Butterfly Zadels?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Butterfly Zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 15:40

:wave:
Ik zag zojuist iets voorbij komen wat mij eigenlijk wel heel interessant leek, maar waar ik tot nu toe nog vrij weinig informatie en vooral ook ervaringen over kan vinden!

Dit is wat ik tot nu toe kan vinden:
Citaat:
Het Butterfly zadel onderscheidt zich van andere zadels door zijn unieke zadelboom. Hoewel in Nederland dit zadel nog onbekend is, rijden vele Duitse (professionele) ruiters naar volle tevredenheid met dit zadel. Dit revolutionaire zadel heeft een nieuw type boom. Het bevat geen kopijzer, zoals een traditionele boom. De boom heeft aan de voorzijde twee scharnierpunten per kant. Hierdoor volgt het de vorm van het paard, en kunnen spieren (m.n.de M. Trapezius) en het schouderblad vrij onder het zadel bewegen. Dit maakt dat de Butterfly op veel paarden past en dat paarden ruimer gaan bewegen met meer losgelatenheid en schoudervrijheid. Bovendien is het een kort zadel, waardoor deze ook past op paarden met een korte rug. Maar ook voor ruiters die meerdere paarden per dag rijden is dit zadel een uitkomst. Het is mogelijk meerdere paarden met één zadel te rijden.

Het tweede punt van verschil is de flexibiliteit van het zadel boom
butterfly boom
Het ijzer van de boom links en rechts van de zadelzitting zijn centraal beweegbaar door middel van een scharnier(7), zodat het zadel zich aan het lichaam van het paard aanpast en verhoogde spinale activiteit toelaat. Waar de boom aan de voorzijde naar beneden overgaat in de takken is ook een scharnierpunt(6). Dit komt de schouder van het paard ten goede. Deze kan vrijer bewegen en wordt niet beperkt door de stijfheid van de takken van de boom. Door de flexibiliteit van het zadel is er niet langer een vaste kamerbreedte, omdat het lichaam van het paard de grootte van de kamer bepaalt - past het zadel zich automatisch aan. Het kussenkanaal is zo gedimensioneerd dat het de wervelkolom veel ruimte biedt, maar ook niet te breed, om voldoende ruimte voor de kussen over te laten zodat een groot draagvlak op de rugspieren gerealiseerd kan worden. Er worden gevormde zadelkussens gebruikt met een speciaal ontwikkelde vulling wat een goede aanpassing garandeert aan de individuele musculatuur van de rug van het paard. Ze zijn zo gevormd dat er een groot draagvlak ontstaat en een gelijkmatige gewichtsverdeling wordt bereikt. Om het lendengebied te ontlasten zijn de kussens kort gehouden en lopen niet ver door naar achteren. Het vulmateriaal is absoluut vormvast, waardoor vulling eruit halen, erbij stoppen of nieuwe vulling niet meer nodig is. Omdat het Butterfly zadel zich aan het paard aanpast, kan men het vrijwel op ieder paard leggen. Het is in staat de door training veroorzaakte spierveranderingen/opbouw te compenseren. Ook de opbouw of afbraak van vetweefsel wordt opgevangen. Heeft het paard al spieren die door omstandigheden weggevallen zijn dan kan dit door speciale sjabrakken of zadeldekjes voor de butterfly worden opgevangen.

1. In de dt-zadelboom geintegeerde, stootabsorberende membraam.
2. Onderhoudsvrije beugelriem haak.
3. Kort gesneden kussen voor veel lendenen vrijheid.
4. Singelstoten begeleiders.
5. Verwissebare voorwrongen door klitteband.
6. vertikaal beweegbare vorken voor optimale schoudervrijheid en individuele aanpassing aan de lichaamsbouw van het paard.
7. Horizontaal bewegende scharnieren voor optimale rug activiteit en individuele aanpassing aan de lichaamsbouw van het paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus...
Wie heeft er meer ervaringen met dit zadel? Ik ben erg benieuwd!

A_nouk

Re: Butterfly Zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:50

Mijn stal eigenaar heeft dit zadel onlangs besteld nadat hij er heel positief vanaf gestapt was na een passessie. Paard zou vanuit de schouder ruimer en gemakkelijker kunnen bewegen.

Fysiek heb ik het zadel nog niet gezien, enkel het e.e.a. over gehoord.. Echter wel een prijzig zadel zoals ik heb begrepen, levertijd is wel snel.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:44

Ik heb meerdere paarden gezien die er echt super onder lopen. Met één en het zelfde zadel werd een ronde pony gereden en daarna een reus van 1.80 met een hoge schoft, beide paarden liepen er super onder. Mijn eigen paard rijd ik er ook mee. Ze is inmiddels 24 en bewoog weer als een jonge hinde.

Het is een totaal nieuw concept, er zijn dan ook voorstanders maar er is ook kritiek. De oudere versies hadden wat problemen bij de schanierpunten, die teveel druk gaven. De nieuwere zadels hebben nieuwe schanieren die een maximum uitslag hebben, waardoor drukpunten worden voorkomen.

Dit zadel moet je gewoon zelf gezien, gevoelt en mee gereden hebben om er een goed oordeel over te kunnen vellen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:08

Marquez zijn er ook testzadels van??

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:10

Butterfly ken ik inderdaad wel.
Ik heb gewoon iemand aangesproken die aan het rijden was met dat zadel, ik kon het merkje niet lezen en ik moest gewoon weten wat voor een zadel het was.
Zij vertelde inderdaad wat in het filmpje te zien is, hoe het op meerdere manieren scharniert.

Haar paard was heel erg gevoelig op zadels, en ze hebben jaren nar een geschikt zadel gezocht.
Toen ze ongeveer klaar was met rijden mocht ik het zadel uitproberen (erg lief dat ze gewoon aan een vreemde aanbood even haar zadel laat uitproberen :D ) Heb ik het even geprobeerd, heerlijk zadeltje.

Altijd wel in mijn achterhoofd gehouden maar nooit gedacht dat het voor jou een geschikt zadel zou zijn, daar lag het namelijk op een heel smal paardje.

Helaas is er op bokt ook eigenlijk niets over butterfly te vinden. Fijn dat er nu dus een topic over is, ik ben benieuwd!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:12

stipje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:56

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-25 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:01

Ik ben wel benieuwd naar foto's van ruiters in deze zadels, want als ik de zijkant zo zie is deze enkel voor erg lange ruiters (lange boven benen) of anders word je in de stoelzit gezet.

Ik ken het zadel verder niet dus ben benieuwd

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:01

Ik vraag me wel af hoe stevig het dan is als er twee scharnierpunten per kant inzitten.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:02

Bokker funnyhorses is na lang zoeken op dit zadel uitgekomen. Misschien leuk om haar topic eens door te lezen.

Edit: het topic heet Is dit zadel te klein voor mij?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:10

Het klinkt voor mij als een ideaal zadel voor ons probleem geval ,ook een baroktype met korte rug.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:30

Nou korte rug heeft die van mij niet zon last. Maar eetkamertafelmodel wel :D

@marquez is er veel verschil in de zit tussen de dressuur uitvoering en de VZ??? Ben nl op zoek naar een VZ. Dressuuruitvoeringen mogen niet op rassenshows bij de APHA. En vallen ze kwa zitting klein of normaal. Bij normaal zou ik een 18 inch nodig zijn.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:56

@Rina met vz heb ik geen ervaring. De 17 inch is echt klein. De 18 inch is meer gebruikelijk gezien er geen 17,5 inch bestaat bij butterfly. De 18 inch bied genoeg ruimte ook omdat je met de verschillende kniewrongen veel kunt beïnvloeden betreft de zit van de ruiter. Ik pas in elk geval prima in de 18 inch met mijn broekmaat 42/44☺

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:32

heeft iemand ook een foto van de achterzijde van het zadel?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:35

Bijzonder concept, ben niet direct overtuigd. Het gewicht van de ruiter moet nu eenmaal verdeeld worden en door het scharnierpunt zal het zadel daar minder dragen (als er druk op komt zal het scharnieren namelijk) en zul je dus extra druk krijgen op andere plekken? Ben wel benieuwd hoe paarden op de lange termijn hierop reageren, op een Duits forum toch wel erg wisselende reacties gelezen.

http://www.pferd.de/threads/619508-erfa ... fly-sattel

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:33

Ik heb een zadel. dressuur model gezien op Paard en Koets.
Waarom ik het voorlopig NIET zou willen gebruiken op mijn bredere barokke paarden is
a) de vulling, foam. Heb begrepen dat die ook in de kussens van de normale DT zadels zit. mijn ervaringen hiermee in een springzadel zijn niet positief, vervormt te veel, zakte alle kanten op. Ik kan deze zadels dus nooit opvullen , ben geen voorstander van inlages e.d. Maar ook foam is er niet makkelijk uit te krijgen en te vervangen door wol.
b) kussen kanaal is breed genoeg, misschien te breed naar mijn mening. Maar wat ik voor mijn paarden erg ongewenst vind is dat de stand van de kussen zo is dat ze veel beter liggen op een smal paard met , zeg maar simpel een dakvormige rug. De druk verdeling op een paard met een wat bredere rug is dan zeker niet optimaal.
Het zelfde zadel op verschillende type/ gebouwde paarden leggen, lijkt me niet handig. dit beaamde de duitse standhouder wel.

Tja en of het concept van deze boom, en opbouw verder bij aantal paarden wel zal bevallen, dat weten we pas vaak na een aantal jaren gebruik op verschillende paarden. Idee is nog te nieuw om een gefundeerde mening hier over te hebben. hoe houdt zo' n zadel zich in 5 jaar gebruik??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:44

Wat je zegt Barrye , kussenvorm is voor warmbloedtypes met niet te rond geribt postuur.
Dat is veelal mijn bezwaar bij deze vorm kussens

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:50

Ik ben ook wel erg benieuwd naar dit type zadel en heb nav dat andere topic hier eerder genoemd eens wat gegoogled. Inderdaad wisselende berichten gelezen, ik ben vooral erg benieuwd hoe de druk verdeling van zo'n zadel is tov een 'gewoon' zadel. Zou voor mij wel een uitkomst zijn, een zadel met zo veel schouder vrijheid...

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:00

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:28

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:03

Als deze kussens c.q. de foam vulling zich net zo gedragen als die in andere DT zadels die ik in mijn handen heb gehad en geprobeerd op enkele paarden, dan weet ik het zo net niet. Die zakten over al heen, werden snel erg plat, en zochten vaak hun eigen weg op de paarden rug. Dus maar bontjes eronder en singel vastsnoeren...........ook niet de oplossing. Daar was ik niet echt enthousiast over. De klant wel meer, nl over de aanschafprijs, die was niet zo hoog.....

Schoudervrijheid.....wijds begrip, ook afhankelijk van de plaats van de schouder t.o.v. schoft, beweging van het paard in de voorhand . Wat denk je van een stevige fries met vetbubbels van voren., of een concours tuigpaard die ik vanmiddag voorgeschoteld kreeg met zadelspassen??

Een zadel zoekt zijn weg/balans op de paardenrug. De bedoeling is dat de druk egaal verdeeld wordt, ( of als een paard ergens gevoelig is op de wervelkolom, dit punt iets ontziet) Of dit in de praktijk met butterfly zadel zo is met veel paarden, en of dat na wat intensiever gebruik zo blijft zal de tijd leren. Een zadel is nu eenmaal niet alleen een voorboom, ook de opbouw, leer en vulling, in dit geval foam doen mee in het verhaal.

MarChakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:23

Het eerste wat me opvalt is dat de beugelhaak erg ver naar voren lijkt te zitten, waardoor je eerder stoelzit krijgt.
Van het filmpje wordt ik ook niet enthousiast, vooral niet omdat bij beide paarden extra onderleggers/pads onder het zadel liggen. Zo'n ideale pasvorm hebben deze zadels kennelijk niet...

pien21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:40

romyloverrr schreef:
Butterfly ken ik inderdaad wel.
Ik heb gewoon iemand aangesproken die aan het rijden was met dat zadel, ik kon het merkje niet lezen en ik moest gewoon weten wat voor een zadel het was.
Zij vertelde inderdaad wat in het filmpje te zien is, hoe het op meerdere manieren scharniert.

Haar paard was heel erg gevoelig op zadels, en ze hebben jaren nar een geschikt zadel gezocht.
Toen ze ongeveer klaar was met rijden mocht ik het zadel uitproberen (erg lief dat ze gewoon aan een vreemde aanbood even haar zadel laat uitproberen :D ) Heb ik het even geprobeerd, heerlijk zadeltje.

Altijd wel in mijn achterhoofd gehouden maar nooit gedacht dat het voor jou een geschikt zadel zou zijn, daar lag het namelijk op een heel smal paardje.

Helaas is er op bokt ook eigenlijk niets over butterfly te vinden. Fijn dat er nu dus een topic over is, ik ben benieuwd!

Op de site van http://www.triasequi.nl staat er veel informatie over de zadels. Die heeft ook het springzadel als paszadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:55

Leuk bedacht zo scharnierende flexibele boom. Maar probleem is dat daardoor alles na/voor het scharnier niet meer in verbinding met elkaar staat en daardoor niet meer mee draagt in de druk verdeling. Mensen met beetje technische inzicht zien dat zo.
Of wel met andere woorden het vlak wat de druk van de stijgbeugels moet verdelen is zeer klein. Zolang je alleen maar doorzit zou geen probleem zijn. Maar voor springen of veel licht rijden lijk mij geen geschikt zadel.

pien21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:04

Een vriendin van mij heeft het Butterfly Claudia springzadel en die is juist super tevreden. Het paard springt veel losser en makkelijker. Zeker als hij er voor de sprong wat te dicht onder komt lijkt het net of hij nu sneller is met de voorbenen en heeft meer rug gebruik boven de sprong. Het zadel blijft ook erg goed liggen terwijl het een kort bol rondgeribt beestje is waar veel zadels op naar voren schuiven.