Welk bit op concours?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kailey1234

Welk bit op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:32

Hoi bokkers,

Ik heb een top paard dat op dit moment uitgebracht wordt in het M2, ik loop alleen tegen het punt aan dan mijn paard erg moeilijk is om terug te rijden.
Ik krijg hem goed verzameld op mijn zit en buitenteugel maar dat lukt op concours niet 'snel genoeg'.
Hier bedoel ik dus mee dat wanneer ik een uitgestrekte draf of galop laat zien ik hem niet makkelijk terug krijg aan het eind van de oefening, ik moet dan teveel inkomen met mijn hand waardoor ik het fijne contact kwijt ben.
Thuis is dit ook een probleem maar tijdens de training maakt een volte meer of minder niet uit.
Ik ben nu opzoek naar een bit die ik op concours kan gebruiken (en af en toe in de training) waarbij ik als het nodig is, iets duidelijker door kan komen ipv aan de teugels te moeten gaan trekken.

Ik rij op dit moment met een enkel gebroken standaard bit.
Verder heb ik goed les en doet hij ook verder alles wat ik wil, het gaat alleen om de puntjes op de i in de proef zodat ik wat minder hard hoef in te komen.
Graag rekening houdend met het feit dat deze bitten toegestaan moeten zijn op concours

Oja qua tanden enzo is hij op en top en wordt hij elk jaar gecontroleerd :)
Thnx!

liedjuh2

Re: Welk bit op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:35

Vragen aan je instructrice?
Verder ben ik van mening dat het een stukje rijtechnisch is.... Dus een kwestie van heel consequent terug zetten. Als hij verder prima loopt, lekker dit bitje houden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:38

Gaat geen bit helpen, is een rijtechnisch probleem!

Terugrijden doe je op zit en benen, niet door te remmen aan de voorkant!

Paard zal nog wel niet genoeg op het achterbeen zijn, om terug te komen op zit en benen.....

Rijden doe je ook niet op de buitenteugel, maar op 2 teugels!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:43

Dit is een ongehoorzaamheid. Je paard is op concours dus niet genoeg aan de hulpen. De oplossing is niet een scherper bit, maar liever bijvoorbeeld een paar keer HC starten en dan uitzoeken waar het probleem ligt. Heeft je paard om wat voor reden dan ook spanning, heb jij zelf spanning en rijd je onbewust anders? Durf je op wedstrijd niet consequent te zijn en heeft jouw paard dat in de gaten? Een scherper bit er in hangen vind ik bepaald geen teken van goed rijden en symptoom bestrijding.

En als het thuis ook nog niet lukt dan sluit ik mij aan bij Listiglistje.

Edit: nogmaals openingspost gelezen en thuis lukt het dus ook niet. Ik sluit mij aan bij de post van Listiglistje.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:50

Ik liep hier ook tegenaan. Dit is echt een rijtechnisch probleem. Je paard moet sterker worden van achteren om op het achterbeen terug te (kunnen) komen. Geen ander bit dus, maar trainen.

Kailey1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:53

Ik vraag ook om tips voor een ander bit niet om door anderen te worden bekritiseerd over het feit dat mijn paard ongehoorzaam is, dat had ik er ook zelf uitgehaald.
Ik oefen al maanden op dit stuk en het wil op concours nog niet snel genoeg lukken.

Dus alsjeblieft heb je geen tips over bitten reageer niet, ik had niet om andere bitten gevraagd als het met trainen trainen trainen niet was gelukt.
Bedankt!

Kailey1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:55

Oja en heb niks over een scherper bit gevraagd! Heb om een ander bit gevraagd ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:04

lees mijn post nog eens en denk daar eens over na...

Bedenk ook eens na wat het effect is als je alleen remt aan de voorkant (duikt op de voorhand, sprongverlies, kont trekt scheef naar binnen).
Je wilt je paard bergop bij het terugkomen, met sprongbehoud en rechtgericht, dat betekend meer op het achterbeen zetten (dus op zit en benen terugkomen)

is echt een rijtechnisch iets hoor :) maar goed zie maar wat je ermee doet....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:08

Maar wat wil je dan: een scherper bit erin om hem op de rem te trekken? Is dat dan eerlijk richting je paard? Alleen omdat jij sneller op concours wil scoren dan dat je hem in de training de tijd geeft om sterker te worden van achteren om op de juiste manier terug te rijden? Dat klinkt misschien heel hard, maar daar komt het wel op neer.

Kailey1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:18

Nog een keer heb ik gevraagd om een scherp bit? Nee lezen aub! Ik vraag om een hulp middel niet om een oplossing

Kailey1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:19

Dit topic mag btw wel een slotje met deze berichten heb ik er toch niks aan

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:30

Waarom heb je er zo niets aan?

Ik zie allemaal berichten van mensen die je willen helpen. Een ander bit voor een paard wat niet goed terug te nemen is, gaat in mijn ogen niet direct helpen. Zeker als het paard verder wel gewoon reageert op huidige bit, dan zou ik het daar niet zoeken.

Wellicht als je met andere ogen naar de inhoud van de berichten kijkt dat je de waarde er van inziet, want imo zijn ze dat wel.

Misschien is je paard niet sterk genoeg maar het kan ook gewoon de spanning zijn van jullie allebei en dat is met een paar maanden trainen ook niet weg. Wel kan het met een andere manier van trainen wellicht opgelost worden. Maar dat vraag je niet, dus zal ik niet verder op in gaan.

Wat voor een bit gebruik je nu? Waarom denk je zelf dat een ander bit het verschil gaat maken? Heb je de mogelijkheid verschillende bitten te testen? Dat laatst is dan op de rest na, mijn advies.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:38

Wellicht zoek je een bit waar je paard gewoon fijner op loopt. Zoek in je omgeving is bitjes om mee te oefenen, ongebroken en dubbel gebroken kan je paard heel anders op reageren dan enkel gebroken.

Overigens krijg ik mijn paard op een enkel gebroken bit ook niet terug, als ik ho zeg staan we stil en op andere bitten ook prima te rijden. Genoeg paarden die op het verkeerde mondstuk slecht reageren. Daarom is het eigenlijk slim om de tandarts om raad te vragen. Ook over de dikte van een bit; veel paarden hebben minder ruimte dan veel mensen denken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:05

Je zou kunnen kijken of je een bit kunt vinden wat wel even vriendelijk is, maar net anders van vorm, waardoor je paard het bit fijner aanneemt? Mijn eigen paard loopt bijvoorbeeld erg fijn op de myler level 2 (heeft een lichte tongboog en kan niet scharnieren in het midden zoals een gewoon gebroken bit wel kan. Vooral een enkel gebroken bit werkt voor een paard niet fijn in als er meer druk op komt. Het midden prikt dan in het verhemelte, zeker als de mond gesloten is. Dat kan maken dat het paard weg wilt van het bit, in plaats van dat het paard het bit aanneemt.

Te voorwaarts zijn is imo wel echt een rijtechnisch probleem. Als je je paard thuis al niet strak op de hulpen hebt (je geeft immers aan dan een extra volte te rijden), dan zal dit op concours nog minder goed gaan. Heb dus geduld, en zorg eerst dat het thuis onvoorwaardelijk voor elkaar is.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:22

Ik begrijp TS op zich wel, ik heb zelf in precies zo'n zelfde situatie gezeten. Kijken wat je kan aanpassen om het maar beter voor elkaar te kunnen krijgen terwijl bijna ieder puntje bij de ruiter vandaan komt ipv het paard. Dit zag ik in het begin ook niet, en soms moet ik mezelf ook terug fluiten omdat ik het paard de schuld geef terwijl die gewoon doet wat hij denkt dat er van hem verwacht wordt.

Maar om je te helpen, mijn pony heeft zoals sommige andere paarden soms ook geen rem. En soms remt ze ook te laat naar mijn zin. (Ik rij overigens geen wedstrijden, alleen puur voor de lol soms een onderlinge) Mij heeft het heel erg geholpen om een poos de voorkant los te laten, lange teugels en geen contact, dan terug rijden op je zit. Puur om het mezelf te leren en het paard het te laten begrijpen.

Overigens rende mijn pony ook weg voor het bit, met een myler level 1 doet ze dat niet meer. ;)

Maar dit was mijn tactiek he, ik weet niet of dat voor de fanatieke wedstrijdruiter ook een oplossing is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:34

M_aaikeeexx schreef:
Ik vraag ook om tips voor een ander bit niet om door anderen te worden bekritiseerd over het feit dat mijn paard ongehoorzaam is, dat had ik er ook zelf uitgehaald.
Ik oefen al maanden op dit stuk en het wil op concours nog niet snel genoeg lukken.

Dus alsjeblieft heb je geen tips over bitten reageer niet, ik had niet om andere bitten gevraagd als het met trainen trainen trainen niet was gelukt.
Bedankt!

Dan ga je dus nog niet op wedstrijd omdat je er nog niet aan toe bent, dat is dan mijn insteek. En werk je thuis verder totdat dit voorelkaar is.
Je paard hoort thuis goed te lopen en dan met hetzelfde bit op wedstrijd kunnen.
En ja het heeft zin om bitten te proberen een ander bit kan veel verschil maken, ik zou eerder een dubbelgebroken bit nemen dan een enkelgebroken, maar degene die je daar het best bij kan helpen is een goede tandarts, of een bit passer
Als je een antwoord krijgt op je vraag die je niet aanstaat denk dan eens andersom.. Ik snap dat het confronterende antwoorden zijn van listig liesje en lante maar ze hebben zeer zeker een goed punt en daar kan jij veel voordeel mee doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:01

Dan neem je op wedstrijd een ander (nee niet scherper, ik weet het wel) bit en na 4 wedstrijden is ie dat ook gewoon en loopt ie er gewoon doorheen.
Mijn keuze zou dan eerder zijn om aan je tempo-controle te gaan werken. :) Dat ga je, naarmate je hoger komt, (wat met een toppaard wel de bedoeling is vermoed ik) nog veel meer nodig hebben. :) Als je in de M al problemen ondervindt hoe wil je het dan straks in de GP gaan doen als je van een uitgestrekte galop richting een pirouette moet kunnen rijden? Vragen of ze de ring wat groter willen maken?

Nee, doe gehoorzaamheidsoefeningen, leer hem wachten en reageren, niet alleen vóóruit maar ook terúg is belangrijk. :) Gassen kunnen ze vaak allemaal wel in die midden/uitgestrekte galop, dat terug rijden gaat vaak de mist in. :) Veel meer op controle werken in je training. Rijdt 4 galopsprongen vooruit en dan moet ie terug.
Een paard dat zo moeilijk terug wil komen dat je voltes moet gaan rijden is gewoon niet aan de hulpen... Daar is in de basis iets mis gegaan. :) (en dan heb ik het niet over een keer te enthousiast worden maar als het zo regelmatig gebeurt dat je een ander bit overweegt dan is het wellicht tijd om een stapje terug te doen en te kijken waar het mis gegaan is.)

Als de aanleuning verder goed is, zou ik geen ander bit gaan inhangen met de kans dat ie dat bit niet fijn vindt en dat ie dan helemaal gaat klommelen in die mond. :) Dan ben je nog verder van huis.

Als je terug wil rijden, wat gebeurt er dan precies? Reageert ie gewoon niet of reageerd ie gewoon te traag? Komt ie tegen het bit (je hand?) in? Wat voel jij in je paard, zit ie gewoon niet op te letten? Is ie te enthousiast? Is er wat spanning ? Of is ie gewoon niet gehoorzaam?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:59

Ik had exact het zelfde probleem, maar volgens mijn instructrice echt een gebrek aan kracht in het achterbeen. Nu rustig door getraind met veel korte schakels en het probleem is opgelost.

Een trucje kan wel zijn iets stelling vragen waardoor het paard de hals beter laat vallen en dan terugnemen. Dan blijft hij over de rug, achterbeen erbij en kan hij zichzelf in balans houden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:46

Ayasha schreef:
Dan neem je op wedstrijd een ander (nee niet scherper, ik weet het wel) bit en na 4 wedstrijden is ie dat ook gewoon en loopt ie er gewoon doorheen.
Mijn keuze zou dan eerder zijn om aan je tempo-controle te gaan werken. :) Dat ga je, naarmate je hoger komt, (wat met een toppaard wel de bedoeling is vermoed ik) nog veel meer nodig hebben. :) Als je in de M al problemen ondervindt hoe wil je het dan straks in de GP gaan doen als je van een uitgestrekte galop richting een pirouette moet kunnen rijden? Vragen of ze de ring wat groter willen maken?

Nee, doe gehoorzaamheidsoefeningen, leer hem wachten en reageren, niet alleen vóóruit maar ook terúg is belangrijk. :) Gassen kunnen ze vaak allemaal wel in die midden/uitgestrekte galop, dat terug rijden gaat vaak de mist in. :) Veel meer op controle werken in je training. Rijdt 4 galopsprongen vooruit en dan moet ie terug.
Een paard dat zo moeilijk terug wil komen dat je voltes moet gaan rijden is gewoon niet aan de hulpen... Daar is in de basis iets mis gegaan. :) (en dan heb ik het niet over een keer te enthousiast worden maar als het zo regelmatig gebeurt dat je een ander bit overweegt dan is het wellicht tijd om een stapje terug te doen en te kijken waar het mis gegaan is.)

Als de aanleuning verder goed is, zou ik geen ander bit gaan inhangen met de kans dat ie dat bit niet fijn vindt en dat ie dan helemaal gaat klommelen in die mond. :) Dan ben je nog verder van huis.

Als je terug wil rijden, wat gebeurt er dan precies? Reageert ie gewoon niet of reageerd ie gewoon te traag? Komt ie tegen het bit (je hand?) in? Wat voel jij in je paard, zit ie gewoon niet op te letten? Is ie te enthousiast? Is er wat spanning ? Of is ie gewoon niet gehoorzaam?

Dan mag er stang en trens in... :\

Oke, misschien een beetje flauwe reactie, maar ik vind de toon en de reacties van TS heel naar. Met een ander bit verdoezel je het probleem, voor zover dat kan, want een goede jury trapt daar echt niet in. Een ander bit proberen kan best, maar uit het verhaal van TS maak ik op dat het paard verder goed loopt op het huidige bit en dat echt het terugschakelen het probleem is. En dat moet je nu juist niet aan de voorkant, maar aan de achterkant oplossen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:47

M_aaikeeexx schreef:

Bedankt!

Dan haal je het verkeerde eruit. Je paard is niet ongehoorzaam, je paard is nog niet sterk genoeg in het achterbeen om op achter terug te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:54

Daar loopt ie na verloop van tijd ook doorheen hoor horseware.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:08

Ayasha schreef:
Daar loopt ie na verloop van tijd ook doorheen hoor horseware.

Door stang en trens bedoel je? Hoogstwaarschijnlijk wel. En dan krijg je er hele andere problemen bij als je gaat remmen op de stang. Daarom: oplossen vanuit achter voordat het zover komt, net zoals jij (en vele met ons) ook al aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:11

knollentuin schreef:
M_aaikeeexx schreef:

Bedankt!

Dan ga je dus nog niet op wedstrijd omdat je er nog niet aan toe bent, dat is dan mijn insteek. En werk je thuis verder totdat dit voorelkaar is.
Je paard hoort thuis goed te lopen en dan met hetzelfde bit op wedstrijd kunnen.
En ja het heeft zin om bitten te proberen een ander bit kan veel verschil maken, ik zou eerder een dubbelgebroken bit nemen dan een enkelgebroken, maar degene die je daar het best bij kan helpen is een goede tandarts, of een bit passer
Als je een antwoord krijgt op je vraag die je niet aanstaat denk dan eens andersom.. Ik snap dat het confronterende antwoorden zijn van listig liesje en lante maar ze hebben zeer zeker een goed punt en daar kan jij veel voordeel mee doen.

Juist. Ik denk dat je inderdaad gewoon thuis eerst verder moet trainen en pas weer op wedstrijd gaan op het moment dat jij en je paard rijtechnisch voor elkaar zijn.