tweedehands outdoordekens opnieuw waterdicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

finally

tweedehands outdoordekens opnieuw waterdicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:31

Ik vraag me af dat wanneer je een regen/outdoordeken laat wassen en weer impregneren hij weer dezelfde waterdichtheid heeft als dat wanneer hij vers uit de winkel komt? aangezien de verschillende waterdichtheid van 2000mm/m2 t/m 5000mm/m2?
of zou de opnieuw gewassen deken van 2000mm de zelfde worden als de 5000mm deken.

KimD

Re: tweedehands outdoordekens opnieuw waterdicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:32

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, tot nu toe altijd netjes waterdicht geweest. Ook als ik ze zelf gewassen had. :j

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:42

ik vraag me meer af dat wanneer ik dus een dure merk 2dehands deken koop die opnieuw gewassen is en waterdicht gemaakt dat deze dan ook beter hevige regen tegen houd dan een goedkopere deken tweedehands gekocht die dezelfde behandeling heeft gehad ;-)

en heb je die deken dan alleen gewassen of ook met waterdichtspul behandeld,want zo ik begrijp komt dat spul ook aan de binnenkant en is de deken niet meer ademend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:47

Ik was mijn dekens 1 keer per jaar met de hand en laat ze daarna goed drogen in de zon en tot nu toe nog geen problemen gehad van lekkende dekens. En scheelt ook weer een hoop centen zo.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:11

Waterdichtheid wordt getest aan de hand van een waterkolom die op de stof wordt geplaatst. Men kijkt dan hoeveel centimeter water op de stof kan staan voor het water doorlaat (in een bepaalde tijd). Een deken met een hoger aantal mm waterdichtheid is dus waterdichter dan eentje met een lager aantal. Door dagelijks gebruik van een deken slijt 'ie en wordt de deken ook langzaamaan minder waterdicht. Door te wassen verzorg je wel je deken, maar kun je niet de waterdichte capaciteit vergroten. Hoogstens behouden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:16

Dat is niet helemaal waar, als je een impregneermiddel gebruikt dan kun je een stof wel degelijk meer waterafstotend maken dan ie oorspronkelijk is. Ik was bijvoorbeeld altijd mijn paardenhandschoentjes en vestjes mee als ik mijn jassen of dekens was, die zijn van zichzelf niet waterdicht en worden dat wel na het impregneren.
Het is vooral afhankelijk van je impregneermiddel i.m.o.

Je blijft alleen nog wel met de beperkingen van de stof zelf zitten, je kunt het met een behandeling wel iets verbeteren, maar het verschil tussen een goedkope en kwaliteitsdeken ga je niet overbruggen denk ik. Ik denk dus wel dat je met een duurdere deken met een hogere waterdichtheid per cm2 met die behandeling weer terugbrengt op het oude peil.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:58

@hyppolyte: daar heb je ook wel gelijk in, goede aanvulling. Meer waterafstotend kan en heeft in sommige gevallen ook zeker nut (een waterafstotende winterjas is best fijn als je een hele natte winter hebt).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:55

Als je trouwens zelf gaat wassen dan zou ik dat met nikwax doen trouwens, dat is tot nu toe de enige die ik ook maar enigszins noemenswaardig vind. Heb ook wel andere middelen gebruikt, maar die werken echt lang zo goed niet. Je hebt ook een rugwash ervan.
Het wasmiddel van bucas is trouwens alleen maar een beschermer, geen impregneermiddel.