Ik zag zojuist iets voorbij komen wat mij eigenlijk wel heel interessant leek, maar waar ik tot nu toe nog vrij weinig informatie en vooral ook ervaringen over kan vinden!
Dit is wat ik tot nu toe kan vinden:
Citaat:Het Butterfly zadel onderscheidt zich van andere zadels door zijn unieke zadelboom. Hoewel in Nederland dit zadel nog onbekend is, rijden vele Duitse (professionele) ruiters naar volle tevredenheid met dit zadel. Dit revolutionaire zadel heeft een nieuw type boom. Het bevat geen kopijzer, zoals een traditionele boom. De boom heeft aan de voorzijde twee scharnierpunten per kant. Hierdoor volgt het de vorm van het paard, en kunnen spieren (m.n.de M. Trapezius) en het schouderblad vrij onder het zadel bewegen. Dit maakt dat de Butterfly op veel paarden past en dat paarden ruimer gaan bewegen met meer losgelatenheid en schoudervrijheid. Bovendien is het een kort zadel, waardoor deze ook past op paarden met een korte rug. Maar ook voor ruiters die meerdere paarden per dag rijden is dit zadel een uitkomst. Het is mogelijk meerdere paarden met één zadel te rijden.
Het tweede punt van verschil is de flexibiliteit van het zadel boom
butterfly boom
Het ijzer van de boom links en rechts van de zadelzitting zijn centraal beweegbaar door middel van een scharnier(7), zodat het zadel zich aan het lichaam van het paard aanpast en verhoogde spinale activiteit toelaat. Waar de boom aan de voorzijde naar beneden overgaat in de takken is ook een scharnierpunt(6). Dit komt de schouder van het paard ten goede. Deze kan vrijer bewegen en wordt niet beperkt door de stijfheid van de takken van de boom. Door de flexibiliteit van het zadel is er niet langer een vaste kamerbreedte, omdat het lichaam van het paard de grootte van de kamer bepaalt - past het zadel zich automatisch aan. Het kussenkanaal is zo gedimensioneerd dat het de wervelkolom veel ruimte biedt, maar ook niet te breed, om voldoende ruimte voor de kussen over te laten zodat een groot draagvlak op de rugspieren gerealiseerd kan worden. Er worden gevormde zadelkussens gebruikt met een speciaal ontwikkelde vulling wat een goede aanpassing garandeert aan de individuele musculatuur van de rug van het paard. Ze zijn zo gevormd dat er een groot draagvlak ontstaat en een gelijkmatige gewichtsverdeling wordt bereikt. Om het lendengebied te ontlasten zijn de kussens kort gehouden en lopen niet ver door naar achteren. Het vulmateriaal is absoluut vormvast, waardoor vulling eruit halen, erbij stoppen of nieuwe vulling niet meer nodig is. Omdat het Butterfly zadel zich aan het paard aanpast, kan men het vrijwel op ieder paard leggen. Het is in staat de door training veroorzaakte spierveranderingen/opbouw te compenseren. Ook de opbouw of afbraak van vetweefsel wordt opgevangen. Heeft het paard al spieren die door omstandigheden weggevallen zijn dan kan dit door speciale sjabrakken of zadeldekjes voor de butterfly worden opgevangen.
1. In de dt-zadelboom geintegeerde, stootabsorberende membraam.
2. Onderhoudsvrije beugelriem haak.
3. Kort gesneden kussen voor veel lendenen vrijheid.
4. Singelstoten begeleiders.
5. Verwissebare voorwrongen door klitteband.
6. vertikaal beweegbare vorken voor optimale schoudervrijheid en individuele aanpassing aan de lichaamsbouw van het paard.
7. Horizontaal bewegende scharnieren voor optimale rug activiteit en individuele aanpassing aan de lichaamsbouw van het paard.

Dus...
Wie heeft er meer ervaringen met dit zadel? Ik ben erg benieuwd!