Welk kaakgekruist hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Welk kaakgekruist hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:06

Lieve bokkers, help!

Ik en mijn Fjordenmans rijden nu sinds 3 maanden bitloos en dat bevalt super :j
We rijden al jaren buiten met een touwhalster, maar helaas mag je daar niet mee starten.
Toen ben ik een kin- en kaakgekruist hoofdstel gaan proberen, en dat laatste beviel super.
Een side-pull hebben we ook geprobeerd maar hierin mis ik een beetje "perfectie".

We zijn begonnen met het Horze hoofdstel, helaas is de kwaliteit van dit hoofdstel niet super ;(
Een van de riempjes die onder de kaak door gaat is aan het scheuren, waardoor ik het hoofdstel nu niet meer vertrouw. Ik heb dit trouwens ook doorgezet naar Horze dus ik ben benieuwd naar hun reactie.

Nu was ik aan het kijken naar de F.R.A. hoofdstellen maar lees hierover voornamelijk negatieve reacties.
Dus mijn vraag is eigenlijk

Met welk kaakgekruist hoofdstel rijden jullie?

Het liefst zou ik er een willen met touw i.p.v. leer zoals de F.R.A. Dietsji omdat ik het idee heb dat de release hiervan een stuk beter is.

Ik ben benieuwd!

Groetjes Sanne {:}

PreHungaro

Re: Welk kaakgekruist hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 21:35

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:50

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:56

Als ik bitloos rij met Bitloos hoofdstel F.R.A. Igor: Klik , Klik

Ik rij ook met bit hoor maar als ik bitloos rij is het met dit hoofdstel. Vind het zelf een erg fijn hoofdstel en als hij vies is gooi je hem gewoon in de wasmachine. Super makkelijk :D Enigste nadeel: de teugels zijn belachelijk lang.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 12:04

Gydja: bedankt maar hier mag ik helaas geen wedstrijden mee starten :(

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 12:05

Even voor de duidelijkheid. Het gehele hoofdstel moet van leer zijn alleen de keelriemen heb ik liever van touw ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:14

Ah dat was niet helemaal duidelijk omdat je in je openings post zet ''met touw i.p.v. leer'' Dus dacht dat je zo iets bedoelde. Je zou eigenlijk eens moeten kijken of je van iemand wat kan uit proberen zo dat je zelf kan voelen wat jij en je paard het fijnste vinden.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:57

keeyzie schreef:
Het liefst zou ik er een willen met touw i.p.v. leer zoals de F.R.A. Dietsji omdat ik het idee heb dat de release hiervan een stuk beter is.

Dat is precies de reden dat ik de FRA Dietsji heb gekocht. Ik wilde een leren neusriem, maar nylon (ronde) touwtjes onder de kaak i.v.m de release.
Ik heb vele bitloze, kaakgekruiste, hoofdstellen geprobeerd, maar dit is voor mij de fijnste!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:13

Ik heb vandaag een testrit met de F.R.A. Flandy gemaakt
Het is alleen een Side- Pull

Mooi hoofdstel met een stabiele ligging

Afbeelding

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:16

Er zijn ook mensen die ze op maat willen maken misschien op de manier hoe jij ze wil ?
Misschien vind je dan precies wat jij wilt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:14

Ik was tevreden over de Fra dietsji, alleen mijn paard was er niet tevreden mee _O-
Nu heb ik de sidepull Fra pardoes.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:22

Nutural Bridle wil ik graag ook nog eens proberen. DIt lijkt meer op een gewoon hoofdstel volgens de omschrijvingen. En wat minder ruis bij de kaken. VInd touw nog al snel stug lijken en slechte realse denk ik dan.

Ik zoek nog naar een goede. Mijne loopt super slecht op side pull. Iets beter op kaak maar ook niet geheel. Vind de oordruk niet fijn en neus ook niet zo. Komt weleens voor.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:05

Ik had het inderdaad een beetje vaag omschreven. Maar inderdaad ik heb de FRA dietsji vandaag ook in handen gehad en de kwaliteit viel me reuze mee.

Die nutural spreekt me ook aan alleen heb ik nog geen verkooppunt in Nederland kunnen vinden. Helaas hadden ze bij eppljejeck alleen de blauwe en roze variant van de dietsji, dus ik denk dat ik hem ga bestellen bij divoza.

Iemand ervaring met die USG die ik hier eerde plaatste? Die lijkt me ook erg fijn en mooi.
Ik ben er al wel uit dat kaakgekruist voor ons her beste werkt. De sidepull is heerlijk voor de buitenrijden maar dressuurmatig kom ik daarmee wat te kort.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:07

Blauw is anders ook mooi hoor xd

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:08

Klopt maar ik start ook wedstrijden en ben meer van de rustige kleuren. Dan wordt het altijd meteen zo Penny vind ik :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:17

Ik ben zelf geen fan van hoofdstellen met een gekruiste teugelvoering omdat ze vaak een minder goede release hebben. Juist daarom vind ik een sidepull wel fijn, maar ieder zijn smaak. :)
Kies inderdaad voor een hoofdstel met koordjes zodat de release zo goed mogelijk is.

Is het probleem dat je dat niet kunt vinden, zoek je verkoopadressen, of ben je benieuwd naar de ervaringen met verschillende modellen? :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:23

Ervaringen met verschillende modellen eigenlijk.
Mijn voorkeur gaat nu uit naar die van USG omdat ik het idee heb dat de leren ondelej iets dunner zijn dan die van FRA, die vond ik namelijk een beetje "lomp" het koord van beide hoofdstellen lijkt hetzelfde.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:53

Als je de Nutural zou willen proberen wil ik die best voor je doorsturen? Dat scheelt verzendkosten? Ik twijfel ook of ik die nog wil testen.

Tja TurdusMerula; Mijne loopt op een side pull echt rot.....druk op neus vind hij helemaal niets....dus dat werkt niet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 12:39

Ik heb gisteren toch de FRA dietsji gekocht. Wel een maat full want bij cob kwamen de bakstikken te dicht bij zijn ogen. Ik ga hem vandaag of morgen even passen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:24

Let ook op de juiste maat van de frontriem, als die krap is kan dat ook voor lastige bakstukken zorgen. :)

Goed dat je bitloos probeert. :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:28

Ik heb een kaakgekruist hoofdstel van Emiel Voest. Heb diverse gehad/geprobeerd maar blijf terug komen op de EV.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:59

TurdusMerula schreef:
Let ook op de juiste maat van de frontriem, als die krap is kan dat ook voor lastige bakstukken zorgen. :)

Goed dat je bitloos probeert. :)

De frontriem past helaas zowieso nooit bij mij fjord maar heb gelukkig een andere die wel past.
Heb het hoofdstel net gepast en hij zit perfect. De riempjes naar de neusriem toe zijn wel wat breder dan bij een gemiddeld hoofdstel maar voor de rest is hij prima ook lekker zacht onderlegd.

Ik rijd inmiddels al ruim twee jaar bItloos, dressuurmatig nu 3 maanden bevalt super!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 14:37

Vandaag voor het eerst met het hoofdstel gereden, bevalt prima!
Een mooie Ukkie frontriem is onderweg en dan is hij helemaal af, de teugels zijn helaas wel wat te lang :(

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:39

+:)+ +:)+ +:)+