De altijd lastige boommaten.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

margriet94

De altijd lastige boommaten.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 13:33

Hallo,

Ik ben rustig op zoek naar een ander zadel. :):) (Rustig omdat ik niet direct een nieuwe moet maar wel wil) Zadel waar ik nu in rij is voor mij een klein beetje aan de kleine kant. Op mijn stage word er bijna alleen maar gereden met Anatomica zadels en heb hier dan ook mee gereden. Dit beviel mij priiiima en zou er dan graag zelf ook een willen. Dan komt eerst het budget.. Mijn oog is op een Anatomica octant gevallen. Betaalbaarder dan de Cygnus maar nog steeds een top zadel. Als je dat dan zo ongeveer hebt uitgevogeld komt het probleem welke boom maat je moet hebben...
Het zadel waar ik nu mee rij is een JC Saphir zadel (Ook een erg fijn zadel) en deze heeft een boommaat van 31.. een vriendin vertelde mij dat de 4 overeen komt met 33/34.. Dit zou betekenen dat 31 een 2 is.. Nu heb ik zo mijn twijfels. Natuurlijk is elk paard anders maar ik kom boommaat 2 van Anatomica bijna nooit tegen en op stage zeggen ze dat 3 wel de meest gangbare maat is...
Mijn paard heeft zelf weinig schoft maar is normaal breed. Ik vind haar absoluut niet smal maar omdat ze zo weinig schoft heeft durf ik eigenlijk ook niet zomaar een zadel te halen met boommaat 3. Ook omdat ze daar wel een beetje te duur voor zijn..
Natuurlijk weet ik dat het zadel altijd moet worden na gekeken door evt. een zadel maker als je er zeker van wilt zijn dat ie goed ligt maar ik denk als iemand mij nou kan voorzien van wat informatie zou natuurlijk heel mooi zijn :D

Ook recenties over het Anatomica octant zadel zijn altijd welkom hoor! Ben er zelf helemaal weg van op andere paarden maar wil graag wat meer informatie!

Groetjes Margriet :evaw:

IvankBacardi

Re: De altijd lastige boommaten.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:37

zadel ophalen om te passen en je paspoort oid achterlaten misschien?

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 13:38

Was mijn idee inderdaad ook, probleem is dat de meeste 2e handse uit brabant komen en dat is toch iets uit de richting met mijn Beetsterzwaag... (bij Heerenveen in Friesland)
Vaak willen de verkopers hun zadel wel opsturen maar dan moet je hem ook meteen kopen..

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:41

oja das inderdaad een heel stuk haha kan je niet op je stage even wat verschillende boommaten passen?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:46

Ik weet dat ruitershop/zadelmakerij Beerens uit Scharnegoutum ook Anatomica heeft. Misschien dat die een tweedehands heeft?

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 16:13

Ohh zal ik daar eens informeren! Die zitten iig wat meer op de route :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:16

Als ze bij jou op stal die zadels hebben. Kan je dan niet eens een maat 2 of 3 erop leggen!? Om te kijken wat er op het oog het beste uitziet? En daarna op zoek naar een zadel en die laten tjecken en de wol laten aanpassen door de zadelpasser?
Ik zou er sowieso niet mee gaan rijden alvorens er een zadelpasser na heeft gekeken.

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:23

Het is op mijn stage en myn paard staat thuis. Plus dat niemand een maatje 2 heeft.. ik zou indd een 3 kunnen proberen en dan kijken of het wat is.. maar ja het zijn dure zadels waar iedereen zuinig op is wat ik wel begrijp! Nee er mee rijden was ik indd niet van plan.

Iemand ervaring met een JC zadel en de boom maten daarvan?? :D