meer grip met een kunststof zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Quinta_x

meer grip met een kunststof zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:14

Ik rij nu zo'n 2 jaar met een bates dressage dressuurzadel. Nu ik steeds vaker oefeningen en gangen al doorzittend train, wordt het zitten steeds belangrijker. Regelmatig rij ik thuis met mijn barebackpad en hier kan ik veel gemakkelijker en stiller op doorzitten dan op mijn dressuurzadel. Ik geraak ook veel sneller uit mijn balans bij mijn dressuurzadel. Kan dat komen door de cair?
Zijn er Bokkers die van een leer naar een kunststofzadel zijn overgegaan (om de leatherlook van de bbp zo goed mogelijk na te bootsen)
En liggen wolgevulde kussens stiller op paard dan cair? Overigens is de maat van het zadel goed voor mijn paard en mij. Het zadel breder maken is niet de oplossing.

aNoa

Re: meer grip met een kunststof zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:26

Ik ben van wintec 2000 kunststof zadel overgegaan naar Prestige Passion, met extra stroef leer.. Okey, het zadel zelf is natuurlijk al een wereld van verschil, maar mijn benen schoven heel erg op het wintec omdat het zo glad was. Met dit ruwe leer van de Passion heb ik er helemaal geen last van! Dus voor mij is leer beter :) Misschien dat het bij jou ook niet zo zeer aan het kunststof/leer ligt, maar meer aan het model? Ik kan ook niet zo netjes doorzitten met dressuur omdat ik niet genoeg steun accepteer van mijn lange dressuurbeugels (leer zadel van Kentaur), misschien is dat ook een beetje jouw probleem?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:29

Rij al sinds jaar en dag met een bates caprilli, kan daar prima mee rijden geen last van cair.

Als je je zadel te glad vind al eens overwogen om een rijbroek met leren zitvlak te kopen?
Ik vind het hel! Want dan kan ik niet meer vrij bewegen, maar denk dat jij het misschien wel fijn vind zitten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:34

Ik heb een broek met met lederen zit en doe ook al zeep aan mijn kuiten voor betere grip, maar op mijn bbp voelt het vaster/stabieler. Echt raar. Mijn zadel gaat ook van links naar rechts als ik bv zigzag wijken doe of van sb naar renvers ga. Echt vervelend. Zou de cair toch te zacht zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:38

Klinkt meer als niet passend zadel.
Hier totaal niet dat soort problemen, ook nooit gehad.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:43

Toch past het. Maar de cair lijkt me maar prul. Iemand daar nog ervaringen mee?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:51

De cair vind ik ook maar niks, je kan het niet goed laten bijvullen waardoor het zadel dus maar moeilijk passend te maken is.

Wat het glijden betreft: Ik heb een waterdichte rijbroek van decathlon aangeschaft, ik heb nog nooit zo netjes in mijn zadel gekleefd als nu :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:03

Je kan je cair ook laten vervangen door gewone vulling, allicht dat je daar nog wat mee kan?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:09

Eline en sjovir dat is nou nog eens een idee dankje

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:35

Ik rij met de IW van wintec en gebruik de wintec pro jump. In beide zadels zit ik als een huis door de speciale pro bekleding. Ook hebben beide zadels cair, ik ondervind geen enkele hinder van schuiven oid.

Ik zou nog eens met een scherp oog naar je singel kijken Quinta, kan deze mss nog 1 gaatje strakker? Wintec/Bates schuiven net even wat makkelijker dan een ander zadel, mss zit um daar de kneep :-)

Cair wil niet zeggen dat deze niet aan te passen zijn. Uiteraard is een wol gevuld zadel beter op te vullen dan Wintec, maar ze zijn zeker tot bepaalde grenzen nog wat aan te passen. Ik zou hiervoor eens contact opnemen met een wintec/bates dealer. Zij kunnen je een eerlijk advies geven hierover.

Horsecheck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:52

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:59

Ik heb een gewone rechte neopreen singel zonder elastiek. Ik trek tot het niet meer kan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:00

Suede plakt goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:02

Volgens mij ben je zelf al overtuigd dat het cair niet goed is :P Waarom vraag je bokt dan :P

Ik had nergens last van met Cair. Schoof echt niet hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:08

Cair bevalt mij prima. En mijn wintec glijdt niet. Ik merk weinig verschil tussen leer en kunststof, maar kunststof broeit wel in de zomer.

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:33

ik heb ook een wintec het bevalt me super vind een heerlijk zadel zou niks liever willen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 22:44

Een wolletje op je zadel kan ook helpen tegen het schuiven.

Maar wss zet je zadel je in een andere houding dan een bbp. Zelf kan ik bijv. netjes doorzitten zonder stijgbeugels, maar met stijgbeugels gaat het moeizamer, dus mss zoek je zelf onbewust steun op je stijgbeugels?