Outdoordeken als onderdeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Outdoordeken als onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:19

Hai!

Kun je een waterdichte deken/outdoordeken van bijv. 100 gram net zo goed als onderdeken gebruiken als een niet waterdichte onderdeken?
Het is zo'n beetje onmogelijk gebleken om een andere optie te vinden voor mijn merrie.

Aan de ene kant denk ik; waarom niet? Een deken is een deken.
Maar aan de andere kant; de buitenstof is afsluitend.
Misschien zit daar nog verandering aan.

petitparis

Re: Outdoordeken als onderdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:22

ik vermoed dat alleen het ademend vermogen daalt.

ik heb ook 2 outdoordekens over elkaar, maar dit is omdat mijn paard een grote winkelhaak had in haar goede winterdeken, had alleen geen zin in nog een extra deken van >200€ dus heb het laten naaien, maar toen was het niet meer waterdicht. Dus nu laat ik het niet meer behandelen voor waterdicht te zijn en gooi ik er een 0grams regendeken over. Geen problemen mee gehad vorige winter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:24

Ik zou zeggen van niet. Een outdoor deken is over het algemeen glad aan de buitenkant.. De andere deken die er overheen gaat, gaat dus gegarandeerd schuiven.
Daarbij kan de onderste deken ook niet meer goed ademen en moet je dus oppassen dat je paard er niet onder gaat zweten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:25

Ik doe het wel altijd, nog nooit problemen mee gehad eigenlijk :)

Schuiven doen ze hier totaal niet.
Laatst bijgewerkt door Elegance_ op 04-11-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:25

Ik heb de winter toen ik dekens gebruikte ook 2 outdoors over elkaar gedaan. Ik had een 0gr fleecegevoerd en een 200g deken. Als het onder de -5°C kwam, gingen ze over elkaar (0°C de 200, 5°C de 0g)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:27

mijn stal- en onderdekens zijn juist gladder aan de "buitenkant" tov de outdoordekens. Maar alleszins nooit problemen gehad met schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:28

Dat ademen is inderdaad waar ik aan twijfelde... kon alleen niet op het woord komen.
Schuiven ben ik ook niet zo bang voor, er zitten genoeg riempjes aan overal. :')

Mizora, heeft dat nut; een 0grams deken over een andere? Daar wordt het toch niet warmer van?

ajesca123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:32

Hier hebben ze ook gewoon een waterdichte outdoordeken op en als het kouder wordt gaat er nog een overheen.
Doe dit al jaren zo en gaat altijd prima!
Heb me een keer laten overhalen tot het aanschaffen van een horseware onderdeken die dus passend zou zijn bij mijn dekens en dat was echt een miskoop.
Zodra ik daar een deken overheen gooide ging de deken schuiven en ze kregen er schuurplekken van.
Dus hier ook gewoon 2 outdoordekens over elkaar en als ze onder de dekens staan te zweten is het gewoon te warm en haal je er een af , die hebben ze dan blijkbaar dus niet nodig ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:38

Doe ik ook elk jaar, soms zelfs 3 dekens over elkaar. Nooit problemen gehad

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:45

Het scheelde behoorlijk wat. Nu heb ik hem sowieso nooit zien trillen, maar hij voelde dan wel beduidend warmer aan. De truc is namelijk dat je stilstaande laagjes lucht creërt, en dat is eigenlijk isolatie. Doordat hij wel fleecegevoerd was, zat er wel een laagje tussen (een regendeken zonder enige voering heeft denk ik minder nut). Maar hij was geen echte grams. Sommige zeggen dat fleecevoering als 50g gerekend moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:47

Oke, nou dan is het probleem eigenlijk wel opgelost, dan doe ik dat gewoon. :j

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:49

Bij mijn paard deed ik dat vorig jaar ook, was aan het sparen voor de Rambo duo outliner en had geen zin om nog een andere deken te kopen. Wel had ik een niet waterdichte outdoordeken van 200 grams en een regendeken van 0 grams. Mijn paard had er geen problemen mee. Nu ondertussen de Rambo duo liner.

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:44

ik vroeg me dit ook af, zouden ze hier van ziek ofzo kunnen worden of moet je het gewoon maar doen ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:48

Ik denk dat je met 2 waterdichte dekens over elkaar wel moet op letten dat het niet te veel afsluit waardoor de huid gaat irriteren/broeien, dan krijg je weer andere problemen...

Ik zou het zelf niet zo snel doen.
Daarbij zijn waterdichte dekens wat vaak steviger/stugger dan stal- en onderdekens, dus zul je eerder drukkingen/schuurplekken krijgen denk ik.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:53

ik doe straks ook de winter deken van vorig jaar met een paar gaatjes onder de 100 grams regendeken die hij nu op heeft. Begin vorig jaar ook een paar maand gedaan en toen erg goed bevallen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:24

ik heb vorig jaar ook een regendeken over een ouder en herstelt dik outdoordeken gegooid. Het ademend vermogen daalt wel wat, dus best dagelijks even deken af halen. Maar verder geen nadelen ondervonden.

Winterdekens die door een ongelukje niet meer waterdicht zijn, zijn me toch net iets te duur om gewoon weg te gooien, dus dan maar herstellen en een 0 grams regendeken erover.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:27

Ik gebruik alleen maar outdoor dekens als onderdekens, vaak de oudere die al wat dunner in de voering zijn.
Man.. Ik heb 6 dieren lopen met 6 verschillende maten, no way dat ik die allemaal ook nog eens een extra binnendeken geef :+
Ze doen het maar mooi met de oudjes eronder, werkt prima :j

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:20

Mocht het geen succes zijn zou je nog kunnen kijken naar dekens met een gesloten voorkant, deze zijn aan te passen aan de borstbreedte van je paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:35

ja hoor, dat kan prima. Grootste nadeel is vooral het schuiven, gladde bovenstof op onderstof is meestal geen zon strak plan. Maar dat valt desnoods op te lossen met er knoopjes aan te zetten (zoals ze bij 4 seizoenen dekbedden doen)
Is het voor Kim? Hou rekening met haar uitgerekende datum, paard dat nog dik onder de dekens staat is niet handig met een veulen.
Is er een reden dat ze dik onder de dekens moet? toen ik mijn trekpaard schoor had ik ze onder een bucas all in one big neck. Die past heel goed op de bredere paarden, wel even een investering, maargoed ...
Momenteel werk ik (niet geschoren) met gewone (goedkope)0 grams dekens, en als het nodig is doe ik er een wollen deken onder, of een decathlon/goedkope staldeken, die dingen vallen heel goed mee van prijs (ik geef nog max 40 euro voor regendekens/ 60 euro voor gevoerde winterdekens).
Met mijn slopers is alles na 1 seizoen toch kapot, 40 euro of 300 euro, maakt geen verschil, dus dan gaan we over op wegwerpdekens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 07:47

Dit topic is al een jaar oud he, Kim krijgt dit jaar inderdaad geen deken op vanwege de dracht. :)

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:20

Hoe dik zijn de outdoordekens die je over elkaar wilt doen ? En wat voor binnenkant hebben ze ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:27

[naam] schreef:
Dit topic is al een jaar oud he, Kim krijgt dit jaar inderdaad geen deken op vanwege de dracht. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:08

KoudbloedKim schreef:
KoudbloedKim schreef:

haha. niet eens op gemerkt. kudde schapen zijn we :D. ik tem even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:24

Is goed. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:08