Gebroken bit maar een rare uitvinding?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Gebroken bit maar een rare uitvinding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 14:12

Ik was laatst eens goed aan het nadenken ;) en kwam tot de conclusie dat ik het bestaan (en stempel tot 'meest vriendelijke bit') van het gebroken bit nogal raar vind.
Als ik logisch nadenk kom ik bij dit: bij het aannemen van de teugels knijpt het bit de tong en lagen samen (notenkraker-effect) en prikt de punt in het gehemelte. Hoe kan het dan dat dit bit als vriendelijk wordt gezien en zoveel wordt gebruikt?

(Deze vraag is niet om iemand voor de kop te stoten ofzo. Gewoon een vraag, uit interesse. :j )

Arantes

Re: Gebroken bit maar een rare uitvinding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:15

Enkelgebroken wordt over het algemeen ook niet als vriendelijk gezien, inderdaad door het notenkraker effect.
Bij dubbelgebroken kan dit echter niet en daarom wordt deze variant wel als vriendelijk gezien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:17

Ik vind het fijner omdat je beide onderdelen los van elkaar kunnen bewegen, daarbij reageert Xander enorm slecht op een stang.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:21

Het in het gehemelte steken is niet helemaal waar, laatst nog even aan de tandarts gevraagd :)
Het kan alleen maar in het gehemelte steken wanneer er naar beneden word getrokken aan de teugels.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:25

Dat dit bit in het gehemelte prikt is echt onzin net als dat het bit de tong klemt dat zou betekenen dat het bit met de ringen naar beneden in de mond zou moeten hangen wat niet het geval is.

Een enkel gebroken kan enkel een v op de tong vormen maar dan is het bit toch echt te groot om dat te kunnen.

Alles bij elkaar is dit voor de juiste mond en paard/ruiter combi geen onvriendelijk bit net als dubbel gebroken of ongebroken dat niet is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:33

ElineCath schreef:
Het in het gehemelte steken is niet helemaal waar, laatst nog even aan de tandarts gevraagd :)
Het kan alleen maar in het gehemelte steken wanneer er naar beneden word getrokken aan de teugels.

Klopt, als het paard met de neus naar voren loopt.. Maar met de neus naar beneden, oftewel aan de teugel, krijg je dus wel druk naar 'beneden' en de punt van een gebroken bit wijst dan dus wel richting het gehemelte.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:27

Nee hoor, als jij op je paard zit die gewoon nageefelijk loopt, zal het bit niet in het gehemelte prikken, het bit buigt dat met de punt naar voren. Met naar beneden trekken bedoel ik als je naast je paard staat en je trekt de teugels naar de grond. Helaas zullen bitten altijd een struikelblok blijven onder bokkers, en dan vooral de hypocriete bokkers (sorry, val me niet aan). Een bit zonder hefboomwerking zal wanneer de ruiter op de juiste manier contact heeft met de teugels, een paard niet pijn doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:28

De vraag is maar net of een ruiter altijd op de juiste manier contact heeft met de teugels...

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:32

Dat is zeker waar! Maar als pietje uit weet ik veel waar foto's op bokt plaatst met streng gebruik van het bit, kunnen wij als bokkers van achter onze computer pietje niet dwingen dit anders te gaan doen. Je kan tips geven, maar je kan niks afdwingen of controleren.

Je kan je druk maken over het arme paard van pietje, maar iets waar je geen invloed op hebt, kun je beter loslaten dan over te gaan zitten piekeren. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:48

Zo stikt het van de rare uitvindingen / gebruiken als je er over na gaat denken :j

Heel veel dingen lijken heel gewoon omdat je het zo gewend bent, maar als je er even naar kijkt alsof het niet gebruikelijk maar een nieuw idee is dan is het ineens toch wel erg gek :)

Überhaupt een bit....stel dat het niet zou bestaan.

En er verschijnt een berichtje hier op Bokt dat er een bit is uitgevonden, een stuk metaal dat je in de mond van een paard doet zodat je daar aan kan "trekken" om het dier te sturen.... denk dat bijna iedereen er schande over zou spreken en geen goed woord voor de bedenker over zou hebben :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:54

pmarena schreef:
En er verschijnt een berichtje hier op Bokt dat er een bit is uitgevonden, een stuk metaal dat je in de mond van een paard doet zodat je daar aan kan "trekken" om het dier te sturen.... denk dat bijna iedereen er schande over zou spreken en geen goed woord voor de bedenker over zou hebben :P

Zeker! En helemaal als je er aan toevoegt dat er dan een riempje om de mond wordt gedaan zodat de mond van het paard goed dicht wordt gedrukt om extra goed dat sturen te voelen en dat er ook nog stukken ijzer gebruikt worden met een verlengstukje als soort van stuurbekrachting zodat je als ruiter niet zo hard hoeft te trekken voor hetzelfde effect. Anders krijgt de ruiter zere handen en spierpijn in de armen en dat vind die natuurlijk niet zo fijn. :P

en nee ik ben zeker niet ant-bit maar gek is het eigenlijk wel als je het van een afstandje bekijkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:57

Of het een theoretisch vriedelijker is dan het ander is totaal irrelevant als het paard zelf een duidelijke voorkeur toont.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:04

troi schreef:
pmarena schreef:

Zeker! En helemaal als je er aan toevoegt dat er dan een riempje om de mond wordt gedaan zodat de mond van het paard goed dicht wordt gedrukt om extra goed dat sturen te voelen en dat er ook nog stukken ijzer gebruikt worden met een verlengstukje als soort van stuurbekrachting zodat je als ruiter niet zo hard hoeft te trekken voor hetzelfde effect. Anders krijgt de ruiter zere handen en spierpijn in de armen en dat vind die natuurlijk niet zo fijn. :P

en nee ik ben zeker niet ant-bit maar gek is het eigenlijk wel als je het van een afstandje bekijkt

Zo denk ik er ook over :j

Een bit is een idioot iets als je even er naar kijkt alsof het een nieuw idee is.

De enige reden dat ik in het algemeen (voor anderen :P ) niet totaal anti-bit ben is omdat je toch gewend bent om te zien dat het zo'n ramp niet lijkt te zijn voor de paarden als er redelijk normaal mee omgegaan wordt. Puur gewenning dus waardoor een bit "normaal" is voor ons.

Maar dat is ook bij veel mensen die beginnen met rijden op een beetje een foute manege ofzo :=

Die vinden het dan meestal doodnormaal dat de paarden daar altijd in hun hok staan, en met een ruk-pluk-schop de baan rond moeten en niet moeten zeuren. Hoefijzers moeten omdat de hoeven anders teveel slijten. Van gras en hooi worden ze dik. Brokken hebben ze (veel) nodig voor de energie, je kiest een zadel dat je mooi vindt en fijn zit op het zadelbokje in de winkel en dat vooral niet boomloos is want een zadelboom verdeelt het ruitergewicht, een hackamore is zielig want daarmee kan je de neus breken, bitloos is gevaarlijk, hengsten zijn gevaarlijk, en paarden moeten vooral niet in een groep op de wei want anders lopen ze blessures op. En zonder deken is het maar zielig, dan worden ze vies en koud.

Dat soort dingen :P

Naarmate die mensen dan besluiten een eigen paard te kopen en zelf een beetje na gaan denken kunnen ze ineens totaal anders tegen dingen aan gaan kijken... er zijn gewoon zo veel totaal verschillende manieren van aanpak in de paardenwereld :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:09

ElineCath schreef:
Nee hoor, als jij op je paard zit die gewoon nageefelijk loopt, zal het bit niet in het gehemelte prikken, het bit buigt dat met de punt naar voren. Met naar beneden trekken bedoel ik als je naast je paard staat en je trekt de teugels naar de grond. Helaas zullen bitten altijd een struikelblok blijven onder bokkers, en dan vooral de hypocriete bokkers (sorry, val me niet aan). Een bit zonder hefboomwerking zal wanneer de ruiter op de juiste manier contact heeft met de teugels, een paard niet pijn doen.

Een ander hypocriet noemen en dan niet melden dat mensen je niet moeten aanvallen? Niet sjiek.

Ik rij zelf met een dubbel gebroken bit, bevalt mij beter dan een enkel gebroken en 't dier loopt er fijner op :).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:25

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het fijner omdat je beide onderdelen los van elkaar kunnen bewegen, daarbij reageert Xander enorm slecht op een stang.

En ook nog steeds dat een ongebroken bit word gezien als een stang... :?

Ongebroken bit is het meest vriendelijke bitje. (Een stang is met hefboomwerking, en meestal kinketting)

En dan nog altijd, is een bit zo scherp als de hand van de ruiter (of menner).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:29

MelanieB schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ongebroken bit is het meest vriendelijke bitje. (Een stang is met hefboomwerking, en meestal kinketting)

Sorry! Ik men vooral dus dan is stang een automatisch iets. Ook het enige ongebroken bitje wat ik gebruikt heb. (zonder hefboom).
Gelukkig men ik vooral op stem, alleen om richting aan te geven gebruik ik het bit (en de zweep + gewicht van de leidsels)
Bitloos mennen is ook geen enkel probleem.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:30

MelanieB schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat van het verschil tussen stang en ongebroken trens ben ik met je eens, maar ik zie MarlindeRooz nergens zeggen dat het ene strenger is dan het ander. Dat een ongebroken trens het meest vriendelijke/stabiele bitje is betekent niet dat alle paarden er goed op reageren. Dat haar paard beter reageert op een gebroken bit kan prima. Dat hoeft helemaal niets te maken te hebben met de hand van de ruiter of menner.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:32

MarlindeRooz schreef:

Kirsha schreef:
MelanieB schreef:

Dat van het verschil tussen stang en ongebroken trens ben ik met je eens, maar ik zie MarlindeRooz nergens zeggen dat het ene strenger is dan het ander. Dat een ongebroken trens het meest vriendelijke/stabiele bitje is betekent niet dat alle paarden er goed op reageren. Dat haar paard beter reageert op een gebroken bit kan prima. Dat hoeft helemaal niets te maken te hebben met de hand van de ruiter of menner.

Je maakt er zelf meer van dan ik bedoel. Alleen mijn 1e zinnetje van de quote slaat op MarlindeRooz' haar bericht. De rest is algemeen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:33

Okee, dat kon ik er zo niet uithalen, dus vandaar mijn reactie.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:38

pmarena schreef:
Zo denk ik er ook over :j

Een bit is een idioot iets als je even er naar kijkt alsof het een nieuw idee is.

De enige reden dat ik in het algemeen (voor anderen :P ) niet totaal anti-bit ben is omdat je toch gewend bent om te zien dat het zo'n ramp niet lijkt te zijn voor de paarden als er redelijk normaal mee omgegaan wordt. Puur gewenning dus waardoor een bit "normaal" is voor ons.

Maar dat is ook bij veel mensen die beginnen met rijden op een beetje een foute manege ofzo :=

Die vinden het dan meestal doodnormaal dat de paarden daar altijd in hun hok staan, en met een ruk-pluk-schop de baan rond moeten en niet moeten zeuren. Hoefijzers moeten omdat de hoeven anders teveel slijten. Van gras en hooi worden ze dik. Brokken hebben ze (veel) nodig voor de energie, je kiest een zadel dat je mooi vindt en fijn zit op het zadelbokje in de winkel en dat vooral niet boomloos is want een zadelboom verdeelt het ruitergewicht, een hackamore is zielig want daarmee kan je de neus breken, bitloos is gevaarlijk, hengsten zijn gevaarlijk, en paarden moeten vooral niet in een groep op de wei want anders lopen ze blessures op. En zonder deken is het maar zielig, dan worden ze vies en koud.

Dat soort dingen :P

Naarmate die mensen dan besluiten een eigen paard te kopen en zelf een beetje na gaan denken kunnen ze ineens totaal anders tegen dingen aan gaan kijken... er zijn gewoon zo veel totaal verschillende manieren van aanpak in de paardenwereld :=

Haha, ik ben blij dat het er op de meeste maneges heel anders aan toe gaat dan jij in je post omschrijft :D Zo'n manege heb ik hier in de buurt nog niet meegemaakt.

En een bit is idd een rare uitvinden, maar dat zijn toch de meeste uitvinden? Een gloeilamp of telefoon was ooit ook een bizar idee. Gelukkig allemaal goedgekomen :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:41

Nou zo'n manege ken ik wel, helaas. -O-
Pony's in stands etc.

Ik gebruik zelf een ongebroken kneveltrens, een hele dunne. Heb nog geen bit gevonden waar hij beter op reageert! En OHZ moet meneer soms gewoon even gecorrigeerd worden want hij denkt dat hij onder de ruiter vandaan mag rennen als hij daar zin in heeft. :=

Ik ben ook van mening dat een bit zo streng is als de ruiterhand, ik heb persoonlijk liever een wat scherper bitje die bij je paard past dan een bit waarbij er zoveel ruis ontstaat dat daar doorheen "getrokken" moet worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:45

ben bang dat er toch zat mensen het verhaal wel herkennen, het is in ieder geval een prima omschrijving van de manege bij ons in het dorp destijds... helaas :(:)

Een gloeilamp of telefoon dat zijn toch wel uitvindingen van een iets andere strekking van "raar" vind ik hoor :P

Dat zijn gewoon hele bijzondere uitvindingen waarvan mensen zich eerst niet voor kunnen stellen dat het kan, inderdaad een bizar idee. En nu nog wel dat je kan denken: jeetje toch wel bijzonder.

Maar dat is niet iets dat bij even er over nadenken toch wat minder leuk / handig is dan het door gewenning lijkt.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:50

een bit is ook een aparte uitvinding, maar mijn paard is van mening dat bitloos nog raarder is (reageerde er heel slecht op en voelde voor hem niet fijn (bokken enz.) mocht iemand tips hebben, graag!) als ik hem met lange teugel rij kan ik hem met de pinken sturen, maar zodra er iets eng is en je contact maakt pakt hij het bit vast... dus dan is de keuze ook moeilijk, gebruik maken van het rare ding of hopen dat je blijft zitten :P

ben wel van mening dat er echt hele rare bitten bestaan, en scherper dan dat ik mij kan voorstellen dat nodig is.

Oja laatst ben ik me aan het afvragen geweest waarom er altijd automatisch een scherpe stang in een de mond van een belg wordt gehangen, en nooit bitloos wordt geprobeerd :+ wie weet het antwoord voor mij :D (zelf dacht ik dat het gewoon wordt gevonden en daarom wordt gebruikt)
De reden waarom ik mij dit afvroeg was omdat ik in een ruitershop stond en iemand vroeg om een bit voor haar belg, zonder blikken of blozen pakte de medewerkster een scherpe stang en vroeg alleen naar de maat die ze nodig had.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:52

Ik gok dat er niet zoveel bitten zijn in die maten. :')

Net als dat je voor een shetlander serieus bijna niks anders kan krijgen dan gewone trensjes of stangen. :+

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:54

Ja dat zou ook kunnen, maar als je online gaat zoeken dan is eigenlijk toch alles wel te krijgen? Desnoods uit een ander land.
Bij shetlanders is het inderdaad ook dat geval, veel keuze heb je jammer genoeg niet.