het zadel is sùper makkelijk aan te passen. Je moet gewoon aan het hendeltje draaien en de pommel verandert. Het past op mijn beide Tinkers. Je moet vooral zien dat de kussens netjes aansluiten. Deze kan je ook verplaatsen met velcro.

Heb wel een klein filmpje :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 20:19

Ik heb iemand gevonden met een trekker Luxus op marktplaats, redelijk in de buurt!
Ze komt vrijdag met het zadel naar stal om te proberen, kijken of ik er zelf mee overweg kan en of het niet schuift en dergelijke.
Als het wat is neem ik hem over, zo niet is het met de brandstof kosten klaar. :)

Dus ik ga het in ieder geval even testen, en als het niks is weet ik dat ik waarschijnlijk beter naar een boomzadel kan kijken. :Y)