Wat te doen - ingezakte rug / holte achter schouderbladen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Wat te doen - ingezakte rug / holte achter schouderbladen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:33

Een tijdje geleden hebben we ons zadel laten nakijken.
Het is aangepast aan onze oudere merrie, ze is bijna 20, met van jongsaf al een hogere schoft en intussen ook een dieper ingezakte rug vanwege de ouderdom.
Nu merken we de laatste weken dat ze ook wat invalt achter d'r schouderbladen. (Wellicht ook van ouderdom, want ze heeft nog een heerlijk dik buikje en staat goed in haar vel / wintervacht.)
Ze wordt 1 à 2 keer per week recreatief (dressuur) bereden (door mijn vriend die leert paardrijden) en 1 keer per week gaat ze op buitenrit (een 2-tal uurtjes). Soms zitten er eens halve dagritten tussen.
Ik denk dat ze stilaan tegen haar pensioen aan is, maar ze werkt heel erg graag en daardoor blijft mijn pa haar ook nog berijden. (Ik heb intussen een jongere merrie gekocht.)
Haar pensioen krijgt ze hier later netjes gewoon op de weide ('s nachts op stal).

Het probleem is dus dat we op zoek zijn naar iets wat de 'leegtes' achter de schouderbladen kan opvullen.
Momenteel ligt onder het zadel enkel een zadeldekje met daarop zo'n 'gel'.
Iemand suggesties?
(Een totaal nieuw zadel aankopen zit er op deze leeftijd niet meer in, aangezien we stilaan aan het beslissen zijn haar misschien volgend jaar op rust te laten staan.)

(Excuses voor de foto's (vuile Lya), ze had hiernet nog lekker gerold op de piste.) :-)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Noiske

Re: Wat te doen - ingezakte rug / holte achter schouderbladen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:19

Helemaal mijn oude ruin! Zelfde verhaal, zou hem liever nog niet helemaal op pensioen zetten, maar eens is het tijd. Ik rij momenteel nog met een dik wolletje dat ik rechtstreeks op zijn rug leg (dus daarover het dekje). Tegenwoordig komt daar een borsttuigje bij om het zadel naar voor te houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:25

Daar zijn speciale pads voor, front riser is dacht ik de term. Dit paard stilzetten enkel om de leeftijd zou ik echter niet doen. Zolang als ze het werk aankan zal ze van de bijbehorende conditie en bespiering veel gezonder blijven dan van stilstaan.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 22:35

Daar heb je zeker gelijk in...
Ze zou wel nog gebruikt worden als recreatief dressuurpaard, maar de zwaardere lange ritten wellicht volgend jaar niet meer. Zo wordt ook zo hevig en vurig buiten (en ze zou zichzelf 'overzetten'). Haar helemaal uit het werk zetten, is nog niet voor nu. Ze is daar nog veeeeel te goed voor.

Bedankt alvast voor de tips.
Ik informeer morgen alvast bij een ruitershop in de buurt.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:37

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:29

ik heb een 11 jarige merrie met een ingezakte rug en rij er ook gewoon op zodra ze draaft komt bij haar de rug omhoog dus ik denk met gelpad gaat een stuk mooier liggen dat verdrukt de gel naar waar niks is

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:31

Klaskelover schreef:
ik heb een 11 jarige merrie met een ingezakte rug en rij er ook gewoon op zodra ze draaft komt bij haar de rug omhoog dus ik denk met gelpad gaat een stuk mooier liggen dat verdrukt de gel naar waar niks is

Standaard gelpad lukt dat niet.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:39

We hebben intussen zo'n wollen onderlegger van Mattes gekocht en WAT EEN VERSCHIL!
Voorlopig is dit voldoende... maar de gelpad houden we in ons achterhoofd.
(Wellicht zullen we ook die eens uitproberen.)

josje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:45

Mijn tip zou zijn de front riser http://www.divoza.com/images/products/1 ... -riser.jpg
Helpt enorm bij het opvullen van de schouderbladen en eventueel ook om verschuiving van het zadel te voorkomen. Als het de onderlegger die nu goed ligt zo blijft zou ik dat lekker laten zou maar eventueel zouden jullie dit ook natuurlijk nog kunnen proberen :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:10

Een Lemieux pad. Deze kan je opvullen aan de voorkant/achterkant. In dit geval de voorkant. Die vult dan de holtes. Maar eerst zou ik willen weten waardoor deze holtes gekomen zijn. Een zadel wat te klein is bij de schouders veroorzaakt deze holtes ook, en dan is elke 'oplossing' een doekje voor het bloeden. Maar een te wijd zadel kan dit ook veroorzaken. Een paard van 20 jaar is nog niet zo oud dat deze holtes nooit meer gevuld kunnen worden door her ontwikkelde spieren. In de praktijk maak ik geregeld mee dat deze spieren weer ontwikkeld worden door een passend zadel die ze de ruimte geeft om te kunnen ontwikkelen.
Succes.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:18

Pro lite pad eronder. Die kun je precies vullen waar nodig met zachte foam stukken