apple mouth bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cindypony123

apple mouth bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:49

heey allemaal :)

ik heb een vraagje,
ik hoor zoveel goede dingen over apple mouth bitten :)
en zit er over na te denken om cindy op een apple mouth bit te zetten :)
cindy heeft soms moeite om der te ontspannen :(
en om het bit goed aan te nemen (zonder hoofd in de lucht te gooie)
ik heb het er al met mijn instructeur over gehad die zij dat het een goed idee is.
maar ik wil toch even wat ervaringen horen :)

alvast heel erg bedankt
xx madelief

Sokje_6

Re: apple mouth bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:52

Ben bang dat je dat niet oplost met een bit, tenzij het bit de reden is om niet na te geven. Ik heb er ook wat mindere verhalen over gehoord, bitten die snel kapotgaan in dit geval.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:58

Ik rijd ook met een appelgebit, enkelgebroken. Hebben deze erin gehangen toen mijn paard bij het zadelmak maken het bit moeilijk wou aannemen, met dit bit ging dat beter en begon ze er mooi op te knabbelen. Helaas ging ze er na een tijdje teveel mee spelen (dus met het hoofd schudden enz, omdat ze te gefocust was op het bit), daarom er weer uit gehaald. Toen een tijd met normale enkelgebroken trens gereden, maar nu sinds een week het appelbit er weer in gehangen, om te proberen of ze hier wat minder heftig op reageerd.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:58

Het zijn hele 'lieve' bitten, maar door de appel smaak gaan ze er veel op kauwen waardoor er scherpe randen ontstaan, en het dus juist niet meer lief is. Ik moest om de twee maanden een nieuwe kopen, maar daar zijn ze toch net wat te duur voor...

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:14

en ik was er wat vergeten bij te zetten trouwens :)
wt is hetverschil tussen happymouth en applemouth

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:24

Happy mouth is volgensmij gewoon een merk dat appelbitjes verkoopt. Apple mouth ken ik niet? Is dat niet gewoon een andere benaming voor dit soort bit?

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:28

weet ik echt niet :)
maar ik ben nu dus heel erg benieuwd welk bit wel een mooie oplossing zou zijn?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:32

Dat ligt eraan wat het probleem is....In de meeste gevallen is het bit sowieso het probleem niet, maar moet je het toch rijtechnisch oplossen. Maar soms is het bit bijvoorbeeld te groot (te dik) voor het paard waardoor het de mond niet fijn kan sluiten, dan kan een maatje dunner een oplossing zijn. Ook hebben paarden vaak wel een voorkeur voor dubbel- of enkel gebroken. Paarden die onrustig zijn in de mond of erg gevoelig, rijd ik vaak op een bustrensje, willen ze juist snel iets te veel vasthouden is meestal een watertrensje fijner. Maar dit gaat dat om kleine aanpassingen die ook maar leiden tot kleine verbeteringen, een paard dat net iets fijner in de aanleuning wordt of net iets stiller in de mond wordt. Een probleem zoals jij nu hebt, het bit helemaal niet aannemen en het hoofd wegsteken, valt echt maar in zeer grote uitzonderingen op te lossen met een ander bit.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:34

Ik gebruik zo'n bit (enkel gebroken) en mijn verzorgpaard gaat er niet op kauwen of iets. Heb het gedaan omdat een ijzeren bit indoen hij helemaal niet graag doet en dit sneller gaat en het ook minder ijzig koud wordt in de winter. Ik rij voornamelijk gewoon buiten en vind ze daarvoor gewoon prima in het gebruik. Hij reageert er prima op dus laat het lekker hangen.

Je zou het bij jouw paard kunnen proberen of ze er goed op reageert. Niet geschoten is altijd mis zullen we maar zeggen maar qua rijden zul je het eerder rijtechnisch op moeten lossen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:40

Happy mouth bitten.....Ik heb er sinds een paar weken een ongebroken waterstang (zacht en buigzaam)
in hangen, hij neemt het bit mooi aan en is superstil in de aanleuning.

Mijn paard heeft moeite met (harde) metalen bitten, erg gevoelig bekkie waardoor hij vaak te los is voor en te druk wordt in de mond.

Ik ga nu ook de stang en een enkelgebroken trens aanschaffen als S&T set, want dit materiaal bevalt hem heel goed!

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:36

listiglistje schreef:
Happy mouth bitten.....Ik heb er sinds een paar weken een ongebroken waterstang (zacht en buigzaam)
in hangen, hij neemt het bit mooi aan en is superstil in de aanleuning.

Mijn paard heeft moeite met (harde) metalen bitten, erg gevoelig bekkie waardoor hij vaak te los is voor en te druk wordt in de mond.

Ik ga nu ook de stang en een enkelgebroken trens aanschaffen als S&T set, want dit materiaal bevalt hem heel goed!

zou dit een goed bitje zijn volgens u ?
http://www.agradi.nl/imperial-riding-happy-mouth-waterstang-13-5cm.htm?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=default1

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 19:38

Je zou ook kunnen denken aan een leren bitje. Licht heel stil in de mond, waardoor het paard lekker ontspannen loopt.

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:44

winnie70 schreef:
Je zou ook kunnen denken aan een leren bitje. Licht heel stil in de mond, waardoor het paard lekker ontspannen loopt.

heb ik al geprobeerd, maar daar liep ze heel erg mee te klieren (tong over bit gooien, met hoofd schudden)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:21

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:46

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:50

ow maar dan heb ik nog een vraag...
mag ik dit bit ook met mijn wedstrijd gebruiken ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:53

cindypony123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:57

listiglistje schreef:
cindypony123 schreef:
ow maar dan heb ik nog een vraag...
mag ik dit bit ook met mijn wedstrijd gebruiken ?

ja, zie bit 9 + tekst erboven https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf

dank u wel !
ik ga vrijdag nieuw hoofdstel kopen en binnekort ook dat bitje <3