Onze zoektocht naar een zadel met een dragend vlak van 43cm!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onze zoektocht naar een zadel met een dragend vlak van 43cm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:46

Hai, :wave:

Gisteren is de zadelmaker geweest voor [naam]'s Fries, [naam].
We hebben veel uitleg gekregen en zowel [naam] en [naam] zijn helemaal opgemeten.
Nu blijkt dat [naam] een erg korte rug heeft en het dragend vlak van het zadel maar 43cm mag zijn.

Ons is o.a de Massimo Dressuur II aangeraden, maar n.a.v een lopend topic hier op Bokt, twijfel ik sterk of die past bij [naam].
Hij is namelijk 1.86m en ook al heeft hij geen erg lange benen, als ik de andere foto's in dat topic bekijk...

Ook konden we kiezen voor een Schleese, maar 4000 euro ligt iets boven ons budget. :+

De MaxFlex zat ook niet lekker, dus ook die valt af.

Nu is onze zoektocht dus echt begonnen en ik vroeg me af; zijn er nog meer mensen met een paard met zo'n kort dragend vlak?

Dit is het paard, een Friese merrie (geen typische Friezenrug) van ongeveer 1.56m.

Afbeelding

[ITP] |Verjaardagsverrassing| Omdat je voor mij zo speciaal bent!

Roosyes

Re: Onze zoektocht naar een zadel met een dragend vlak van 43cm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:50

Ja, mijn fjord heeft ook een klein draagvlak. Bij haar is toen de thorowgood cob dressuur aangemeten. Echter was dit zadel helemaal niet passend. Ik ben toen (omdat ik het echt niet meer wist na 8 jaar zoeken) overgestapt op een Barefoot maat 1, deze is te lang, maar hij draagt niet op het stuk dat net te lang is. Het is een boomloos zadel. Ik heb hem gekocht met het idee van we kunnen altijd verder kijken. Maar stiekem begint het zadel me erg te bevallen, het zit alleen te breed voor mijn heup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:53

[naam] wil graag wedstrijden gaan rijden en heeft dan liever een zadel met boomm
Maar het is echt lastig!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:54

Ik weet toevallig dat een Tekna 17inch een kussendraagvlak heeft van 42 cm. De dressuurversie zit je vrij opgesloten maar de vzh is heel vlak. Waardoor ik met mijn maat 40/42 nog makkelijk een hand over heb bij de 17inch.

Edit: Misschien heb je iets aan dit topic? [HAR] Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:58

KoudbloedKim schreef:
Maarten wil graag wedstrijden gaan rijden en heeft dan liever een zadel met boomm
Maar het is echt lastig!

Ja, ik rijd lange afstanden en ik heb ook liever een boomzadel. Maar in de tussen tijd kan ik nu wel rijden en verdwijnen alle drukplekken van mijn oude zadel :).

Overigens mag je met de dressuur versie volgens mij gewoon starten!
Ik ga het topic ook maar eens door lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:59

Bedankt voor de tip!

Dat topic had ik inderdaad gezien, maar 43cm is i.m.o extreem kort.

Roosyes, het zou een eventuele tussenoplossing zijn. :j

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:01

Kent en Masters? Cob versie?

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:02

Mijn paard heeft ook een redelijk kort draagvlak (weet de centimeters niet meer precies) en mij werd ook de Schleese zadel aangeraden... Dit werd mij qua prijs wel erg duur... Ik heb nu via een stalgenoot van mij een Hennig zadel. Dit is een Duits merk en niet heel bekend in Nederland, maar is qua type vergelijkbaar met Schleese. De vormgeving van het kopijzer komt aardig overeen.
Nu zijn dit nieuw ook enorm dure zadels, maar als je een beetje handig bent op Ebay, kun je daar voor een redelijke prijs, goede zadels krijgen. Zo heeft mijn stalgenootje daar 3 super nette Hennig zadels weggehaald.
Ik vind het een erg fijn zadel; kort, erg breed tussenkanaal, dus veel ruggengraat-vrijheid en niet van die enorme kussens eronder zoals Hulsebos e.d hebben. Mijn paard loopt er super fijn onder vergeleken met haar oude Anatomica zadel.

Succes met je zoektocht!!!!!!!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:03

Laat me raden... Je bent bij een zadelmaker in een klein dorpje in Drenthe geweest? O:)

Als ik jou was, dan zou ik verder kijken. Er zijn meer mogelijkheden en ik spreek uit ervaring (met mijn zadel van 3800€ die ligt te verstoffen in de kast met haar oplegvlak van 43 cm -:(- )! Ninon Schutte (heb ik nu een super zadel van mét kort oplegvlak) en bijvoorbeeld Butler zadels (even googlen).

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:05

Hahaha, Olympia96: ik weet precies wie jij bedoeld!!!! Die heb ik er ook bij gehad...

Ook heb ik Ninon Schutte erbij gehad; topvrouw en levert topzadels! Dus misschien kan zij ook wat voor jullie betekenen TS! Helaas had zij geen passend zadel voor mij (alles schoof naar voren), maar ze is enorm eerlijk en ken meerdere mensen die wel een fijn zadel hebben van haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:06

Kenjeme, lijkt nog te lang.

ChelseaII, dat is inderdaad wat wij zoeken, ook veel ruggegraatvrijheid!
Ik ga kijken. :j

Pb.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:08

ChelseaII schreef:
Hahaha, Olympia96: ik weet precies wie jij bedoeld!!!! Die heb ik er ook bij gehad...

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:11

Op internet zijn alleen maar goede recensies te vinden, 2 van de 79 zijn minder positief.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:16

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:23

Sella zadels zijn kort!
Ali van het Gooische zadelhuis komt door het hele land. Kijkt echt naar paard en ruiter en smeert je niet zomaar een zadel van hem aan (bij ons wilde hij eerst ons huidige zadel passend proberen te krijgen, en dit is ook gelukt). Hij is niet duur en neemt de tijd. Echt een fijne man met verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:48

Afspraak voor volgende week zaterdag staat met deze man! :j

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:50

Ik heb een startrekk dressuur op mijn kruising fries x ijslander met korte rug liggen...

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:59

Ik had hier vorige week een harry dabbs / jaguar liggen om te proberen .. met wijde boom. Nieuw zadel voor 2 e handse prijs alleen te wijd voor mijn paard..door de franse kussens heel kort.. blijf vooral ook goed op je eigen zitgenot denken...43 cm is wel heel weinig. Heeft hij het laten voelen (n.a.v 18e rib)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:12

Ik krijg een rossner spring 16 inch. Deze us 43 cm.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:14

Marjo89: de persoon die in het zadel moet is 1.86 m, dan pas je niet in 16 inch.. ts: fijn dat je een andere zadel maker last komen.. 43 cm lijkt mij weinig.. zelfs mijn kleine korte arabiertje kon 48 cm hebben

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:16

De thorowgood t4 cob gp versie is nog korter dan de dressuurversie. Misschien een optie?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:16

KoudbloedKim schreef:
Afspraak voor volgende week zaterdag staat met deze man! :j

Hou ons op de hoogte! :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:29

Ik zou je Ninon Schutte aanraden. Een heel kundige vrouw die echt met je meedenkt en eerlijk zegt wat wel en niet kan.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:35

Kijk ook eens naar (moderne) IJslander zadels, zoals van Prydi. Vaak verschillen ze niet wezelijk van dressuurzadels behalve dat de zit vaak wat minder opgesloten is, maar zijn wel voor korte ruggen gemaakt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:42

robbie88 schreef:
Marjo89: de persoon die in het zadel moet is 1.86 m, dan pas je niet in 16 inch.. ts: fijn dat je een andere zadel maker last komen.. 43 cm lijkt mij weinig.. zelfs mijn kleine korte arabiertje kon 48 cm hebben

Vertel mij is waarom niet. 16 inch gaat over het zit vlak. Niet hoe lang iemand is.
Ik twijfel wel beetje 43 voor een Fries is wel kei weinig. Hopelijk vinden jullie een zadel.

Persoonlijk vond ik massimo met Franse kussens 400 x niks. Alsof je een berg op je paard hebt liggen. En je daarop zit. En geen contact hebt met je paard.

Mijn pony van 1,40. Kon 45 cm kwijt. Dus weet hoe moeilijk het is.