Zadel op schouder

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Zadel op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 09:03

Na verschillende bezoekjes aan de zadelmaker kom ik toch echt tot de conclusie dat niet mijn zadel, maar het paard het probleem is..

Dit paard heeft een rond buikje, het is nu wat erger, maar hij zal altijd wat rond blijven. De singelgroeve ligt hierdoor erg ver naar voren.

Ik zadel hem op, zadel ligt netjes achter de schouder en lijkt perfect te liggen.
Tot ik hem aansingel, automatisch trekt de singel naar het smalste punt, vlak tegen de voorbenen, terwijl ik hem zelf 10 cm naar achter wil hebben. Zo wordt het zadel mee zijn schouder opgetrokken.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op ga lossen? (anatomische of banaan singel heb ik reeds geprobeerd, deze trekken net zo hard mee naar voren)

easterimage

Re: Zadel op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:06

Bij mij hielp de Fairfax singel! Door de banaanvorm van die singel blijft mijn zadel beter op de plek liggen. Misschien kun je die singel even van iemand lenen, ze zijn vrij duur. Dan kun je kijken of het bij jou het gewenste effect heeft. Ik heb de mijne via marktplaats gekocht. Succes :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:25

Een Fairfax singel is inderdaad een erg fijne singel, maar een Fairfax zadel (of Kent&Masters of Thorowgood, zelfde bedrijf) heeft hier misschien ook wel een oplossing voor. De singelstoten zijn bij deze zadels namelijk verplaatsbaar, ik vond het op de site van Kent&Masters het beste uitgelegd: http://www.kentandmasters.co.uk/feature ... ng-options

Door de voorste aansluiting te gebruiken, blijft je zadel stabieler liggen. Er zijn overigens nog meer opties, ik heb het bij mijn zadel bijvoorbeeld in de neutrale positie van het plaatje, maar dan de voorste singelstoot nog door een lusje gehaald vooraan, dat geeft ook een stabielere ligging. Een stalgenootje van mij met een ook erg rond (té rond) paard heeft ook een zadel van Fairfax uitgeprobeerd, die bleef ook heel goed liggen.

Het is natuurlijk jammer om weer een nieuw zadel te moeten aanschaffen, dus ik hoop voor jou dat het probleem ook met een andere singel opgelost kan worden. Maar misschien kan je er wel eens één passen om te kijken of het verschil maakt? De singels zijn ook duur dus ik zou sowieso eerst wat passen voordat je iets koopt :)

edit: Ik dacht al dat ik gister nog een singel had gezien met als eigenschap om de singelgroeve naar achter te kunnen plaatsen, heb hem gevonden! Een MSFC singel, type F2. http://www.equinesaddlery.nl/webshop/ac ... s/singels/
Laatst bijgewerkt door Chouchou op 24-10-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:27

Hoe om heb je de banaan geprobeerd? Mijn fjordenmerrie heeft hetzelfde probleem. Ik heb een zadel met lange singelstoten en de neopreen banaansingel van Pfiff (agradi), die doe ik met de bolle kant richting de voorbenen. Op die manier blijft het zadel wel goed liggen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:33

Ik lees even mee.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:28

Ja wel met de bolle kant richting benen, maar ik twijfel nu of het wel een echte banaansingel was, er zat maar een kleine boog richting voorbenen, hij was niet volledig gebogen. Misschien dit toch nog eens proberen !

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:32

Het mag dan wel een probleem van je paard zijn, een goede zadelmaker kan dit wel voor je oplossen. Ik heb ooit ook eens zo'n paard gehad. Een banaansingel is een eerste stap. Verder moet de vulling van je zadel aangepast worden en kan de voorste singelstoot naar voren geplaatst worden. Bij mijn paard bracht de combinatie van deze 3 dingen de oplossing. Maar het was een heel gepuzzel voor we zo ver waren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:47

Een echte banaan is volledig gebogen, zoals deze: http://www.depeertil.nl/shop/zadeltoebe ... naansingel

Waarschijnlijk heb je dan toch een anatomische gehad.

Het naar voren plaatsen van de singelstoot zoals blue_sky aangeeft heb ik ook geprobeerd. Het resultaat was dat de achterkant van het zadel omhoog ging wippen. Voor ons was het niet de oplossing, wellicht voor een ander wel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:53

Bij mij was de oplossing een ander zadel (Fryso Profile) in combinatie met een simpele rechte singel (Wintec Elastic). Zowel het schuiven, de bewegingsbeperking en singelnijd waren in 1 dag opgelost.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:54

Chouchou, bedankt voor je info ! Een nieuw zadel gaat mijn probleem denk ik niet oplossen, daar gebeurd hetzelfde mee. In principe ligt het zadel zonder singel nu perfect, het is echt de singel die hem naar voren trekt.

Mijn voorste singelstoot komt al helemaal van voor (onder de wrong vandaan zeg maar). De achterste is wel zo een Y systeem, deze zit dus in het midden en achter vast. Als het nodig is kan dit misschien wel aangepast worden.

Ik heb nu een echte banaansingel besteld (dure aankoop mocht het niet werken) in de hoop dat ik hiermee al een heel eind kom. Bedankt frjordina, heb dezelfde besteld ! Een fairfax zou ik moeten kijken of ik hem ergens kan lenen, dit prijskaartje is me toch echt te hoog om aan te schaffen als ik niet zeker ben dat het werkt. (en daarbij staat dit paard te koop :( )

blue_sky: zadelmaker is inmiddels al een paar x geweest, ovr singelstoot verplaatsen hebben we het nog niet gehad. Maar zoals ik al zei, de voorste stoot komt al uit de wrong (voorkant) dus deze kan niet verder naar voren. (eventueel is de achterste misschien naar voren te plaatsen). Hoe is de vulling bij jou aangepast dat dit het naar voren schuiven tegen gaat? (bij mijn weten is mijn vulling juist echt super nu, zolang mijn zadel op de juiste plek ligt)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:26

Het is al even geleden dat dit bij mij speelde en hoe het met de vulling zat weet ik niet meer, wel weet ik nog dat ze ook de "takken van de boom" iets verlengd heeft waardoor het zadel iets meer grip had achter de schouder. Mijn zadelmaker maakt ook nieuwe zadels helemaal met de hand en kan daardoor heel veel aanpassen als het nodig is. (www.pamszadelentuigenmakerij.nl)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:09

Graag gedaan TS. Wat ik mij net bedacht, ik singel de banaansingel altijd ongelijk aan. De voorste zit altijd 1 gaatje strakker dan de achterste. De plek waarop je de singel vastmaakt aan je singelstoten is nu eenmaal niet recht en loopt iets in een bolling.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:14

Wij hebben een d pony die vlakke schouders heeft, singelplek naar voren en ronde ribben, ook is ze wat overbouwd dus alles kwam op de nek

Wij hebben een wow zadel voor haar met een wow H-Singel, werkt perfect!
Als je kijkt naar het verschil waar mijn voeten eerst kwamen en waar nu... wat een verschil!
Eerst: Afbeelding
nu:Afbeelding
sorry voor de hoogte van mijn handen op de 2e foto, normaal heb ik dat niet