Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 10:07

Hopelijk kan de grote club met bokkers mij voorruit helpen in mijn zoektocht naar een passend zadel :D

Momenteel rijd ik met mijn Isabell Werth dressuurzadel, helaas is dit zadel niet passend te krijgen door de lengte van het zadel en de kussen, de vorm van de kussens ter hoogte van de schouder en ook de vorm van mijn paard zijn schoft.

Paardlief is 20-08-2014 door de osteopaat verlost van het e.e.a. aan blokkades, gisteren was ze wederom aanwezig en heeft ze een snelle blik geworpen op mijn paard. Helaas waren er in de relatief korte tijd alweer wat blokkades aanwezig achter het zadel en blijft de bespiering van de schoft achterwege in tegenstelling tot wat er in de afgelopen 2 maanden op de rest van zijn lichaam is veranderd. Kortom we zijn goed bezig maar het zadel belemmert mijn paard.

Het liefst zou ik natuurlijk een maat zadel op de rug van mijn paard gooien maar daar is mijn portemonnee alsook mijn hubbie het niet helemaal mee eens :Y)

Wat zoekt mijn paard:
- Zadel met genoeg kamer ruimte, vanwege de hoogte van het paard zijn schoft
- Zadel met meer ruimte in het tussen kanaal als mijn huidige Wintec Isabelle Werth.
- Zadel dat geschikt is voor rond geribte paarden
- Zadel met een inchmaat van 17,5/ 18, maar zo kort mogelijk is in de lengte van het zadel alsook de uitsteekt van de kussen.
- Zadel met veel schoudervrijheid en absoluut geen recht naar beneden lopen kussens.
- Souffle kussens zou een uitkomst zijn gezien de huidige staat van zijn spieren rondom de schoft.

Daarnaast is het zo dat ik niet zo heel groot van stuk ben en wel graag een redelijk gedwongen zitting in mijn zadel wens.. Echter is het zo dat ik met de lengte van mijn bovenbeen in veel zadels niet uit kom met mijn knie en de wrong, echter gaat bij mij de voorkeur naar een 100% passend zadel voor mijn paard en zoek ik voor mezelf liever naar een andere oplossing. Maar wanneer er natuurlijk een zadel is wat ons beide past zou dit super zijn.

Wanneer ik er aan toe komt, zal ik vanavond de lengte van mijn huidige zadel opmeten, met daarnaast ook de breedte van het tussenkanaal. Hieronder alvast een foto van het betreffende paard, vanavond zal ik mijn best doen om een wat duidelijker foto te maken van hem waar je recht op de rug van het paard kijkt.

Afbeelding

Alvast heel erg bedankt voor alle input die ik van jullie mag gaan krijgen ! +:)+

claud1

Re: Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:18

zadelmakerij polane (hooghalen)

http://www.zadelmakerijpolane.nl/9.-Max ... ucten.html

wij hebben de maxflex - en ik heb al menig zadel een kans gegeven....
irene polane is een zeer vakkundige vrouw die echt alleen uitgaat van
het welzijn van het paard. Je kunt er echt op vertrouwen dat als ze niets
heeft dat perfect past ze dit ook niet verkoopt.

suzannerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:18

Ik ben zelf ook langere tijd opzoek geweest naar een goed dressuurzadel voor mijn Tuigpaard merrie. Ook forse bouw, mij werd Engelse zadels geadviseerd, omdat deze meer ruimte in het tussenkanaal hebben.
Ik heb nu 3 jaar geleden een Barnsby Majestic laten aanmeten en deze ligt nog altijd heel fijn! Persoonlijk vind ik het zadel ook zacht, niet gedwongen, maar wel stevige zit hebben.

succes met je zoektocht!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:19

Ik heb ook een hele zadelzoektocht gehad voor mijn rondgeribte pony. Ze is ook super kort dus ik zie wel wat van jou problemen terug.
Ook ik had een Isabelle werth zadel, maar deze was te lang voor mijn pony.
Ik heb misschien wel 20 soorten zadels gepast bij haar, van hele dure merken naar redelijk goedkoop.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een tekna dressuur zadel. Ik ben hier nu al bijna drie jaar heel erg tevreden over. En gelukje was dat hij helemaal niet duur is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 10:23

Lieve bokkers, alvast bedankt voor de reactie die ik hier in het topic maar ook per PB heb ontvangen!

Zouden jullie mij als jullie tips geven, ook de prijs indicatie van het zadel mee willen geven, en als het kan ook wat er nou met de betreffende zadels zo anders is als hetgeen wat in nu al heb/ aansluit bij mijn wensen ? :)

Overigens ben ik wel absoluut op zoek naar een Engels zadel, hoe goed ik een boomloos zadel etc vind en ik de pluspunten er ook wel van zie is dit helaas niet wat ik zoek :)

Het moeilijke aan alles is dat ik het erg moeilijk vind om een zadel maker te vinden die te vertrouwen is en ook daadwerkelijk de kennis heeft om een zadel voor dit type paard te vinden. Inmiddels heel wat verschillende zadelmakers over de vloer gehad het afgelopen jaar, die allemaal een andere zienswijze maar ook de belachelijkste uitspraken hebben gedaan... Vandaar ook dat ik mezelf eerst heel goed in ga lezen en de osteopaat ga raadplegen alvorens is echt tot koop over ga. Ik ben dan ook eigenlijk niet op zoek naar tips over specifieke zadelmakers maar meer naar type/merken zadels waar ik naar kan gaan kijken!

Bedankt voor de bovenstaande tips, hier ga ik vanavond in ieder geval al eventjes naar zoeken.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:29

de maxflex heeft een uitgebreid assortimend
en staat er om bekend dat ze korte franse kussens leveren
bovendien is het kopijzer een perfect aangekpast kopijzer precies
naar de induviduele schoft. De stijgbeugels kunnen verder verplaats
worden ( via de fabriek) zo heb je een ideale rechte lijn (elk ruiter heeft
een andere bovenbeen lengte nml)
bovendien zit er een flexibele boom en stoort het paard
niet tijdens de wendingen.

matriaal is super en je kunt in verschillende kleuren werken...
wij waren voor alles ongeveer 1500 kwijt maar echt
als we dit meteen hadden gedaan waren we niet zoveel kwijt
aan de dierenartsen - fysio - giropractiker en osteo

heb nog geen enkel zadel zo gezien dat zich zo aanpast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:32

Let er wel op dat de MaxFlex wel bij je moet passen!
Mijn vriend heeft er 1 uitgeprobeerd en vond het helemaal niks. :)

Wij zitten met hetzelfde dilemma, dus ik lees even mee. :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 10:34

Dankjewel voor je aanvulling Claud1 ! :)
Weet jij of ze ook zadels inruilen?

KoudbloedKim kan me voorstellen dat je tegen dat probleem aan loopt met Kim, daar is het rondgeribte van Justus schat ik zo niets bij :j

Ik ga straks gewoon even rondkijken wat ik wil wat past en vooral wat nu voor me te betalen is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:35

Ik heb zeer goede ervaringen met MSFC (voor de brede, korte kwpn'er die ik heb gehad).

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:52

Harry Dabbs is een Engels handgemaakt zadel met franse kussens (kort), breed kanaal, en heeft diverse bomen en het zadel is geheel te bestellen naar wens van de ruiter (bijv. diepe zit, korte kniewrongen etc.) Bovendien een levenslange garantie op de boom.

Loes Zadelmakerij komt aan huis en beoordeeld aan de hand van kale bomen welk model het beste bij het paard past. Kijk op www.loeszadelmakerij.nl Loes Zadelmakerij heeft tevens de MSFC in haar collectie. De MSFC Profesional is speciaal vormgegeven voor paarden met een hoge schoft en wat atrofie (onder ontwikkeling van spieren), de ballonkussens geven een betere drukverdeling waardoor de spieren zich weer kunnen ontwikkelen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:11

Marquez1 , wat is de prijscategorie van beide zadels, en zijn ze tweedehands verkrijgbaar?

Def dankjewel voor je berichtje, maar helaas is Tekna voor mij qua pasvorm echt helemaal niets -O-

Edit: Merk door elkaar gehusseld, Wintec gewijzigd in Tekna!
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 05-11-14 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:16

Het is niet voor Kim hoor, maar voor het paard van mijn vriend. :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:17

Oh dat heb ik trouwens gelezen ! Voor de fries... :)
Wat je ook kunt proberen is Anatomica, vriendin van me heeft dit op haar fries liggen !

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:25

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:35

Sorry ik typ het ook helemaal verkeerd !

Ik bedoelde dat Tekna voor mij qua pasvorm helemaal niets is, ik heb met een uitgebreide pas sessie de vorige keer dit zadel gepast en ik kan met dit zadel helemaal niet uit de weg kan mijn plek in het zadel absoluut niet vinden, sorry ik heb de twee merken door de war gehaald welke destijds in aanmerking kwamen om goed te kunnen liggen op mijn paard :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:35

Harry dabbs / jaguar... iik heb er 1 op proef gejad. Past helaas noet op mijn pony maar prachtig zadel met franse kussens soufflekussens en veel wrong zadel wat ik geoast heb staat nog op marktplaats.is 6 x gebruikt

GvP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:48

A_nouk schreef:
Ik bedoelde dat Tekna voor mij qua pasvorm helemaal niets is, ik heb met een uitgebreide pas sessie de vorige keer dit zadel gepast en ik kan met dit zadel helemaal niet uit de weg kan mijn plek in het zadel absoluut niet vinden

hoi, ik zat ook aan de tekna te denken, dressuurversie mits mijn haflinger dit zou passen. Maar: ik ben ook klein, 1.58m. Komt het bij jou niet uit qua bovenbeenlengte en wrongen of gewoon dat je het niet lekker vind zitten? Als je lengte al niet uitkomt, dan kan ik hem bij voorbaat ook al afstrepen nl.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:53

Ik kom bij heel weinig zadels uit met de lengte van mijn bovenbeen en de wrong, ik zit dan met mijn knie over de wrongen heen.

Maar in dit zadel kreeg ik de juiste plek niet gevonden, ik denk dat je hem persoonlijk eventjes moet gaan passen voor je een beslissing maakt een zadel wel of niet te kopen. Is per persoon verschillende :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:55

Kent and Masters? Wrong kun je aanpassen, voor mijzelf heel fijn omdat ik juist korte benen heb, anders maak ik geen contact zeg maar. Breed kussenkanaal en niet te lang.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:00

Als je een 18 inch neemt, zijn de bladen en dus je wrongen vaak ook langer. Dus als je in een 17,5 past, is dat wellicht beter passend voor je lengte?

Paard wat ik rij ligt een Barnsby op. Geen idee hoe dat zit qua kussens, ik weet wel dat paard ook niet zo'n lange rug heeft en een vrij hoge schoft. De 17,5 inch valt op zich vrij ruim en qua wrongen niet te groot. Ik ben 1.74 en ik ben de langste op stal. eigenaresse zal de 1.70 nog niet halen denk ik..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:06

volgens mij ruilen ze niet iin. Onze bladen zijn trouwens ook langer in verhouding vh zadel
zadel is 16.5 inc met 17 inch bladen en ophanging is verder naar achteren
het rijd anders en moet idd dit wel proberen voor je weet of het bij je past

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:13

Ik zou eens voor een Albion gaan kijken,hele goede zadels en 2e hands goed te krijgen

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:13

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:14

Probleem is dat ik zelf klein ben, maar in verhouding een bovenbeen heb wat langer is en daardoor met mijn knie maar ook met de lengte van het zweetblad in de knel kom.

Knie gaat over de wrong, en ik kom met mijn benen maar net onder het zweetblad uit wat het totale gevoel erg moeilijk maakt.

Maar zoals ik al eerder typte is dit achtergesteld op het hoe het zadel op mijn paard ligt, dit is het aller belangrijkste!

@ Mickamaaike : Een kleinere inchmaat ga ik ook zeker proberen :j het belangrijkste is hoe het zadel gevormd is aan bij de kussens vooraan, het tussenkanaal en de lengte.

----------------

Osteopaat vertelde me dat de bouw van mijn paard erg vergelijkbaar is met Andalusiers hij heeft een robuuste bouw.

Maar het probleem wat zich nu voor doet is dat hij op de schoft ingeslonken is door een zadel waar de kussen niet te vullen zijn ( de wintec) en welke het grootste drukpunt bij het begin van het kussen heeft en daardoor de spieren rondom de schoft geen kans krijgen om te ontwikkelen.

Een smallere boom is geen optie aangezien hij dan gaat knellen en breder gaat ook niet aangezien de kussens dan helemaal in zijn schoft gaan drukken en er geen ruimte meer is rondom de schoft.

Kortom de boommaat is correct voor mijn paard, maar de pasvorm van het zadel sluit niet aan bij mijn paard. Kussens zijn te lang en drukken in de lendenen en de vorm van de kussens bij de schouders sluit niet aan bij zijn bouw :)

Vandaar ook dit topic, ik ben op zoek naar een zadel wat mogelijkheden bied met de pasvorm bij de schoft/schouders, en daarnaast niet lang is maar wel een breed tussen kanaal heeft :)

Overigens, heeft een tweede hands zadel bij mij prijstechnisch de voorkeur.
Weer erg bedankt allemaal voor jullie meedenkende reacties !
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 05-11-14 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:17

Massimo :j